סומטיזציה

סומטיזציה, הנקראת גם תסמונת בריק, הינה הפרעה פסיכיאטרית, הבאה לידי ביטוי בחוויה של בעיות ומחלות רפואיות אשר לא ניתן לזהות להם מקור גופני. אותם אנשים, מתלוננים שוב ושוב על מחושים שונים, אך בכל בדיקה רפואית אשר נעשית לא נמצא מקור פיזי לתלונות.

מדבר בהפרעה לא נפוצה, אשר היא מוערכת כקיימת אצל עד 2% מהאוכלוסייה, כאשר היא נפוצה יותר אצל נשים מאשר אצל גברים. הפרוגנוזה עבור הפרעה זו בדרך כלל לא טובה, קשה להשתקם ממנה.

תסמינים ואבחון

התסמינים העיקריים של ההפרעה הם צריבה במתן שתן, הפרעות עיכול שונות כגון בחילות, הקאות, תחושה של נפיחות במערכת העיכול ושלשולים, כאבים שונים בבטן, בגב, בחזה, בראש ובגפיים, דפיקות לב חזקות, קוצר נשימה, קושי בבליעה, שיתוק או חולשה בשרירים, אמנזיה, בעיות במחזור החודשי כגון כאבי מחזור, דימום כבד, ווסת בלתי סדירה, וכן עשיות להיות בעיות בתחום המיני החל מאין אונות או כאבים בזמנן קיום יחסי מין ועד חוסר חשק מיני.

ה DSM מגדיר מספר תנאים לאבחנה בהפרעה זו. כמובן, שאבחון יוכל להיעשות רק על ידי פסיכיאטר ולא על ידי כל אדם אחר. התנאים לאבחון ההפרעה הם: כאב אשר מופיע לפחות בארבעה אזורים בגוף, היסטוריה של תסמינים גופניים לפני גיל שלושים, שני מאפיינים מיניים אשר לא כוללים הפרעות בתפקוד הזקפה, שני תסמינים הקשורים למערכת העיכול אשר אינם קשורים לכאב, כגון בחילות והקאות ותסמין נוירולוגי מדומה כדוגמת איבוד ראייה או איבוד הכרה.

הסברים להפרעה

ההסבר הפסיכולוגי הכוללני ביותר למצב זה, אומר כי ככל הנראה ישנו קונפליקט נפשי שאינו פתור אשר מקבל ביטוי באופן פיזי.  מדובר במצב לא מודע וזאת חשוב לזכור תמיד. אותו אדם, ככל הנראה מתקשה להתמודד עם מצבי חיים שונים או מצבים רגשיים שונים.

כדי לא להתמודד עימם הוא מתמודד עם הבעיות הרפואיות כביכול. הבעיות הרפואיות נגלות, יש כאבים פיזיים וזה משהו שקל יותר להתמודד עימו. אך, אין הסבר רפואי לכל המחושים והם נשארים ברמת החוויה הסובייקטיבית של האדם בלבד.

הסבר פסיכולוגי נוסף מתייחס לכך שהתופעות הפיזיות וכל תהליך הסומטיזציה כולו הוא מנגנון הגנה של הגוף נגד לחץ פסיכולוגי. לחץ רגשי משמעותי או לחץ חברתי עשויים לקבל ביטויים גופניים. בדרך כלל, התסמינים המוצהרים יהיו קשורים למערכת העיכול, מערכת הרבייה ומערכת העצבים.

הסבר שונה לחלוטין שולל את ההסברים הקושרים בין הגוף לנפש ומדבר על כך שאותם אנשים רגישים מאוד לתחושות גופניות. כל תחושה המזערית ביותר הם חווים אותה כעוצמתית. יש להם את היכולת לחוש חוסר נוחות או כאבים מזעריים שנוצרים בגופם.

טיפול בהפרעה

הטיפול שניתן כיום  להפרעה זו הוא משולב. ישנו טיפול תרופתי, אשר רק פסיכיאטר מוסמך לתת אותו. הטיפול התרופתי כולל תרופות מהמשפחה של תרופות נוגדי דיכאון. בנוסף, ניתן לשלב טיפול פסיכולוגי, כאשר הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי נמצא כיעיל ביותר עבור הפרעה זו.

הטיפול ההתנהגותי-קוגנטיבי מאפשר למטופלים לחזור ולבצע את הפעילויות באופן איטי ומבוקר ללא חשש. בנוסף, בטיפול נפשי ניתן למתן את השפעות ההפרעה על ידי התמקדות באותם מצבי לחץ אשר גורמים לתופעה ולימוד המטופל כלים שונים להתמודדות עם מצבים אלו.

חשוב ביותר שרופא המשפחה יהיה מעורב במצב עד כמה שניתן, יכיר את ההפרעה ויהיה סבלני כלפי המטופל. יש לשמור על קשר רציף וקבוע עימו, פגישות סדירות, כדי שיהיה אפשר לבחון מחדש את התסמינים. חשוב שרופא המשפחה ישב עם המטופל ויסביר לו את התוצאות של הבדיקות הרפואיות.