טיפול בסכיזופרניה

מחלת הסכיזופרניה נחקרת כבר שנים רבות, במטרה למצוא מהם הגורמים והסיבות להתפרצות המחלה, עד היום אין בידע הרפואי, ממצא אחד אשר בגללו מתפרצת המחלה, אך נמצאו מספר תיאוריות, אשר מסבירות את התפתחות המחלה בחלק מהמקרים.

אחת התיאוריות הנפוצות היא תיאורית השערת הדחק – נטייה (Stress – Diathesis Hypothesis), תיאוריה זו טוענת, כי מצבי לחץ-דחק, באם פיזי או נפשי, עלולים להוות גורם סיכון להתפרצות המחלה.
תיאוריות נוספות, טוענות כי קיים גורם גנטי-תורשתי, גורמים ביולוגיים, כגון: פתולוגיות באזורים שונים במוח, עודף בפעילות המעביר העצבי (הנוירוטרנסמיטר)-דופמין, גורמים פסיכו-סוציאליים ועוד.

מחלת הסכיזופרניה הינה מחלה כרונית, אשר ללא טיפול הולם עלולה להמשיך שנים רבות ולגרום לתסמינים קשים. מחלת הסכיזופרניה מחולקת למספר תתי סוגים, כגון:

הסוג הפרנואידי (סכיזופרניה פרנואידית)
הסוג הבלתי מאורגן הסוג הקטטוני
הסוג הבלתי מובחן
הסוג השאריתי (residual)

אבחון מחלת הסכיזופרניה נעשה באמצעות הסיווג האמריקאי של ה-DSM (ספר האבחנות הפסיכיאטריות האמריקאי), אשר בוחן מספר קריטריונים לאבחון המחלה וביניהן:

אבחנה מבדלת למחלות נפש אחרות בעלות תסמינים דומים (אוטיזם, שימוש בסמים ועוד)
מחשבות ודמיונות שווא
הזיות ראייה
הזיות שמיעה וכדומה
דיבור לא מאורגן ומבולבל
התנהגות קטטונית, מבולבלת ובלתי מאורגנת
הפרעות בתפקודי היומיום
תסמינים שלילים כגון: הקהיה רגשית
אלוגיה
חסימה בדיבור
הזנחה והיגיינה ירודה
חוסר מוטיבציה
התרחקות חברתית ובאופן כללי חוסר הנאה
הפרעות חשיבה
איבוד גבולות האגו
אלימות ועוד

כיצד מטפלים בסכיזופרניה?

באופן כללי, הטיפול במחלת הסכיזופרניה הוא בהתאם לסוג בו לוקה המטופל. הטיפול במחלת הסכיזופרניה חייב להיות טיפול כוללני ורב תחומי. חלק מהמטופלים יהיו צריכים להיות באשפוז מלא בבית חולים פסיכיאטרי, חלק באשפוז חלקי – אשפוז יום, במהלכו הם מקבלים טיפולים שונים במהלך היום ובערב הם חוזרים לביתם או למרכזים מיוחדים (הוסטל, מעון שיקומי וכדומה), שם הם לנים.

הטיפולים במחלת הסכיזופרניה כוללים:

טיפול תרופתי

באמצעות טיפול תרופתי אנטי פסיכוטי (לדוגמא: הלידול, קלוזפין), תרופות נוגדות חרדה ונגד דיכאון (לדוגמא: תרופות ממשפחת הבנזודיאזפינים, תרופות ממשפחת SSRI). התרופות האנטי-פסיכוטיות, מועילות מאוד, מקלות על התסמינים הקשים הנלווים למחלה, מאריכות את ההחלמה ואף עוזרות במניעת התקפים חוזרים.
לחלק מחולי הסכיזופרניה הטיפול התרופתי לא יעיל ולכן יהיה צורך למצוא את התרופה המתאימה. כמו כן, ישנה נטייה לתופעות לוואי קשות בתרופות מסוג אלו בשימוש בטווח ארוך ולכן מומלץ לטפל במנה הרצויה ולרדת במינונים בהדרגה.

טיפול פסיכו-סוציאלי

טיפולים אלו כוללים, שיחות עם פסיכולוג ו\או עובד סציואלי. שיטות טיפול פסיכולוגיות שונות, כגון: פסיכותרפיה, טיפול התנהגותי-קוגניטיבי, טיפול באומנות ויצירה וכדומה.

טיפול בנזעי חשמל

טיפול בשוק חשמלי מומלץ כאשר הטיפול התרופתי אינו עוזר, כטיפול חירום להצלת חיים, כטיפול לסכיזופרניה מסוג קטטוניה ו\או לחולי סכיזופרניה הסובלים מתסמינים של דיכאון, אי שקט ועצבנות. במרבית המקרים יהיה צורך בשילוב עם תרופות אנטי פסיכוטיות.

טיפול משפחתי

הניתן למשפחת המטופל כדי שיוכלו מצד אחד להבין את מצבו הנפשי ומצד שני, שיידעו כיצד להתמודד איתו בהווה ובעתיד. הטיפול המשפחתי חשוב מאוד גם לחולה, בכדי שיידע שיש לו תמיכה  מלאה והבנה מצד בני משפחתו והוא לא לבד במערכה.

טיפול קבוצתי

עוזר למטופלים לשפר את שיפוט המציאות שלהם ולהסתגל מחדש לחיי חברה, לפתח מיומנות חברתיות, אשר יסייעו להם בעתיד גם בקשרים חברתיים וגם בעבודה או לימודים.