TMS- טיפול בגרייה מגנטית

תוכן עניינים

מילים רבות כבר נכתבו על המחלה הנפוצה הנקראת דיכאון. כמעט כל אחד מאיתנו חווה לעיתים תחושות של עצבות, חוסר אנרגיה וחוסר חשק. אצל אנשים החולים בדיכאון, תחושות אלה מלוות במשך רב היום למשך תקופה ארוכה. הם עצובים, אינם נהנים גם מפעילויות שבעבר היו משמחות אותם, ובמקרים מסוימים אינם מסוגלים בכלל לתפקד מרוב עצבות.

גם על הטיפולים בדיכאון נכתב רבות. החל בטיפולים פסיכולוגיים בגישות שונות, ועד לטיפולים תרופתיים בנוגדי דיכאון.

אך למרבה הצער, ישנם אנשים ששום טיפול אינו מועיל להם. לא ברור האם מדובר בסוג הדיכאון, או בחסינות כלשהי של החולה, אך ישנם חולים שכל התרופות המוכרות, מהדור הישן ומהדור החדש, אינן משפיעות עליהם כלל.

אחת האפשרויות הנפתחות במצב כזה הוא שימוש בטיפול בנזעי חשמל (ECT). הטיפול בחשמל נחשב ליעיל מאוד, אך הוא גם מפחיד מאוד. הוא נעשה בהרדמה מלאה, בפיקוח רפואי צמוד, ויש לו תופעות לוואי כגון הפרעות קלות בזיכרון וכאבי ראש.

האפשרות החדשה- TMS

בשנת 2008 אישר מנהל התרופות האמריקאי לשימוש טכניקה חדשה לטיפול בדיכאון עמיד לתרופות- טיפול בגרייה מגנטית. בטיפול זה, מועברים למח פולסיים מגנטים (בניגוד לפולסים חשמליים), במטרה לעורר לתפקוד איזורים במח שאינם מתפקדים ברמה הדרושה.

הטיפול בגרייה מגנטית

הטיפול אינו חודרני, ונעשה על ידי הצמדת סליל אלקטרומגנטי לקרקפת באמצעות קסדה מיוחדת.

הסליל הוא חלק ממכשיר הנקרא NeuroStar, אשר מעביר פולסים מגנטיים על פי עוצמה שנקבעת על ידי הרופא המטפל.

הטיפול נעשה ללא הרדמה, כאשר המטופל יושב על כורסה ונמצא באינטרקציה עם המטפל, ויכול לדווח לו על תחושותיו.

הגירויים המגנטיים ניתנים במרווחים של מספר שניות, וכל אחד מהם מורגש קלות על ידי המטופל, וגם עושה צליל של ירייה (לעיתים הצליל הזה בלתי נעים, ואז משתמשים באטמי אוזניים).

הטיפול נמשך כ-30-40 דקות, במהלכן ניתנים סוגים שונים של פולסים- איטיים לאיזור הקדמי-ימני של המח, ומהירים לאיזור הקדמי-שמאלי.

עוצמת הפולס נעה בטווח שבין 1-100 הרץ, כאשר הויסות נעשה לפי תנועות הידיים שנוצרות אצל החולה. אצל אנשים שנוטלים תרופות בדרך כלל יש צורך בפולסים בעוצמה גבוהה יותר.

חוזרים על אותה פרוצדורה במשך כ-20 יום, טיפול בכל יום, על מנת להגיע להישגים הטובים ביותר של הטיפול. לעיתים יש צורך בהארכת הטיפול על מנת להגיע לתוצאות.

השפעות הטיפול

הטיפול בגרייה מגנטית אמור לגרום להעלאת פעילות של איזורים במח האחראים על שחרור סרטונין, ולהחזיר אותם לנורמה. הצלחה בטיפול אם כן, עשויה להוריד את הסימפטומים הדיכאוניים, לשפר את מצב הרוח, התיאבון, המיניות ודפוסי השינה.

בנוסף, הטיפול גם משפר ומאיץ את פעילותן של התרופות נוגדות הדיכאון (לנוגדי הדיכאון יכול לקחת טווח של מספר שבועות עד שפעולותם מורגשת). אחוזי ההצלחה המדווחים כיום בטיפול בגרייה מגנטית הם כ-40-50%.

תופעות לוואי

הטיפול בגרייה מגנטית נח יותר מהטיפול החשמלי. בזמן הטיפול עשוי המטופל לחוש דקירות קלות בקרקפת, אך אלו חולפות מיד בתום הטיפול, ואין תחושה של כאב ראש.

אין פגיעה בזכרון, ובדרך כלל המטופל יכול לחזור לפעילות רגילה מיד בתום הטיפול. יש לציין, שלמרות אישור ה-FDA, יעילותו של הטיפול עדיין אינה מוכחת בצורה חזקה.

המכשיר קיים במספר מצומצם של בתי חולים בארץ, כמו גם במרפאה פרטית אחת. במסגרת הציבורית השימוש בטיפול נעשה עדיין רק בקרב מתנדבים לצורך מחקר, ועדיין לא בשימוש סדיר או כטיפול מומלץ.

ראו גם:

דיכאון גיל המעבר