פסיכיאטר

הפרעות נפש בילדים

הפרעות נפש בילדים בדיוק כמו מבוגרים, גם ילדים ובני נוער עלולים לסבול מהפרעות נפש או כפי שנכון יותר לקרוא להן: הפרעות פסיכיאטריות. להפרעות הנפשיות עשויה להיות השפעה לא פשוטה לא רק על הלוקה בהן אלא גם על משפחתו הקרובה ועל הסובבים אותו באופן כללי.

כמו כן ההתמודדות הלא פשוטה עם הפרעות נפשיות בקרב ילדים, כרוכה בין היתר בהתמודדות עם הסטיגמה החברתית הנלווית ועם החששות מפני העתיד.

נכון להיום אין בישראל נתונים מדויקים בנוגע לשכיחות של הפרעות נפשיות בילדים וזאת כיוון שלא קיימת מערכת מסודרת אחת שאחראית לספק שירותים לאוכלוסייה זו. יחד עם זאת, בסקר שנערך בשנים 2005-2004 על ידי בית החולים זיו, מרכז שניידר לרפואת ילדים, משרד החינוך ומשרד הבריאות (שירותי בריאות הנפש).

נראה כי שיעור בני הנוער הסובלים מהפרעות נפשיות דומה מאוד לשיעור ההפרעות הנפשיות במבוגרים: 11.8 אחוז מבני הנוער בגילאים 15-14 סובלים מתסמינים של הפרעה פסיכיאטרית המפריעה להם לתפקוד וגורמת להם למצוקה.

מדוע ילדים רבים נותרים ללא אבחון?

בדרך כלל הראשונים לשים לב לתסמינים שיש בהם כדי להעיד על הפרעה נפשית בילד, הם המבוגרים המטפלים בו. יחד עם זאת, מבוגרים רבים לא מכירים את התסמינים והסימנים של הפרעות נפשיות. למעשה גם אם המבוגר מכיר את הסימנים והתסמינים שצריכים להדליק נורה אדומה, עדיין לא תמיד פשוט להבדיל בינם לבין התנהגות טבעית ותקינה האופיינית לילדים באופן כללי. כמו כן במקרים רבים לילד הסובל מהפרעה נפשית אין אוצר מילים מפותח מספיק, בשביל להסביר מהו המקור למצוקה שלו ומה בדיוק עובר על נפשו המיוסרת.

מעבר לכל זה, הפחד מפני הסטיגמה החברתית הנלווית להפרעות נפשיות, החשש מפני ההוצאות הרפואיות והדעות הקדומות לגבי הטיפול בתרופות פסיכיאטריות, מונעים מהורים רבים לפנות לבירור ואבחון פסיכיאטרי, גם כאשר ישנם חשדות משמעותיים.

אילו הפרעות נפשיות שכיחות בקרב ילדים?

ילדים ובני נוער יכולים לפתח את אותן הפרעות נפשיות שפוגעות במבוגרים. השוני בא אם כך לידי ביטוי במקרים רבים באופן שבו ההפרעות מתבטאות באוכלוסיות השונות. כך לדוגמה ילדים הסובלים מדיכאון, לרוב יפגינו נטייה לרגזנות ועצבנות ולעומת זאת מבוגרים הסובלים מדיכאון, יפגינו לרוב עצבות גדולה שלא מלווה בעצבנות בהכרח. ספקטרום ההפרעות הנפשיות בקרב ילדים רחב מאוד וכולל בין היתר את ההפרעות הבאות:

אילו סימנים צריכים להעלות את החשד לקיום של הפרעה נפשית בילד?

להלן מספר תמרורי אזהרה שיכולים להעיד על כך שהילד סובל מהפרעה נפשית:

חשוב לציין כי רק פסיכיאטר ילדים מוסמך לספק אבחנה פסיכיאטרית וכי במקרים רבים החשדות הראשוניים מתבררים כשגויים. אי לכך, גם בהינתן התסמינים שלעיל, חשוב שלא "לחרוץ את דינו" של הילד ולמהר לקפוץ למסקנות.

כיצד מטפלים בהפרעות נפשיות בילדים?

הטיפול בהפרעות נפשיות בילדים כולל בגדול שני אלמנטים מרכזיים: טיפולים פסיכותרפיים וטיפולים תרופתיים, כשלא אחת הטיפול האופטימלי כולל שילוב של שני המרכיבים.

הטיפול הפסיכיאטרי צריך להתאים באופן אינדיבידואלי לכל ילד וילד שכן תכנית הטיפולים מושפעת בין היתר מגילו של הילד, חומרת המצוקה הנפשית, אופי ההפרעה הנפשית, האופן שבו היא באה לידי ביטוי במטופל ועוד.