מהו דיכאון קליני?

דיכאון הוא מצב המתבטא ביותר מתחושת אומללות או חוסר מנוחה במשך מספר ימים. בעוד שכל אדם עובר תקופות של דכדוך, דיכאון מתבטא בתחושות עצב המתמידות במשך מספר שבועות או חודשים.

חלק מהאנשים סבורים עדיין כי דיכאון הוא חלק רגיל מהחיים ואינו מעיד על מצב בריאותי אמיתי. הם טועים. דיכאון הוא מחלה אמיתית הכרוכה בתסמינים אמיתיים, והמצב אינו מעיד על חולשה או משהו ממנו ניתן "לצאת" באמצעות "לקיחת עצמך בידיים". החדשות הטובות הן שעם הטיפול והתמיכה הנכונים, רוב האנשים יכולים לחוות התאוששות מלאה.

תסמיני דיכאון קליני

תסמיני הדיכאון עשויים להיות מורכבים ומשתנים במידה רבה בין האנשים הסובלים ממנו, אך ככלל, במצב של דיכאון אדם חש עצב, חוסר תקווה ואיבוד עניין בדברים שבעבר גרמו להנאה. התופעה נמשכת במשך מספר שבועות או חודשים, ובמידה והתסמינים חמורים עד כדי הפרעה בעבודה, בחיי החברה ובחיי המשפחה.

קיימים תסמינים אחרים של דיכאון, אם כי לא סביר כי כל אדם עם המצב סובל מכולם. אם אדם חווה חלק מהתסמינים הבאים במשך רוב שעות היום, מידי יום במשך למעלה משבועיים, עליו לפנות לקבלת עזרה.

תסמינים פסיכולוגיים כוללים:

• מצב רוח ירוד או עצב קבוע
  • חוסר תקווה וחוסר אונים
  • הערכה עצמית נמוכה
  • בכי תכוף
  • תחושות אשמה
  • תחושות עצבנות וחוסר סובלנות כלפי אחרים
  • חוסר מוטיבציה או איבוד העניין בפעילויות מהנות
  • קושי בקבלת החלטות
  • חוסר יכולת לחוות הנאה מהחיים
  • חרדה או דאגה
  • מחשבות אובדניות.

התסמינים הגופניים כוללים:

• דיבור איטי מהרגיל
  • שינויי תיאבון או ירידה במשקל
  • עצירות
  • כאבים שאינם מוסברים
  • חוסר אנרגיה או חוסר עניין במין
  • שינויים במחזור החודשי
  • הפרעות שינה כגון קושי בהירדמות או יקיצה מוקדמת מאוד.

התסמינים החברתיים כוללים ירידה בתפקוד בעבודה; הימנעות מפעילויות חברתיות; הזנחת התחביבים; קשיים בחיי הבית והמשפחה.

הדיכאון עשוי להתרחש בהדרגה, כך שקשה להבחין כי משהו לא בסדר. אנשים רבים ממשיכים לנסות להתמודד עם תסמיניהם מבלי להבין שהם חולים.

טיפול

הטיפול בדיכאון כרוך בטיפול תרופתי, טיפול בדיבור או שילוב של השניים. סוג הטיפול המומלץ על ידי הרופא מתבסס על סוג הדיכאון וחומרת התסמינים.

תרופות נוגדות דיכאון – אלו הן טבליות המטפלות בתסמינים. הן זמינות בכמעט שלושים סוגי תרופות שונות, והן נקבעות על ידי רופא, בדרך כלל לדיכאון קליני.

טיפול משולב – בדרך כלל מומלץ לקבל טיפול תרופתי בתוספת טיפול בדיבור, במיוחד בדיכאון קליני. שילוב התרופות עם טיפול פסיכולוגי עובד בדרך כלל טוב יותר משימוש בשיטת טיפול אחת.

טיפול בצוות בריאות נפש – בדיכאון קליני, נדרשת תמיכת צוות בריאות נפש המורכב מפסיכולוגים, פסיכיאטרים, מטפלים מומחים ומרפא בעיסוק. הצוות מספק טיפולים פסיכולוגיים אינטנסיביים המיועדים לדיכאון, בשילוב עם תרופות מרשם.