טיפול התנהגותי קוגניטיבי

תוכן עניינים

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) הוא גישה טיפולית בפסיכולוגיה שנועדה לסייע לאנשים להתמודד עם מצבים מלחיצים או עם חרדות באמצעות טיפול בקוגניציה פגומה באופן רציונאלי, תוך הבנת האופן בו הלחץ או החרדה מובילים להתנהגויות בלתי הולמות ותבוסה עצמית.

מונח זה עלול לגרום לבלבול מסוים, שכן בהיסטוריה של הפסיכולוגיה, הידע של פסיכולוגיה קוגניטיבית והידע של הפסיכולוגיה ההתנהגותית נתפסים בדרך כלל כשני מונחים שאינם מתיישבים זה עם זה. אך התיאורטיקנים המצדדים בפסיכולוגיה הקוגניטיבית מחזקים תהליכים קוגניטיביים מתוך הבנה שהם הגורמים להתנהגות לקויה, וסבורים שאין להתייחס לסוגי התנהגויות באופן מבודד לכשעצמו.

הבנת חשיבה שלילית

טיפול קוגניטיבי התנהגותי מבוסס על תיאוריה לפיה לא האירועים עצמם הם המטלטלים את המטופל, אלא המשמעויות אותן הוא מעניק להם. חשיבה שלילית חוסמת את האפשרות לראיית דברים כפי שהם או להתנהגות שאינה מתאימה, היות והוא מאמין שאמונותיו אמיתיות. במילים אחרות, אדם ממשיך להחזיק במחשבות ישנות ואינו מצליח ללמוד משהו חדש.

חשיבה והתנהגות שלילית עשויה להתחיל כדור שלג של התדרדרות, ומעגל קסמים זה יכול לחול על סוגי בעיות שונות. טיפול קוגניטיבי התנהגותי הינו שיטה להתגברות על חרדה, דיכאון ונוירוזה באמצעות הכרה מודעת באמונות הרס עצמי, כשההנחה היא ששינוי קוגניציה זה יוביל בסופו של דבר לשינוי ההתנהגות והתנסויותיו עם העולם.

המקור לחשיבה שלילית

דפוסי חשיבה אלו מוגדרים בילדות, והופכים לאוטומטים וקבועים. כשמתרחש מצב שהוא מעבר לשליטת האדם והוא חווה כישלון, דפוס החשיבה המתפקד עשוי להיות מופעל, והאדם מתחיל לחשוב מחשבות שליליות אוטומטיות.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי מסייע לאדם להבין דפוס זה, ומסייע לו להשתחרר מהחשיבה האוטומטית ולבדוק אותה. במהלך הטיפול, המטופל בוחן חוויות בחיים האמיתיים על מנת לראות מה קורה לו במצבים דומים. בהמשך, ועם קבלת נקודת מבט מציאותית יותר, המטופל מסוגל לקחת את הסיכון של בדיקת המצב כפי שהוא באמת, באמצעות חשיפת הקשיים.

ברור שמצבים שליליים מתרחשים כל הזמן, אך כשאדם נמצא במצב מופרע נפשית, הוא עשוי לבסס את תחזיותיו ופרשנויותיו על השקפה משוחדת של המצב, מה שהופך את קושי ההתמודדות לגרוע בהרבה. טיפול קוגניטיבי התנהגותי מסייע לתיקון תפיסות מוטעות אלו.

מהלך טיפול קוגניטיבי התנהגותי

טיפול זה נבדל מסוגים רבים אחרים של פסיכותרפיה, היות והוא מבוסס על מבנה מוגדר. בתחילת הטיפול, המטופל מתאר בעיות פרטניות ומגדיר את מטרות הטיפול. הבעיות עלולות להיות תסמינים מטרידים כגון הפרעות שינה, חוסר יכולת ליצור קשרים חברתיים, קשיי ריכוז, בעיות בעבודה, בעיות חיים, קשיי התמודדות עם ילדים מתבגרים או בעיות בנישואין.

בעיות ומטרות אלו מהוות את הבסיס להרכבת תוכן הטיפול ודיון בדרכי ההתמודדות. בתחילת הפגישה, המטופל והמטפל מחליטים במשותף על הנושאים המרכזיים עליהם הם מעוניינים לעבוד, ומאפשרים אף זמן לשיחה על המסקנות מהפגישה הקודמת. הם מתבוננים על ההתקדמות שהושגה, ובסוף הפגישה מתכננים משימות נוספות אותן מתבקש המטופל לבצע מחוץ לפגישות.

טיפול בחשיפה

זהו אחד התחומים שבהם טיפול קוגניטיבי התנהגותי מטפל באופן שיטתי בהתמודדות עם חרדת פוביה. העיקרון המנחה מאחורי השיטה הוא שהמטופל מחזיק באמונות וציפיות שווא לגבי העולם, הצובעות באופן שלילי את המגעים שלו עם אחרים, ובכך גורם ללחץ וחרדה מופרזים. גישה זו מערערת אמונות שווא אלו עם צורת טיפול המשפרת את ההתנהגות באופן של קוגניציה.

לשם המחשה ניתן להתבונן על מטופל הפוחד מעכבישים, גם אם הוא יודע ברמת ההיגיון שעכביש אינו רעיל ואינו מסוכן, הוא עדיין חש חרדה כשעכביש מתקרב אליו, וחווה תחושות פאניקה אם הוא נוגע בו.

בפסיכולוגיה קוגניטיבית מתייחסים להתנהגות זו כאל אחיזה באחיזה באמונות שווא לגבי עכבישים, כך שכשהמטופל נחשף אליהם, חווייתו מושפעת באופן שלילי באמצעות הקוגניציה הרציונאלית שלו. החרדה והפחד אותם הוא חווה מחזקים רגשות שאינם רציונאליים אלו, ומחמירים את המצב.

בטיפול בחשיפה המטופל נחשף בהדרגה למקור הלחץ שלו, שהוא עכבישים, תוך שהוא חווה את התגובה הטיפוסית המודחקת שהיא חרדה ופחד. המטפל מסייע לו לשמור על תחושת רגיעה, תוך דיבור איטי והסתגלות הדרגתית לרעיון שהעכביש קרוב אליו.

עם הזמן, המטופל מסוגל אף לגעת בעכביש, ובסופו של דבר פחדיו מופחתים לחלוטין. העיקרון מאחורי גישה זו הוא פשוט, היות וכשהמטופל נחשף לעכביש מבלי לאפשר לחרדתו להיות מופעלת, הגירוי מתנתק בהדרגה מתגובת החרדה, והפוביה נכבשת.

הצלחה בהפרעת דחק פוסט טראומטית. טיפול קוגניטיבי התנהגותי מוצלח להפרעה זו. אנשים הסובלים מההפרעה, חווים תחושת חרדה כללית בעקבות אירוע טראומטי שאינו פתור. תחושות אלו ניתנות לביטול עם הטיפול, ומספר מחקרים חדשים שבוצעו באוניברסיטת נורת'ווסטרן מאמתים את הצלחת השיטה בטיפול בהפרעה זו.