דיכאון אחרי לידה

תוכן עניינים

אחת מכל 8 נשים סובלת מדכאון אחרי לידה. מה שפעם היה בגדר טאבו שאסור לדבר עליו, כאשר נשים רבות סבלו בשקט בעודן מנסות להיענות לתפקיד המצופה של ה"סופר- אמא" המתפקדת למופת, הופך לנושא מדובר ומוכר. מתוך ההכרה והקבלה של התופעה חשוב להכיר גם בהשפעה המיטיבה של הטיפול, שבמקרים של דכאון אחרי לידה אינו קריטי רק לבריאותה הנפשית של האם אלא גם לבריאותו הנפשית של התינוק.

דכאון אחרי לידה – התסמינים

לא פשוט לזהות דכאון אחרי לידה. ראשית, משום שדכאון אחרי לידה אינו מופיע בהכרח בימים הראשונים לאחר הלידה, ולעתים הוא מופיע רק כעבור שלושה או ארבעה חודשים. זו אינה אותה תופעה מוכרת ונפוצה ביותר של "בייבי בלוז" – מעין תחושת עצבות שמופיעה לאחר הלידה ונמשכת רק מספר ימים, ללא פגיעה משמעותית בתפקוד.
שנית, משום שתסמיני הדכאון דומים לתסמינים נורמטיבים המופיעים אחרי לידה בעקבות השינויים ההורמונלים וקשיי הטיפול בתינוק החדש וההסתגלות אליו. לכן בני המשפחה ואפילו הרופאים נוטים להתעלם מהתסמינים הדכאוניים, כמו גם האמהות הטריות עצמן שלא תמיד מבינות מה עובר עליהן.

מצד האמהות ישנה גם פעמים רבות בושה ביחס לתחושות המתעוררות בהן כמו חוסר חשק לטפל בתינוק ואפילו ניכור כלפיו. לפיכך העירנות של בן הזוג או חברים וקרובים אחרים חשובה מעין כמוה, כי רק הענקת לגיטימציה לתחושות הללו מאפשרת את ההכרה בדכאון ובעקבות זאת את הפניה לטיפול.

הנה כמה תסמינים אופייניים לדיכאון אחרי לידה:

  • תחושת עצבות ומצב רוח ירוד ממושכת
  • אובדן עניין בפעילויות שגרמו בעבר הנאה – כמו בילוי עם בן הזוג, צפיה בטלויזיה, קריאה
  • עייפות רבה, נדודי שינה
  • עצבנות, התקפי זעם וסף גירוי נמוך
  • קשיי תפקוד – במטלות יומיומיות פשוטות וגם עם התינוק
  • הסתגרות חברתית
  • חוסר תיאבון וירידה במשקל
  • בושה, האשמה עצמית ותחושת חוסר ערך עצמי
  • חרדה ודאגנות מופרזת
  • השפעות על התינוק

תפקוד תקין של האם ובמיוחד הנגישות הרגשית שלה אל תינוקה הוא חשוב ביותר להתפתחות התקנית של התינוק. אם שסובלת מדכאון עלולה לפתח עמדה שלילית כלפי התינוק, כמו גם כלפי לידות עתידיות. תינוק שלא זוכה ליחס חם לא ירגיש בטוח ולא יפתח אמון באמו, דבר שעלול להפוך לחוסר אמון כללי באחרים בשלבים מאוחרים יותר.

במקרים של דיכאון קשה, שבו האם לא מספקת לתינוק אף את הצרכים הפיזיים הבסיסיים ביותר כמו הזנה מתאימה, עלולה להיפגע התפתחותו הגופנית של הילד.

הטיפול בדכאון אחרי לידה

כאמור, הטיפול בדיכאון הוא חשוב ביותר להתפתחותו התקינה של התינוק ולבריאותה הנפשית של היולדת, שסובלת לא רק מהדכאון עצמו אלא גם מתחושות האשמה הכרוכות ביחסיה עם התינוק ועם שאר בני המשפחה. ללא טיפול הדיכאון עלול להימשך שנה ויותר ולהגביר באופן משמעותי את הסיכון להתאבדות.
טיפול יעיל בדיכאון אחרי לידה הוא טיפול תרופתי, לעתים בשילוב עם טיפול פסיכולוגי.

טיפול תרופתי לדיכאון לאחר לידה

– תרופות נוגדות דכאון מקבוצת SSRI (פרוזאק, ציפרמיל ואחרות) או תרופה ממשפחה אחרת. בדרך כלל לאחר לידה התרופות ניתנות במינון נמוך ואם יש צורך מעלים את המינון בהדרגה. רבות מהתרופות לא פוגעות בהנקה. התרופות צריכות להינתן על ידי פסיכיאטר ואסור להפסיק את נטילתן או לשנות את המינון ללא התייעצות.

טיפול פסיכולוגי

טיפול רגשי העוסק בתחושות כלפי התינוק ושאר בני המשפחה, ביחסים המשפחתיים של האם עצמה ובדרכי ההתמודדות שלה. נשים רבות פונות לטיפול קבוצתי, המאפשר לחלוק חוויות עם אמהות במצב דומה, החשות הזדהות ומעניקות תמיכה.