המרכז לבריאות הנפש שערי מנשה

תוכן עניינים

בית החולים הפסיכיאטרי שערי מנשה נוסד בשנת 1949 . הוא ממוקם ליד פרדס חנה – כרכור ונותן מענה לתושבי האזור המתוחם על ידי כפר הרוא"ה בדרום וטירת הכרמל בצפון. בית חולים זה הוא המרכז לבריאות הנפש הגדול בארץ, וכולל שתים עשרה מחלקות. מוסד זה  משרת את האוכלוסייה הבגירה מגיל 18 ומעלה ואין בו מחלקת ילדים או נוער.

בין השירותים שנותן בית החולים: טיפול בכל סוגי מחלות הנפש מטיפול אמבולטורי ועד אשפוז. מרכז רפואי זה מספק גם שירותים ייחודיים ארציים כהוסטל לניצולי שואה הסובלים ממחלות נפש ומחלקה סגורה לחולים אלימים.
סל השירותים הטיפוליים כולל: טיפול ומעקב רפואי פסיכיאטרי הכולל טיפול תרופתי וטיפול בנזעי חשמל, כמו כן ניתנים אבחון וטיפול פסיכולוגי לחולים, טיפול משפחתי והדרכה לבני המשפחה, שירותי עבודה סוציאלית כולל שמירה על קשר עם גורמי הטיפול בקהילה, שירותי סיעוד ותכניות שיקום.

ניתן ליצור קשר לשאלות ובירורים בטלפון: 04-6278888

שירותי האשפוז בבית החולים

בבית החולים 420 מיטות אשפוז. בנוסף יש במסגרת 200 מיטות לדיירי ההוסטל לניצולי שואה. אל בית החולים פונים כ 2500 חולים בשנה. כ 1600 חולים מתאשפזים במהלך השנה לתקופות אשפוז שונות.
בבית החולים קיים אגף ייחודי ארצי, הנותן שירות לחולים המופנים מכל רחבי הארץ. מדובר ב"אגף לביטחון מירבי" המיועד לאוכלוסיה של חולי נפש אלימים. אלו חולים אשר גם המחלקות הסגורות בבתי החולים הפסיכיאטריים הרגילים מתקשות לטפל בהם. כמו כן מאושפזים במחלקה זו אנשים אלימים אשר הופנו אליה לאבחון, הערכה ואשפוז בהוראת בית משפט.  באגף נערך לחולים אבחון מעמיק ונבנית להם תכנית שיקום. האגף כולל 128 מיטות אשפוז. לאחר האבחון והטיפול, ועם הירידה ברמת המסוכנות, עוברים חולים אלה לאגף השיקום המכיל 72 מיטות. שם נבנית עבורם תכנית שיקום וקליטה בקהילה.
אגף ייחודי נוסף הוא ההוסטל לניצולי שואה הסובלים מבעיות פסיכיאטריות. ההוסטל משמש בית לכל דבר לדיירים בו הסובלים ממגוון בעיות: מחלת נפש, בעיות בריאות הנובעות מזקנה, ובדידות.
מחלקות בית החולים כוללות גם את המחלקות הרגילות במוסדות מסוג זה: מחלקות פסיכיאטריות פתוחות וסגורות. מחלקה פסיכוגריאטרית המטפלת בקשישים הסובלים מבעיות הנובעות מזקנה כדמנציה ותשישות נפש, מחלקות יום ומחלקות שיקומיות שמטרתן הכנת החולים לחיים עצמאיים בקהילה.

שירותים פסיכולוגיים

בבית החולים קיים מערך טיפולי של פסיכולוגים. לכל מחלקה יש פסיכולוג הנותן שירות טיפולי לחולים ושירותי ייעוץ והדרכה לצוות המחלקה בדבר הטיפול בחולים.
הטיפול הפסיכולוגי כולל עריכת אבחונים פסיכולוגיים שונים (מבחני רורשך, בנדר ועוד), ומתן טיפול פסיכולוגי פרטני לחולים.

שירותי עבודה סוציאלית

מערך העבודה הסוציאלית כולל עובד סוציאלי המוצמד לכל מחלקה. העובד הסוציאלי עוסק במתן טיפול פרטני וקבוצתי לחולים, טיפול והדרכה לבני המשפחה (בני זוג, הורים, אחאים ועוד). כמו כן עוסק העובד הסוציאלי בשמירה על קשר עם גורמי הטיפול בקהילה, ובבניית תכנית הטיפול בקהילה לקראת שחרור החולה: קשר עם מרפאת בריאות הנפש בקהילה, המחלקה לשירותים חברתיים בעירייה ועוד.

שירותים פסיכו-גריאטריים

לגיל הזקנה הפרעות נפש האופייניות לו. ישנם קשישים שסבלו בצעירותם מבעיות נפשיות אשר החמירו עם הזקנה או שנוספו בעיות חדשות המאפיינות גיל זה. בנוסף, ישנם חולים שהיו בריאים בצעירותם ובגיל זקנה חלו במחלות נפש הייחודיות לגיל זה כדמנציה ותשישות נפש.
חולים אלה זקוקים למערך טיפולי שיקומי שונה מחולי נפש צעירים. המחלקה הפסיכוגריאטרית כוללת רופאים פסיכיאטריים בעלי התמחות בפסיכוגריאטריה ובמחלות האופייניות לה. כמו כן כולל הצוות מערך סיעודי ושיקומי ייחודי ביניהם  טיפול באמנות, ועוד.

הכשרת אנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש

בית החולים הינו בית חולים אוניברסיטאי המסונף לבית הספר לרפואה של הטכניון. סטודנטים לרפואה עוברים בבית החולים את שלבי ההכשרה בפסיכיאטריה. בנוסף מעניק בית החולים הכשרה מקצועית לסטודנטים לעבודה סוציאלית ולפסיכולוגיה. כל הסטודנטים משתלבים במערך הטיפולי של המחלקות השונות.