ההבחנה בין טיפול פסיכולוגי לטיפול פסיכיאטרי

תוכן עניינים

פסיכולוגיה (תורת הנפש) היא תחום בודד בתוך קבוצת התחומים הכוללת של מדעי החברה שבעצם לוקחת את התנהגותו של האדם היחיד בתוך החברה כולה ובודקת את התהליכים המנטליים שהוא עובר לאורך חייו.

מטרת הפסיכולוגיה היא להבין את התנהגותו של היחיד, להביא אותה לידי ביטוי מילולי ולנסות לנבא התנהגויות. פסיכולוג אשר הוסמך מקצועית לעסוק בתחום, הוא היחידי המורשה לטפל באנשים שזקוקים לשירותים פסיכולוגיים.

תורת הפסיכולוגיה מניחה שבהתנהגויות של בני האדם יש חוקיות מסוימת והיא מתעדת ומודדת אותה. האדם לא מתנהג באופנים מסוימים במקרה אלא ההתנהגות שלו היא תוצר של מערכת חוקים שמאפשרת לנו לנבא התנהגויות מסוימות במקרים מסוימים.

הפסיכולוגיה מתחלקת לתתי נושאים, תחומי עיסוק ואסכולות פסיכולוגיה שונות שמנסים להבין את התנהגות האדם מנקודות מבט שונות.

אופן טיפול פסיכולוגי?

ישנן שיטות שונות לטיפול פסיכולוגי, אך רובן מתקיימות בצורה של קשר מילולי בין הפסיכולוג לבין המטופל, כאשר הטיפול נערך בחדר סגור ואינטימי שבו נמצאים רק המטפל והמטופל. בבסיס של טיפול פסיכולוגי עומד הניסיון למצוא פתרונות שונים לבעיות נפשיות/רגשיות ובכך לשפר את איכות חיי המטופל דרך זה שהפסיכולוג מכוון אותו לפרשנויות של רגשותיו ואופן התנהגותו ומסייע לו להגיע לתובנות שונות.

טיפול פסיכולוגי – סוגים

טיפול קצר מועד

הטיפול נעשה בצורה אינטנסיבית, ממוקדת מטרה ותחת הגדרה של זמן מסוים- מספר חודשים. זהו טיפול שמתמקד בבעיה אחד ברורה או במספר בעיות.

היתרון של טיפול כזה הוא שהמטופל מודע להקצבת משך הטיפול ועל כן הוא מתמסר לטיפול ומשקיע את מירב המאמצים כדי להצליח לפתור את הבעיות.

טיפול מסוג זה מתאים לבעיות ספציפיות כמו חששות ממוות צפוי של אדם קרוב, חרדה חברתית, חששות לפני שינוי בחיים ועוד.

טיפול ארוך טווח

טיפול מהסוג הזה נערך כמה שנים טובות והוא נועד כדי לטפל במכלול של בעיות רגשיות. בעזרת הטיפול עשוי להיות שינוי משמעותי בחייו של המטופל, הוא יראה את הדברים בצורה אחרת, דברים מסוימים באישיות שלו שהוא לא מרוצה מהם יכולים להשתנות והוא יוכל להתמודד טוב יותר בהמשך חייו. מכיוון שזהו טיפול ארוך טווח התהליך שהמטופל עובר עם עצמו הוא איטי והשינויים לא מורגשים בבת אחת.

טיפול פסיכולוגי לעומת טיפול פסיכיאטרי

בתחום בריאות הנפש עוסקים אנשי מקצוע שונים שמטפלים באנשים בדרכים מגוונות. מטרת כל הטיפולים היא זהה – לתת לאנשים שבאים לטיפול הרגשה של הקלה במצוקות הרגשיות אליהן הם נקלעו, לגרום לשיפור באורח החיים, בהסתגלות בחברה כולה וביכולת לתפקד בכלל. יחד עם העובדה שמטרת הטיפולים בתחום בריאות הנפש היא זהה, יש גישות שונות, אנשי המקצוע מוכשרים בתחומים שונים וישנם כלים רבים להתמודדות עם החיים.

טיפול פסיכולוגי נעשה על ידי פסיכולוג וטיפול פסיכיאטרי נעשה על ידי פסיכיאטר. פרט לעובדה זו ישנם עוד כמה הבדלים בין שני סוגי הטיפולים. להלן ההבדלים:

אופן הטיפול – הצורה שבה מתנהל הטיפול:

  • טיפול פסיכיאטרי – המפגש הראשון בין מטופל לבין פסיכיאטר הוא כמו בדיקה רפואית, רק שכאן הבדיקה היא מילולית ולא פיזית. הפסיכיאטר שואל את המטופל כמה שאלות כדי שיוכל לדעת מהי מידת שיתוף הפעולה של המטופל בטיפול, הוא בוחן את המציאות, את הרגשות השליליים של המטופל ובודק האם הוא מבולבל. לאור המסקנות, הפסיכיאטר ממליץ על דרך טיפולית וישנן פגישות קצרות ביניהם.
  • טיפול פסיכולוגי – זהו טיפול שנמשך הרבה מאוד זמן וישנה חשיבות רבה מאוד לתהליך הטיפולי ולא רק לתוצאה המושגת. הטיפול נערך אחת לשבוע ובמקרים מסוימים גם יותר.

הגישה של המטפל

  • טיפול פסיכיאטרי – מכיוון שהפסיכיאטריה היא תחום בעולם הרפואה, הגישה המקובלת של טיפול כזה היא שהמטופל צריך ליטול כדורים פסיכיאטרים על מנת להתמודד עם המצוקות הרגשיות לצד שיחות קצרות עם הפסיכיאטר.
  • טיפול פסיכולוגי – בתחום הפסיכולוגיה ישנן גישות טיפול שונות, שיטות שונות ותיאוריות רבות ולכן יש גם טיפולים שונים כמו טיפול פסיכותרפי, פסיכואנליזה, טיפול התנהגותי- קוגניטיבי, טיפול דינאמי ועוד. על כן הגישה של המטפל לטיפול תלויה בגישה הטיפולית שלו.

ההנחה למקור ההפרעה

  • טיפול פסיכיאטרי – ההנחה שהפרעות הנפשיות של המטופל נובעות ממחלת נפש מסוימת, לדוגמה דיכאון שנובע מירידה של רמת הסרטונין במוח ולכן המטופל יקבל תרופות להעלאת רמת הסרטונין. העבודה כאן היא לשנות את הביטוי הפיזיולוגי של ההפרעה.
  • טיפול פסיכולוגי – ההנחה היא שהגורמים להפרעות הרגשיות נמצאים בתוך העולם הפנימי של האדם ובאמצעות מציאתם אפשר לעבד אותם ולהקל על התסמינים שלהם.

הכלים הטיפוליים

  • טיפול פסיכיאטרי – מכיוון שהפסיכיאטר הוא רופא, הטיפול נעשה בצורה משולבת של מתן תרופות (פסיכיאטרים רשאים לרשום מרשמי תרופות) יחד עם שיחות.
  • טיפול פסיכולוגי – הכלים הטיפוליים הם שיחות בין מטפל למטופל, דרמה, אמנות, נגינה, טיפול בבעלי חיים ועוד. הפסיכולוג אינו רשאי לתת תרופות.