הרטבת לילה

הרטבת לילה עלולה להיגרם גם בילדים וגם במבוגרים. כאשר הרטבת לילה מתרחשת בילדים קטנים, רובנו רואים את המצב כנורמאלי עקב, חוסר אימון או יכולת שליטה על הסוגריים בגיל כל כך צעיר, לאחר השימוש בחיתולים. אך כאשר הרטבת לילה מתרחשת בילדים בוגרים, מתבגרים ואף במבוגרים, אנשים מתביישים, חוששים לגשת לקבל עזרה, מרגישים אשמים ונמצאים במבוכה גדולה.

מרבית האנשים הסובלים מהרטבת לילה שומרים על הבעיה בסוד, חוסר השליטה במתן השתן, עלול לפגוע בתפקודי היומיום, שכן אין הם יודעים מתי תחליט שלפוחית השתן שלהן לתפקד ובאיזה מצבים. באופן כללי, הרטבת לילה מוגדרת כשחרור של שתן באופן בלתי נשלט ובלתי רצוני בזמן השינה.

מבחינה פיזיולוגית, הטלת שתן, מתרחשת על ידי התכווצות של שלפוחית השתן. כאשר התינוק נגמל מחיתולים, מלמדים אותו הוריו לשלוט במתן השתן. משימה זו דורשת אימון ומודעות, שמתפתחת עם החודשיים הראשונים לגמילה מחיתולים.

הרטבת לילה בילדים מבוגרים ובמבוגרים יכולה להיגרם עקב גורמים רבים ושונים:

הרטבת לילה בקרב ילדים, בין הגילאים 7-10 נמצאת בשכיחות של 3%-9%
הרטבת לילה בקרב מבוגרים, בין הגילאים 18-60 נמצאת בשכיחות של 0.5%-1%.
להרטבת לילה יש פתרון וטיפול, אשר יוכל לעזור לאנשים הסובלים, לחזור לנהל חיי שגרה רגילים ללא אי נעימויות.
מהם הגורמים להרטבת לילה?
הגורמים להרטבת לילה שונים ובין היתר יכולים להיות פיזיולוגים, נפשיים או אידיופתים (לא ידועים) והם כוללים:
גורמים תורשתיים: נמצא במחקרים שונים, כי הרטבת לילה הינה גנטית.
גורמים מולדים כוללים:
מחלות
הפרעות ובעיות מולדות
עקב פגמים בהתפתחות מערכת העצבים וחוט השדרה
פגמים בהתפתחות מערכת השתן.
גורמים פיזיולוגים: הריון, צניחת רחם, עצירות, דלקת בדרכי השתן
מחלות כרוניות, כגון:
היפרתירואידיזם
סוכרת
סוכרת תפלה
סרטן בשלפוחית השתן
ערמונית מוגדלת
סרטן בערמונית ועוד
בנוסף, ייתכנו סיבוכים עקב טיפולים תרופתיים או טיפולי הקרנות, אשר עלולים לגרום לבעיה בתפקוד התקין של שלפוחית השתן.

גורמים סביבתיים:
  • סטרס ולחץ נפשי הנגרם עקב שינויים במקום המגורים
  • סביבת העבודה והלימודים
  • לחצים בבית, במשפחה, עבודה, לימודים
  • טראומות ילדות הכוללות התעללות מינית, פיזית ו\או נפשית
  • הפרעות חרדה
  • הפרעות קשב וריכוז
  • אינסומניה
  • בנוסף, שתייה מרובה של אלכוהול וקפאין ושימוש בסמים, גם כן עלול לגרום  להופעת הרטבת לילה.

אבחון הרטבת לילה

האבחון נעשה על ידי עדויות של האדם עצמו או בני משפחתו לתופעה. לאישוש הבעיה, מבצע הרופא בדיקות שונות כגון:
  • בדיקות דם
  • שתן
  • צילום רנטגן באגן הירכיים
  • אולטרה סאונד של דרכי השתן
בנוסף, באם נשללו כל הגורמים הפיזיולוגים להופעת תופעת הרטבת לילה, יהיה צורך גם באבחון אצל פסיכיאטר.

טיפול בהרטבת לילה

הטיפולים בהרטבת לילה תלויים בגורם הראשי, שגרם לבעיה. באופן כללי, הטיפולים כוללים: ניתוחיים לתיקון פגמים מולדים, אנטיביוטיקה לדלקות שתן חוזרות, קטטר, שיטת הטיפול  הנפוצה ביותר: Bedwetting Alarm, טיפול תרופתי להרטבת לילה על ידי תרופת דסמופרסין (Desmopressin).
בנוסף, בחלק מהמטופלים יהיה צורך במתן תרופות נוגדות דיכאון כגון אימיפראמין, אמיטריפטילין, נורטריפטילין.
כאשר הרטבת לילה נובעת מגורמים נפשיים, עקב הפרעות חרדה, דיכאון, היסטוריה של התעללות וכדומה. יהיה צורך בהתערבות טיפול פסיכיאטרי על מנת להגיע לשורש הבעיה ולטפל בה באופן פסיכולוגי על ידי שיטות טיפול כגון: פסיכותרפיה, שיטת טיפול התנהגותית קוגנטיבית ועוד.
באופן כללי, הטיפול הפסיכיאטרי יעזור לאדם הסובל מהפרעת לילה, קודם כל  לנסות להפחית את תחושות האשמה, בושה ומבוכה בכדי שיוכל להמשיך בחייו באופן רגיל. לאחר מכן,יהיה נסיון טיפולי בכדי להגיע לשורש הבעיה הנפשית הראשית.