היפנוזה וגמילה מעישון

תוכן עניינים
היפנוזה היא כלי טיפולי המשמש לטיפול במצבים פיזיולוגים ונפשיים שונים. טראנס היפנוטי הוא מצב בו המהפנט מוביל את המטופל למצב של מיקוד הקשב פנימה, כך שהמטופל חש שהוא נמצא במצב שונה של מודעות, הוא נח להתערבויות סוגסטביליות (כלומר, ניתן לשכנע אותו למחשבות או פעולות), וניתן להוביל אותו לבחינה של תכנים שנמצאים בדרך כלל בלא- מודע.
עישון הפך בעשורים האחרונים לאחד הגורמים העיקריים למחלות קשות ולתמותה בעולם. לעישון תופעות לוואי רבות, החל בריח לא נעים, צבע צהוב שדבק בציפורניים ובשיניים והחלשות חושי הטעם והריח, וכלה במחלות קשות כגון סרטן ריאות, סרטן בגרון ובלוע, ועוד ועוד.

הניקוטין הנמצא בסיגריות, הוא חומר ממכר. מעשנים רבים שמחליטים לחזור לנשום באופן חופשי, ולהפסיק לסכן את בריאותם ואת בריאות הסובבים אותם, מחפשים דרך להגמל מההרגל. אך למרבה הצער, רבים לא מצליחים.
השיטות המוכרות לגמילה מעישון כוללות ניסיון לפחית בהדרגה או "פשוט" להפסיק לעשן ללא עזרה חיצונית, שימוש בתחליפים לסיגריות כגון סיגריות חשמליות, תחליפי ניקוטין, או אפילו סוכריה על מקל או מסטיק, נטילת תרופות המפחיתות את תסמיני הגמילה מניקוטין, השתתפות בקבוצות גמילה, טיפולים קוגניטיביים- התהגותיים ועוד. אך ההרגל, תסמיני הגמילה הפיזיולוגיים, והסביבה הקרובה מקשים על הנגמלים להתמיד בהחלטתם, לשמר את הישגי הטיפולים, ולא לחזור להדליק סיגריה.
בשנים האחרונות מציעים מטפלים שונים להיעזר בשיטת היפנוזה לגמילה מעישון סיגריות. טיפול בהיפנוזה יכול להינתן רק על ידי פסיכולוג או רופא שהוסמך לכך, וקיבל רישיון ממשרד הבריאות. מכיוון שההיפנוזה נחשבת לכלי יעיל לשינוי הרגלים, יכול המטפל המהפנט להתרכז בעבודתו בהרגלים, בתחושות ובתפיסות הקשורים לעישון.
מאפיין נוסף שהוביל לניסיון לגמול מעישון באמצעות היפנוזה הוא שינוי מצב התודעה – הניקוטין מאפשר למעשן שינוי זמני של רמת התודעה. כך מעשנים רבים מדווחים על הסיגריה כמרגיעה, כמאפשרת להתרכז וכדומה. ההיפנוזה מאפשרת לנגמל תחליף לסיגריה כמוביל לשינוי במצב התודעה.
בזמן הטראנס ההיפנוטי, יכול המטפל להתייחס להיבטים שונים של העישון, ו"לשכנע" את המטופל לשנות את התייחסותו אליהם. לדוגמא, ניתן לפתח אצל המטופל סלידה מריחן של הסיגריות. לחלופין, אפשר למצוא תחליפים לצרכים החברתיים אותן ממלאות הסיגריות, או לנסות לשנות הרגלים פיזיים הקשורים בעישון (כמו תנועת הצתה אופיינית וכדומה).
לא כל המחקרים בנושא גמילה הראו עדיפות לטיפול גמילה באמצעות היפנוזה על פני טיפולי גמילה אחרים. יחד עם זאת, מחקרים רבים הראו שהיפנוזה יעילה בהרבה משיטות גמילה אחרות כגון שימוש בתחליפי ניקוטין, או גמילה עצמית ללא עזרים, כאשר בוחנים את הגמילה לטווח ארוך. היעילות של ההיפנוזה לטווח ארוך עולה עוד יותר כאשר נעשה טיפול משולב בהיפנוזה, בהתערבות פרמקולוגית, ובטיפול התנהגותי נלווה.
היתרונות של טיפול גמילה באמצעות היפנוזה כוללים תהליך גמילה קצר יחסית (לעיתים האדם מפסיק לעשן אחרי היפנוזה אחת, בניגוד לשיטות גמילה אחרות בהן בדרך כלל נעשה תהליך גמילה הדרגתי יותר) והוא חסר תופעות לוואי (בניגוד לתרופות ותחליפי ניקוטין שעשויים לגרום לתופעות פיזיולוגיות לא נעימות). בנוסף, טיפול היפנוטי מקצועי לא מסתפק בהפסקת העישון, ומתייחס גם לאספקטים נלווים כגון חיזוק תחושת השליטה של המטופל בחייו, פעולותיו ובריאותו.
האנשים המתאימים ביותר לגמילה מעישון באמצעות היפנוזה, הם אנשים שהמוטיבציה להיגמל שייכת להם. מכיוון שתהליך ההיפנוזה אינו "מכניס רעיונות לראש", והמטפל לא יכול לשכנע אדם לחשוב או לעשות דברים שהוא לא היה מוכן לחשוב או לעשות כאשר הוא לא נתון בטראנס היפנוטי, אדם שלא מעוניין להגמל יהיה חסין לניסיונות ההשאה של המהפנט.