הפרעת אישיות נרקיסיסטית

תוכן עניינים

כל אדם עשוי להתנהג לעיתים באנוכיות ושחצנות. אך נרקיסיסטים אמיתיים לוקחים תכונות אלו לקיצוניות. לא רק שיש להם עודף ביטחון עצמי, הם אינם מעריכים רגשות או רעיונות של אחרים, ומתעלמים מצרכיהם.

יחד עם זאת, קיים הבדל בין אדם השקוע בעצמו, המכונה לעיתים קרובות נרקיסיסט, לבין אדם הסובל מהפרעת אישיות נרקיסיסטית, שהיא מחלת נפש.

היבטי הפרעת אישיות נרקיסיסטית

המילה מגיעה מהמיתוס היווני שבו גבר צעיר ונאה בשם נרקיס, ראה את השתקפותו בבריכת מים, והתאהב בה. אדם עם הפרעה זו מפגין הערכה עצמית גבוהה, כשלמעשה ההיפך הוא הנכון. כלומר, קיימת תחושה עמוקה של חוסר ביטחון מתחת לחיצוניות המפוארת.

הוא רוצה שאחרים יקנאו בו, אך לעיתים קרובות הוא זה שמקנא. הוא תחרותי ומאוים מהישגי אחרים. מערכות היחסים שלו סוערות וקצרות מועד, והוא מותיר אחריו שובל של אנשים בעלי רגשות פגועים.

הוא נפגע בקלות, אך בוחר שלא להראות זאת, או מגיב בזעם מוגזם. הוא אינו מסוגל לסבול ביקורת, מתרץ את כישלונותיו ומסרב לקחת אחריות על פגמיו. הוא רואה את עצמו כמנהיג טבעי המסוגל בקלות להשפיע על אחרים, אינו מקשיב ולעיתים קרובות קוטע שיח של אחרים.

אדם יכול להיות נרקיסיסט ללא הפרעה נפשית. לדוגמא, ביל גייטס נקרא נרקיסיסט, אך לא במידה המשבשת את חיי היומיום שלו. עובדה מוכחת היא שרוב האנשים נמשכים לנרקיסיסטים ומוצאים אותם אטרקטיביים, חביבים ומרגשים.

גורמים להפרעת אישיות נרקיסיסטית

הגורם המדויק אינו ידוע, אך קיימות מספר תיאוריות. רבים סבורים שזהו שילוב של גורמים, מהאופן שבו אדם מטפל בלחץ ועד לדרך בה הוא גדל. הורים שפינקו יתר על המידה את ילדיהם, הרעיפו עליהם אינסוף שבחים, שתלו למעשה זרעי נרקיסיסטיות באישיותם. קיים קו בין טיפוח וטיפול מסור לבין תמיכה המנפחת את האגו.

ואז שוב, גם ההיפך הוא נכון. מתבגרים שהתעלמו מהם או שהתעללו בהם נוטים להיות מרוכזים בעצמם כאינסטינקט הישרדותי. הם מרגישים שעליהם לחפש את עצמם, היות ואף אחד אחר אינו מתעניין בהם. כתוצאה מכך, הם מפתחים דימוי עצמי נמוך, המוסווה בהתנהגות נרקיסיסטית.

אבחון הפרעת אישיות נרקיסיסטית

לא קיימות בדיקות מעבדה המאשרות הפרעה זו. אם מופיע שינוי ניכר באישיות, הרופא יבצע בדיקה גופנית, בדיקות דם או סריקות מוחיות על מנת לשלול מחלה גופנית. אם לא נמצאת סיבה ברורה, פסיכיאטר או פסיכולוג ישאל סט שאלות ממוקדות כדי לאמוד את האישיות.

התכונות מתחילות בדרך כלל להופיע במהלך גיל הנעורים או גיל ההתבגרות, כשהאישיות מתבססת ומתקבעת, אך ההפרעה עשויה להתחיל כבר בגיל שמונה, כשילדים מתחילים להיות מודעים יותר לדרך בה אנשים מגיבים אליהם.

מחקר שבוצע לאחרונה באוניברסיטת אוהיו, מוכיח כי אנשים רבים מודים בקלות שהם נרקיסיסטים. לדברי המדענים, הם כנראה גאים בכך ואינם מחפשים פגמים מהותיים באישיותם.

טיפול

לא קיימת תרופה, אך טיפול פסיכולוגי מסייע להפרעה. המטרה היא לבנות את ההערכה העצמית הירודה של המטופל, עד שהוא מסגל ציפיות מציאותיות יותר מעצמו ומאחרים. בעוד שלא קיימות תרופות לטיפול בהפרעה נפשית זו, דיכאון וחרדה קשורים עם נרקיסיזם, וקיימות תרופות מועילות למצבים אלו.

נרקיסיסטים יכולים ללמוד כיצד להתייחס לאחרים באופן חיובי יותר, אך זה תלוי עד כמה הם פתוחים לקבלת משוב ועד כמה הם מוכנים לשנות את אופיים.

ראו הפרעות אישיות נוספות:

הפרעת אישיות תלותית

ציקלותמיה

פרנויה

פירומאניה