טיפול תרופתי בכאב פסיכוסומטי

כאב פסיכוסומטי הוא כאב שמקורו אינו ברקמה של הגוף, אלא בהתבטאות סימפטומטית של דחק נפשי פנימי כלשהו.

בניגוד לשם הרע שיצא לכאב פסיכוסומטי כסוג של התחזות ורמאות, הכאב במחלות הסומטיות הוא כאב אמיתי לחלוטין. האדם חש אותו, סובל ממנו, ואף עשוי להיות מוגבל פיזית בגללו. ההבדל בין כאב פיזיולוגי לכאב סומטי הוא רק בגורם לכאב.

המשמעות של גורם סומטי לכאב פיזי, הוא שלא ניתן לטפל באופן רפואי ישיר באיבר או הרקמה הכואבים. למעשה אין וירוס, חיידק או פגיעה אחרת שרופא יכול לטפל בה באופן קונבנציונאלי. עובדה זו מעלה את השאלה לגבי האפשרות לטפל בתרופות בכאבים סומטיים.

התאמת טיפול תרופתי

פעמים רבות טיפול תרופתי יכול להועיל ולסייע בהתמודדות עם כאבים פסיכוסומטיים, אך חשוב להתאים טיפול נכון.

אם מטרת הטיפול התרופתי הינו לפתור רק בעיה פיזיולוגית- כנראה שהוא לא יועיל, משום שבעצם אין רק בעיה פיזיולוגית – יש גם סימפטום ובעיה נפשית חבויה.

ישנם שני סוגים עיקריים של טיפולים תרופתיים שיכולים לעזור- משככי כאבים, ותרופות פסיכיאטריות שונות.

משככי כאבים בכאבים פסיכוסומטיים

בטיפול בכאב שמקורו פסיכוסומטי, חשוב כל הזמן לזכור שהכאב שהמטופל חש הוא אמיתי לגמרי. התעלמות מעובדה זו, לא תשחרר את המטופל ממתן כל תשומת ליבו לכאב הפיזי, שאינה מאפשרת לו להתפנות לטיפול בגורם הנפשי לכאב.

לכן, בנוסף לטיפול אפשר וכדאי לעשות שימוש במשככי כאבים רגילים (החל ממשככי כאבים קלים כגון אקמול ואופטלגין, וכלה במשככי כאבים חזקים יותר הדורשים מרשם רופא, בהתאם לסוג הכאבים, עוצמתם, וצרכיו ורצונותיו של המטופל).

תרופות פסיכיאטריות

כאשר הגורם לכאב הפסיכוסומטי נעשה ברור יותר, וניתן לזהות הפרעה נפשית כלשהי אשר חלק מהסימפטומים שלה (או כולם) מתבטאים בגוף, ישנן תרופות פסיכיאטריות שיכולות להקל על הנפש, ובהתאם לכך גם על הגוף.

למשל, תרופות נגד דיכאון וחרדה יכולות לשכך את המועקה הנפשית, ולהתבטא גם בירידה בכאבים הפסיכוסומטיים.

יתרונות הטיפול התרופתי

היתרון הגדול בטיפול תרופתי הוא בעיקר קצב ההשפעה. אם זוכרים שכאב הוא דבר משתק, אשר יכול לפגוע בצורה קשה ביותר באיכות החיים וביכולת התפקוד, ומבינים שאין אפשרות לפתור את כל הבעיות הנפשיות מהר מספיק, מתבקש לעשות שימוש בתרופות שיכולות לעזור באופן מיידי.

כמובן, שחשוב להמשיך תהליך נפשי נלווה, על מנת לא ליצור תלות אינסופית בתרופות. לטיעון זה ניתן להוסיף גם שכשאר הגוף כואב, הנפש אינה פנויה לטיפול, ולכן העזרה התרופתית מפנה אנרגיות וכוחות לעבודה פסיכולוגית מעמיקה יותר.

יתרון נוסף בטיפול תרופתי הוא תחושתו של המטופל שקיימת התייחסות רצינית ומכבדת לכאביו. האמירה הנפוצה "זה כאב פסיכולוגי" עשויה להיות פוגעת, ולהרע את מצבו של החולה. כאשר הטיפול הפסיכולוגי מלווה בעזרה תרופתית- רפואית, החולה מרגיש שמתייחסים אליו בכבוד, ולא מבטלים את תחושותיו הגופניות האמיתיות.

חסרונות הטיפול התרופתי

מצד שני, ישנם גם אנשים שמתנגדים לטיפול תרופתי כאשר מדובר בכאבים סומטיים. אכן, הטיפול התרופתי אינו מתיימר לפתור את הכאב הפיזי.

הטענה העיקרית היא שאם הסימפטום יבוטל באמצעות תרופות, המוטיבציה של החולה לפתור את מצוקותיו הפסיכולוגיות שהן הן הגורם לכאב תרד.

כך עשויה להיווצר תלות תמידית במשככי כאבים או בטיפולים תרופתיים אחרים. כמובן, שישנם גם המתנגדים באופן כללי לטיפולים בתרופות בכלל או בתרופות פסיכיאטריות בפרט.

חשוב לזכור, שגם אם בוחרים לא לעשות שימוש בתרופות, כדאי למצוא דרך להפחית את רמת הכאב (באמצעות טיפולים אלטרנטיביים, למשל), כי גם במחלה פסיכוסומטית- הכאב הוא כאב אמיתי.

ראו גם:

טיפול בהיפנוזה