היפנוזה ואינסומניה

היפנוזה היא כלי טיפולי המשמש לטיפול במצבים פיזיולוגים ונפשיים שונים. טראנס היפנוטי הוא מצב בו המהפנט מוביל את המטופל למצב של מיקוד הקשב פנימה, כך שהמטופל חש שהוא נמצא במצב שונה של מודעות, הוא נח להתערבויות סוגסטביליות (כלומר, ניתן לשכנע אותו למחשבות או פעולות), וניתן להוביל אותו לבחינה של תכנים שנמצאים בדרך כלל בלא- מודע.

אינסומניה היא השם המקצועי לתופעה מוכרת של נדודי שינה. שינה היא אחת הפעילויות החשובות ביותר בחייו של אדם. אנחנו מבלים כמעט שליש מחיינו בשינה החיונית הן למח והן לגוף. הספרות הרפואית מדברת על כך ששינה של פחות משבע שעות בלילה (עבור אדם מבוגר), לאורך זמן, מהווה סיכון בריאותי חמור. במהלך השינה מתרחשים בגוף תהליכים פיזיולוגים רבים וחיוניים להתפתחות הגוף, השרירים והמח.

כ-10% מהאוכלוסיה סובלים מרמה כלשהי של אינסומניה. לאינסומניה שני סוגים עיקריים. הראשון כולל קושי בהרדמות, כאשר הסובלים ממנו מדווחים על שעות ארוכות של "התהפכות במיטה" עד שמצליחים להרדם. השני כולל שינה טרופה, לא עמוקה, עם מספר רב של יקיצות במהלכה.

• אינסומניה יכולה להגרם ממספר גורמים כגון:
    קשיים נפשיים (דיכאון והפרעות חרדה למשל)
  • תזונה לקוייה
  • בעיות אורגניות – פיזיולוגיות הפוגעות במנגנון השינה והיקיצה
  • בעיות הורמונליות (בעיקר בבלוטת התריס)
  • הפרעות עיכול
  • הטיפול הנפוץ המומלץ על ידי רופאים לנדודי שינה הוא טיפול תרופתי, כלומר שימוש בכדורי שינה. הבעיתיות בטיפול זה היא שאינו לוקח בחשבון את הגורם להפרעה, וגם עשוי להוביל לתופעות לוואי, התמכרות ופיתוח סבילות (כלומר, בכל פעם יצטרך החולה להשתמש במינון גבוה יותר של התרופה).
  • טיפול בהיפנוזה באינסומניה מתאים כאשר הגורמים לנדודי השינה אינם פיזיולוגיים (אז, כמובן צריך לטפל בליקוי הפיזיולוגי תחילה). כאשר הגורם לאינסומניה הוא נפשי, הוא בדרך כלל כולל ריבוי של מחשבות קשות, ובכללן גם הפחד מפני נדודי השינה.
  • פעמים רבות הסובלים מאינסומניה מדווחים שאינם מצליחים להירדם, כי הם מפחדים שלא יצליחו להרדם, או לא ישנו טוב. אם כך, במהלך טראנס היפנוטי מתמקד המטפל בשינוי דפוסי החשיבה מפריעים לשינה. המטפל מנסה להחליף את המחשבות המפחידות והמפריעות בהתמודדות טובה יותר עם הפחדים, ובמחשבות מסוג אחר.
  • בנוסף, הטיפול ההיפנוטי יכול להתמקד בהתנהגויות הגורמות לקשיים בשינה, לנסות לזהות אותם ולשנות אותם. לדוגמא, ישנם אנשים שבמהלך הטראנס ההיפנוטי מגלים שאינם מצליחים להתנתק מיום העבודה על מתחיו וקשייו, ו"במקום" לישון, עסוקים בפתרון הבעיות של מחר. המהפנט יכול לעזור למטופל לבצע הפרדה בין חלקי היום, וללמוד להשאיר את העבודה במשרד, בעיקר כאשר הוא מנסה לישון.
  • נקודה חשובה נוספת, היא התמודדות ישירה עם הגורמים להפרעות השינה. טיפול בהיפנוזה עשוי לעזור להתמודדות עם דיכאון ועם חרדות. היפנוזה מאפשרת למטופל לחדור לתת המודע, ולמצוא את המקורות לדיכאון או לחרדה, ולנסות להתמודד איתם. הגישה ללא- מודע, והאפשרות לעבד את התכנים ולהתמודד עימם, עשויים להקל על כל הסימפטומים של ההפרעות הנ"ל, וביניהן גם נדודי השינה.
  • תופעה נוספת בה היפנוזה עשוייה לעזור נקראת פסאודו-אינסומניה. במצבים אלה, ניטור פעילות המח של האדם מעידה כי הוא ישן היטב, לא מתקשה להרדם, ולא מתעורר מוקדם.
  • כמו אצל כל בני האדם, הוא מתעורר לשניות קצרות לאחר כל מחזור שינה. אך בניגוד לרב האנשים ש"מתהפכים לצד השני" וממשיכים לישון- הסובלים מפסאודו אינסומניה מביטים בשעון. בבוקר הם זוכרים רק שהסתכלו כל הזמן בשעון, ולכן מדווחים שלא ישנו כל הלילה, למרות שזה לא נכון. בהיפנוזה ניתן להתמקד עם אנשים אלה במה שמתרחש באמת בלילה, ולשנות את התנהגותם כך שימשיכו לישון!

קראו עוד:

השפעת הפרעות שינה על הפרעות נפשיות במתבגרים