על גבול תהום: הפרעת אישיות גבולית

הפרעת אישיות גבוליתהפרעת אישיות גבולית (BPD) היא הפרעה נפשית חמורה המסומנת על ידי דפוס של חוסר יציבות מתמשך במצבי רוח, התנהגות, דימוי עצמי ותפקוד. בעיות אלו גורמות במקרים רבים להתנהגות אימפולסיבית ומערכות יחסים שאינן יציבות.

אדם עם הפרעת אישיות גבולית עלול לחוות התקפים עוצמתיים של כעס, דיכאון וחרדה שעלולים להימשך מספר שעות עד מספר ימים.

הפרעת אישיות גבולית היא חלק ממחלות נפשיות אחרות

חלק מהאנשים עם הפרעה זו סובלים גם מהפרעות נפשיות קשורות אחרות, כגון הפרעות במצב הרוח, הפרעות חרדה, הפרעות אכילה, שימוש בסמים, פגיעה עצמית, חשיבה והתנהגות אובדנית, והתאבדות. בעוד שחלק ממומחי בריאות הנפש מסכימים שהתווית "הפרעת אישיות גבולית" עשויה להטעות, מונח מדויק יותר עדיין אינו קיים.

הגורמים להפרעת אישיות גבולית עדיין אינם ברורים, אך מחקרים מראים שגורמים גנטיים, מוחיים, סביבתיים וחברתיים עשויים להיות מעורבים בהתפתחותה. מחקר על הפרעת אישיות גבולית מתמקד בבדיקת גורמי סיכון ביולוגיים וסביבתיים, עם תשומת לב מיוחדת לתסמינים מוקדמים העשויים להופיע בגיל צעיר. מדענים חוקרים אף שיטות לזיהוי ההפרעה מוקדם יותר בקרב מתבגרים.

התסמינים: דפוסי התנהגות משובשת

אנשים עם הפרעת אישיות גבולית עלולים לחוות תנודות קיצוניות במצב הרוח ולהפגין חוסר ודאות לגבי זהותם האישית. כתוצאה מכך, הדימוי העצמי שלהם ויכולת הערכתם את עצמם, עשויים להשתנות במהירות.

תסמינים אחרים כוללים:

פחד מנטישההמתבטא במאמצים נואשים להימנע מנטישה אמיתית או מדומה.

דפוס של חוסר יציבות במערכות יחסים – כולל מערכות יחסים אינטימיות, בני משפחה וחברים. חוסר היציבות מתבטא בתנודות מתחושת קרבה ואהבה קיצונית ועד לסלידה או כעס קיצוני.

דימוי עצמי מעוות – חוסר יציבות בהערכה העצמית ושיבוש בתחושת העצמי.

התנהגות אימפולסיבית ומסוכנת בתדירות גבוהה – כגון הוצאות כלכליות מוגזמות, קיום יחסי מין שאינם בטוחים, שימוש בסמים, נהיגה פזיזה והפרעות אכילה.

התנהגויות אובדניות חוזרות – כולל איומים להתאבדות או התנהגות פגיעה עצמית כגון חיתוך הגוף.

מצב רוח אינטנסיבי ומשתנה ביותר – כל התקף נמשך בין מספר שעות עד מספר ימים.

תחושות ריקנות – תסמין זה משפיע באופן כרוני.

כעס עוצמתי – או בעיות שליטה בכעסים.

חשיבה פרנואידיתהקשורה ללחץ

תסמינים דיסוציאטיביים חמורים – כגון תחושת ניתוק מהעצמי, התבוננות עצמית מחוץ לגוף או איבוד מגע עם המציאות.

אירועים שגרתיים לכאורה עלולים להפעיל את התסמינים

לדוגמא, אנשים עם הפרעת אישיות גבולית עשויים לחוש כעס ומצוקה במקרים המאופיינים בפרידה קלה, כגון חופשות, נסיעות עסקים או שינויים פתאומיים של תוכניות, מאנשים קרובים אליהם. מחקרים מראים כי אנשים עם הפרעה זו עשויים להפגין כעס ותגובה חזקה יותר לגבי מילים עם משמעויות שליליות, בהשוואה לאנשים ללא ההפרעה.

חלק מהתסמינים והסימנים עשויים לאפיין הפרעות נפשיות אחרות ונוכחים גם בקרב אנשים ללא מחלה נפשית או הפרעת אישיות גבולית. חשוב שרופא מוסמך מתחום בריאות הנפש יבצע הערכה יסודית על מנת לקבוע אבחנת הפרעה זו או הפרעה נפשית אחרת, על מנת לסייע בהנחיית אפשרויות הטיפול.

אבחון ובדיקות להפרעת אישיות גבולית

למרבה הצער, הפרעת אישיות גבולית אינה מאובחנת ברוב המקרים, או שהיא מאובחנת באופן שגוי. מומחה לבריאות הנפש, המתמחה באבחון וטיפול בהפרעות נפשיות, כגון פסיכיאטר או פסיכולוג, יכול לאבחן הפרעה זו בהתבסס על ראיון יסודי ובדיקה רפואית מקיפה, אשר עשויה לסייע בשלילת גורמים אפשריים אחרים לתסמינים.

המומחה עשוי לשאול את המטופל לגבי התסמינים, היסטוריה רפואית ומשפחתית, כולל כל היסטוריה של מחלות נפש. מידע זה מסייע לו להחליט לגבי הטיפול הטוב ביותר.

חשיבות אבחון מדויקבמקרים מסוימים, מחלה נפשית עלולה להתרחש עם תסמינים החופפים הפרעת אישיות גבולית, ולכן קשה להבחין בין הפרעה זו לבין מחלות נפש אחרות. לדוגמא, אדם עשוי לתאר רגשות דיכאון אך אינו מסוגל לתאר לפסיכיאטר תסמינים אחרים הקשורים לדיכאון.

עם הטיפול המתאים, החיים שבים למסלולם

הפרעה זו נחשבה בעבר כקשה לטיפול, אך עם טיפול חדש ונכון, אנשים רבים יכולים לשפר גם תסמינים חמורים ואת איכות חייהם.

גורמים רבים משפיעים על משך הזמן שלוקח לתסמינים להשתפר לאחר תחילת הטיפול, לכן חשוב שאנשים הסובלים מהפרעת אישיות גבולית, ובני משפחתם, יהיו סבלניים ויקבלו תמיכה הולמת במהלך הטיפול, שכן ניתן להתאושש מההפרעה.

קו הטיפול העיקרי: פסיכותרפיה

גישה זו, הנקראת גם "טיפול בדיבור" הוא קו הטיפול העיקרי לאנשים עם הפרעת אישיות גבולית. מחקרים חדשים מציעים שפסיכותרפיה יכולה להקל על תסמינים מסוימים, אך נדרשים מחקרים נוספים על מנת להבין טוב יותר את יעילות הטיפול.  פסיכותרפיה ניתנת לביצוע בגישת טיפול אחד על אחד בין המטפל למטופל, או בסביבה קבוצתית.

מפגשים בהנחיית מטפלים יכולים לסייע לאנשים עם הפרעת אישיות גבולית לתקשר עם אחרים ולהביע את עצמם באופן יעיל. חשוב לתת אמון במטפל, שכן מאפייני ההפרעה עשויים להקשות על המטופלים לשמור על קשר נוח ואמין עם המטפל.