סינדרום ילדים בוגרים של אלכוהוליסטים

תוכן עניינים

בית שבו חיה משפחה עם הורה אחד (או שניים) אלכוהוליסט הוא בית שלא נמצא בתווך הנורמה החברתית, כמו שבית משפחתי אמור להתנהל.

כל חיי המשפחה סובבים מכורח הנסיבות סביב נושא האלכוהול וההתמכרות לאלכוהול ובני המשפחה שאינם אלכוהוליסטים- הילדים ואחד ההורים מוכרחים לשמור היטב על המשפחה כך שהיא תתפקד בצורה יציבה במסגרת החיים שנכפתה עליה.

ילדים של אלכוהוליסטים חיים בצורת חיים שונה לחלוטין מאשר זו של ילדים אחרים בגילם, מה שגורם להם ליצור חיים נורמאליים משל עצמם ולשמור עליהם היטב, גם בתור ילדים וגם בוגרים. מכיוון שהם חיים בבית שמתנהל מחוץ לנורמה המקובלת, הם לומדים מהם חיים נורמליים מהסתכלות על משפחות החברים, מתכניות טלוויזיה או מדמיונות ופנטזיות אישיות שעונות על השאלה "מהם חיים נורמטיביים?"

מה קורה לילדים בוגרים?

אם ילדים חיים בתוך בית עם הורים אלכוהוליסטים או אפילו הורה אחד כזה, יהיו לכך השלכות רבות על עתידם כאנשים בוגרים. השלכות אלה יכולות להיות בתחומים שונים של החיים, כאשר הבחירה אם לשנות את המצב או להשאיר אותו כמו שהוא תלויה בילדים הבוגרים עצמם.

שקר קל כמו האמת

ילדים בוגרים של אלכוהוליסטים חיו בעברם בתוך בתים שכל הזמן היו המצאות ושקרים כדי לכסות על המציאות הכואבת שבה הם נמצאו.

הילדים שמעו את הוריהם משקרים אחד לשני ומספרים סיפורים כדי לייפות את המציאות, הם בעצמם היו צריכים לשקר לחברים ולאנשי החינוך כדי שלא ידעו מה מתרחש בבית. השקרים הם הדבר ששומר בעצם על שלמות המשפחה של אלכוהוליסט והם הופכים להיות שגרה בבית. ילדים שחיים את השקר מגיל צעיר, לומדים את ההתנהגות הזאת ומאמצים אותה ולרוב גם נשארים איתה בתור אנשים בוגרים.

קשיים בהתחלת משימה ובסיומה

אדם אלכוהוליסט מתנהג לא פעם בצורה לא צפויה ועושה מעשים מפתיעים. אי לכך כל ההתנהגויות וכל המעשים בבית יכולים להתנהל במקטעים כמדי יום בתגובה למה שמבצע האלכוהוליסט. ילדים שכל חייהם מתחילים משהו מסוים ומפסיקים אותו במפתיע, גדלים להיות כאלה גם בתור בוגרים.

הם מתקשים מאוד לבצע משימות מההתחלה עד הסוף באופן רצוף. כמובן שיש מקרים אחרים, כאשר ילד או בוגר מחליטים שהם לא יהיו כמו הוריהם לעולם מסגלים לעצמם את ההיפך והופכים לאובססיביים בעשיית המשימות. כלומר, חייבים לסיים אותם כמה שיותר מהר ונחרדים מהמחשבה שהם "לא יספיקו".

קושי בהנאות ובבילויים

רוב הילדים בעולם יודעים מה זה לכייף, לשחק וליהנות. ילדים להורים אלכוהוליסטים לא מכירים את המושגים "הנאה" ו"כיף" מכיוון שכל הזמן הם דאגו להוריהם האלכוהוליסטים כאילו היו ילדים של ממש. ילדים שגדלו בלי לדעת לבלות וליהנות ימשיכו כך גם בחייהם הבוגרים ויתקשו מאוד לבלות בעתיד.

שפיטה עצמית

ילדים בוגרים של אלכוהוליסטים לא מפסיקים לשפוט את עצמם לאורך חייהם. הסיבה לכך היא שבתור ילדים הם לא הצליחו לתקן את הוריהם או לשנות אותם למרות שפעלו בכל דרך אפשרית אך ללא הצלחה. לא משנה עד כמה הם השתדלו ועד כמה הם היו מוכשרים בדברים אחרים, לשנות את ההורים האלכוהוליסטים שלהם הם לא הצליחו. ילדים שחווים דברים כאלה גדלים לתוך עולם של שפיטה עצמית ושל האשמה עצמית כחלק מפועל יוצא על שלא הצליחו לשנות את ההורים.

אימפולסיביות

ילדים בוגרים של אלכוהוליסטים גדלו בתוך בתים שבהם רוב מעשיי ההורים התנהלו באימפולסיביות חזקה וכשהם התבגרו הם אימצו לעצמם את אותה דרך ההתנהגות. הם פועלים פעמים רבות בדרכים לא בריאות, הם לא בודקים אופציות התנהגות אחרות לפני שהם פועלים והם לא שוקלים את התוצאות שנגרמו בעקבות המעשים שלהם.

מקרים אחרים ששוב נתפסים כ"אובססיביים" הם כאשר מסגלים את הדרך ההפוכה – כאשר בודקים יותר מידי אופציות, וכל החלטה גם אם היא לא חשובה כלל, לוקחת המון זמן. כל זה נובע מהצורך לא לטעות, ולא להיות כמו שההורים היו – ההורה עם בעית השתייה, וההורה השני שלא מצליח לעזור לו.

אחראיים או לא אחראיים

ילדים בוגרים של אלכוהוליסטים היו רגילים בילדותם לשמור על "הסדר הטוב בבית" כדי להרגיש שיש להם שליטה על המצב ושההורה האלכוהוליסט לא משפיע. ילדים אלו ממשיכים עם ההתנהגות הזאת אל הגיל הבוגר ורוצים להיות תמיד בשליטה. מצב זה עלול לגרום לשני קצוות של אישיות: האחד- אנשים שסובלים מבעיות רגשיות כמו הפרעות אכילה, פרפקציוניזם, חרדות ועוד, והשני- אנשים שמפתחים התמכרויות מסוגים שונים כמו אלכוהוליזם, סמים ודברים נוספים (במקרים כאלה הם יהיו בדיוק כמו הוריהם).

הרגשת שוני מאחרים

ילדים להורים מכורים לאלכוהול התרגלו לחיות בבתים שחיי היומיום אינם חיים של שגרה רגילה כמו בבתים אחרים. הם הבחינו בשוני כאשר ראו איך מתנהגים בבתים של חבריהם, שם ניהלו אורח חיים נורמלי של חיי משפחה. עוד בילדות הילדים להורים אלכוהוליסטים הרגישו שונים וזה ממשיך איתם לאורך כל החיים.

במהלך חייהם הרצון העז להיות "אחרים ונורמלים" יבער בהם ולכן, ינקטו בגישה ה"אחראית" יותר ויתרחקו לגמרי מהעולם שהכירו. למשל, בוגר שבוחר להימנע מלכתחילה משתיית אלכוהול מהחשש להתמכר ולהיות כמו ההורה שנתפס בעיניו כ-לא אחראי.