תזונה והפרעות נפשיות

תוכן עניינים
מחקרים רבים נעשו על הקשר בין חסרי תזונה מסוימים והפרעות נפשיות כגון דכאון וחרדה. מספר דוגמאות ינתנו לחוסר איזון תזונתי ולהשפעתו על המצב הנפשי: חוסר איזון ברמת הסוכר בדם, ובעיקר ירידת הסוכר בדם (מצב הידוע בשפה רפואית כהיפוגליקמיה): יוצר תסמינים של דיכאון, בלבול, חרדה ושינויים במצב הרוח.

ירידת רמת הסוכר בדרך כלל תהיה מלווה באכילת מאכל מתוק, אשר יעלה זמנית את רמת הסוכר ואחר כך יוביל פעם נוספת לירידה ברמה. כאשר מצב זה קורה על בסיס קבוע ,ההשפעה על הצד הנפשי כבר יכולה להיות בעלת משמעות.
הימנעות ממאכלים המכילים סוכר וקמח לבן ומעבר לאכילת פחמימות מורכבות כגון תפוחי אדמה ופסטה מחיטה מלאה עוזרות בהפחתת רמות של חרדה ודיכאון.

שתיית אלכוהול מרובה מעצימה תחושות דיכאון וחרדה

אלכוהול מעלה את רמת הסוכר בדם ואחר כך מוריד אותה בצורה חדה, בנוסף הוא גורם להפרשה של הורמוני מתח כגון אדרנלין, דבר המעלה את רמות החרדה וגורם לפעילות מוחית חריגה המתבטאת בהזיות. בתווך הארוך תיתכן פגיעה במאגרי ויטמינים מסוג B  אשר נחוצים לפעילות תקינה של מערכת העצבים.

מחסור בויטמין B-12

נמצא בעיקר בבשר, נגרם לעיתים מבעיות ספיגה, מחלות קיבה ומחוסרים תזונתיים. בעיקר באוכלוסיה המבוגרת, מצב זה עלול לגרום להפרעת דיכאון ולבעיות קוגניטיביות. ניתן לגלות מחסור על ידי בדיקת דם פשוטה, ובדרך כלל טיפול יכלול מתן כדורים (במקרים חמורים יתכן צורך במתן הויטמין בזריקות) הן של הויטמין והן של ויטמין נוסף הנקרא חומצה פולית.

רמות של ויטמין B6 

רמות של ויטמין. B6 נמצאות ברמה נמוכה לעיתים באנשים הסובלים מדכאון, ונטילת תוספי תזונה כגון כדורי ויטמינים מסוג קומפלקס B יכולה לסייע בפתרון הבעיה
צריכת קפאין
צריכה מוגברת של קפאין קיימת בקרב אנשים הסובלים מידכאון, קפאין הוא חומר משתן, הגורם לאיבוד יתר של ויטמינים ומלחים, בנוסף הוא מעכב את ספיחת הויטמין B12. לכן מומלץ על הימנעות משתיית קפאין בהפרעות נפשיות.

אכילת מזונות עשירים בחומצה אמינית מסוג טריפטופאן

חומצות אמינו הן חומרי הגלם לצורך בניית חלבונים בגופנו ובנוסף משמשות כבסיס לבנייה של חומרים המקשרים בין אזורים בתוך מערכת העצבים. טריפטופאן מהווה את חומר הגלם ליצירת הורמון חשוב הנקרא סרטונין. סרטונין הוא חיוני לצורך שיפור מצב הרוח והוא נמצא ברמות נמוכות בקרב אוכלוסיה הסובלת מדכאון. מזונות העשירים בטריפטופאן כוללים דגי סלמון, הודו ובננות.

אומגה 3

נטילת חומצות שומן מסוג אומגה 3 גם כן נמצאו במחקרים מסוימים כמסייעות בהפחתת דיכאון.

מספר תוספי תזונה מומלצים גם כן להפחתת תסמיני דכאון וחרדה:

SAMe או בעברית ס-אדנוזין ל-מתיונין, הינו תוסף תזונה הקיים בשוק' החומר מהווה נגזרת של חומצה אמינית חשובה בגופנו הנקראית מתיונין. מתיונין משתתף במספר רב של תהליכים חשובים בגוף, כולל בניית חומרים חיוניים לפעילות תקינה של המוח. לקיחת תוספי תזונה אלו, יכולה לסייע בויסות חומרים כגון סרטונין ודופאמין התורמים לשיפור מצב הרוח. לא ידועות תופעות לוואי בלקיחת תוסף זה והוא אינו ממכר.
רודיולה הוא צמח המשולב כתוסף תזונה ידוע בהשפעתו האנטי דכאונית על ידי מניעה של ירידת רמת הסרטונין במוח, בעיקר בעת מצבי לחץ. בנוסף צמח זה מעלה את רמת האנדורפינים בדם. אנדורפינים הם חומרים המיוצרים בגופנו, בעיקר בעת פעילות גופנית וגורמים למעין תחושת אופוריה. מומלץ לקחת בין 1-3 כדורים ביום, לאחר ארוחה. חשוב לציין כי אין לקחת טיפול זה בשילוב עם טיפול אנטי דכאוני קונבנציונאלי.