סכיזופרניה מוגדרת כפגיעה בעבודה?

תוכן עניינים

בעיות פסיכיאטריות ומחלות נפש שונות עשויות בהחלט להיות חבויות לאורך זמן ולהתפרץ באדם החולה ללא הודעה מוקדמת. לעיתים, מחלות נפש שונות כגון סכיזופרניה יכולות לבוא לידי ביטוי גם כתוצאה מאירוע או מחוויה קשה שחווה החולה, בדומה להתפרצות מחלות נפש שונות אחרות כדוגמת הפרעה פוסט טראומטית.

ממקרה מעניין שהובא לדיון בבית המשפט בשנים האחרונות מסתבר שקיומם של תנאים חיצוניים המקושרים להתפרצות אפיזודה פסיכוטית או סכיזופרנית הוכרו כבעלי משמעות גם על ידי בית המשפט.

הדברים נידונו בבית המשפט לענייני עבודה בחיפה לאור תביעתו של מי שאובחן כסכיזופרן, שביקש שמחלתו תוכר כפגיעה עבודה. בית המשפט קיבל את הדברים ובכך, שינה את החלטת הביטוח הלאומי שלא להכיר בחולה כנפגע של עבודה (ולמעשה, סוג של מי שסובל ממחלת מקצוע).

הקדמת התפרצות המחלה

בית המשפט, שהסתמך על עדים שונים ועל עדות של מומחית למחלות נפש ופסיכיאטריה, סבר שמחלת הסכיזופרניה בקרב התובע לא פרצה בשל משלח היד שלו באופן בלבדי.

החולה, שעבד בעסק משפחתי, הוכר כמי שסובל ממחלת נפש עוד לפני סדרה של לחצים נפשיים שחווה במסגרת העבודה. עם זאת, התברר בסבירות גבוהה שאירועים שונים שחווה החולה במהלך העבודה ובקשר הדוק עימה הביאו לכך שהמחלה פרצה בנקודת זמן מוקדמת. לולא עבד החולה באותה העבודה, מחלת הסכיזופרניה ממנה סבל בצורה קשה ומשמעותית היה נדחית למשך זמן ארוך.

עסק בקשיים כלכליים

העובד שתבע להכיר בו כנפגע בעבודה עבד זמן בעסק משפחתי לשיווק שמנים לתעשייה. בקרב העובד קינן חשש ממשי לגורל העסק וזאת בשל ביטולי הזמנות של לקוחות משמעותיים, שחלקם פשטו רגל ולא יכלו לשלם חובות גבוהים.

אותם לחצים נפשיים הועצמו בשל מבנה נפשי ובשל נטייה קודמת להפרעות פסיכיאטריות דבר שהביא בסופו של דבר להופעת אפיזודה קשה של מחלת הסכיזופרניה וכן לכמה אשפוזים וירידה ביכולת התפקוד.

מצב נפשי קשה

על מנת שבית המשפט יחליט מה שהחליט נדרש בית הדין לעדויות שונות, לרבות עדות של אשת מקצוע ברת סמכא. אחד העדים, עובד רכש שהיה מלקוחותיו של חולה הסכיזופרניה, סיפר על הופעה ברורה של מצוקה קשה לאחר שנאלץ לבטל הזמנה גדולה. עדויות נוספות סיפרו על התקף חמור של חרדה ומצוקה שהופיעו בהמשך, כאשר העובד הסתגר במשרדו, נעל את הדלת וסירב לענות לטלפונים.

לאחר שמצבו של העובד החמיר ולאחר שנמצא במשרדו ממלמל שהוא חולה ומתפתל על הרצפה פונה הלה לקבל טיפול רפואי מיידי. בהמשך אובחן כסכיזופרן, אושפז לקבלת טיפול מתמשך, שוחרר לביתו אך סבל מהתפרצויות חוזרות של המחלה והתקשה לשוב לעבודה סדירה ולשגרה רגילה.

העדה המומחית הסבירה לבית המשפט שעל פי שיקול דעתה המקצועי ניכר שהחולה היה בעל רקע פסיכיאטרי מזה זמן. עם זאת, המחלה הייתה במצב חבוי בדרך כלל ורק הקשיים שנחוו בעבודה הביאו להופעת המחלה בשלב מוקם. אם משלוח ידו של העובד היה שונה, סביר להניח שהמחלה הייתה מופיעה זמן רב לאחר מכן ולכן – יש קשר בין הסכיזופרניה לבין מקום העבודה ומשלח היד.

החלטה תקדימית חשובה

בסופו של דבר, קיבל בית המשפט את תביעתו של חולה הסכיזופרניה והכיר בו כנפגע עבודה. טענותיהם של אנשי הביטוח הלאומי נדחו ובכך הוכיח בית המשפט שיש ביכולתו ליתן פסיקות מיחדות וחשובות ולהכיר במחלות נפש כפגיעות בעבודה. זהו תקדים חשוב בהקשר של סכיזופרניה ורק ימים יגידו מה תהיה השפעתו לגבי חולים נוספים.