האם יש קשר בין אפילפסיה ומחלות נפש?

בריאות הנפש ובעיות התנהגותיות הן חלק מהנושאים הרבים המשפיעים על אנשים הסובלים מאפילפסיה. בדומה לגילויים אחרים, ההשפעות הפסיכולוגיות של אפילפסיה משתנות ביותר מאדם לאדם.

בעוד שמספר אנשים הסובלים מהמחלה חווים מעט, אם בכלל, בעיות נפשיות, אחרים עשויים לסבול מבעיות מתישות של חוסר תשומת לב, חרדה, או הפרעות במצב הרוח. חיוני לטפל מוקדם בבעיות אלו להפחתת ההשלכות לטווח הארוך על איכות החיים. הסוגים הנפוצים ביותר של בעיות נפשיות הקשורות לאפילפסיה הן דיכאון, הפרעות קשב וריכוז, עם או ללא היפראקטיביות, הפרעות חרדה ותוקפנות.

הגורמים לבעיות נפשיות באפילפסיה

למרות שאנשים רבים סובלים מבעיות נפשיות והתנהגותיות גם ללא אפילפסיה, בעיות אלו מתרחשות בתדירות גבוהה יותר בקרב אנשים הסובלים מההפרעה. הם סובלים פי חמש מבעיות נפשיות והתנהגותיות, עם שכיחות של בין שלושים עד חמישים אחוזים, לעומת 8.5% מכלל האוכלוסייה הסובלים מבעיות נפשיות ללא אפילפסיה.

הגורמים העשויים להצמיח בעיות נפשיות בקרב אנשים הסובלים מאפילפסיה, הם רבים ומגוונים כמו הסיבות הרבות של אפילפסיה. גורמים אלו מתחלקים לשתי קטגוריות רחבות: פנימיות וחיצוניות.

הגורמים הפנימיים הם תוצאה של בעיות במבנה המוח או תפקודו, ואילו גורמים חיצוניים שאינם מבוססים על גורמים ביולוגיים, נובעים מתגובות הסביבה להתקפים, או מתגובת החולה עצמו למצבו. גורמים אלו מתבטאים בתחושות חרדה או דיכאון.

גורם חיצוני נוסף העשוי להשפיע על התנהגות אדם עם אפילפסיה הוא שימוש בתרופות מסוימות לשליטה בהתקפים. מטרת התרופות נוגדות פרכוסים היא לעכב פעילות חשמלית מופרזת במוח, הנחשבת כגורם העיקרי להתקפים. יחד עם זאת, השפעת התרופות עשויה לשנות אף את התפקוד ההתנהגותי והקוגניטיבי.

חשיבות אבחון בעיות נפשיות באפילפסיה

עד לא מזמן, היו כה מעט טיפולים זמינים לאפילפסיה, עד שתופעות הלוואי השתלטו על ההתנהגות והקוגניציה, אך נחשבו למחיר פעוט אותו משלמים החולים, לעומת היתרונות בשליטה על ההתקפים. יחד עם זאת, הטיפולים התרופתיים התקדמו באופן משמעותי לצד ההבנה הנוכחית של עולם הרפואה על הגורמים להתקפים והאופן בו הם מתפשטים במוח. כיום, תרופה הפוגמת באופן משמעותי בתפקוד ובהתנהגות, אינה נחשבת לתרופה מוצלחת.

בשל ההשלכות העמוקות של בעיות בריאות הנפש הקשורות לאפילפסיה, מומחים מדגישים כי זיהוי וטיפול מוקדם חיוניים לשיפור איכות החיים. רופאים ממליצים לאנשים שאובחנו עם אפילפסיה להיבדק על ידי פסיכיאטר, פסיכולוג או מומחה אחר לבריאות הנפש ובעיות התנהגותיות. אנשי מקצוע אלו מסייעים לפתח תכנית טיפול והתמודדות עם הבעיות הנפשיות על מנת למזער את השפעותיהן.

טיפולים לבעיות נפשיות באפילפסיה

אנשים הסובלים מאפילפסיה זקוקים לסיוע במציאת השיטות להתמודדות עם ההיבטים החברתיים של הפרעת הפרכוסים, כגון כיצד לתקשר את המחלה, והתמודדות עם הפחד מפני התרחשות ההתקפים.

ידע הוא כוח, וקבלת המידע, כמו גם התמיכה הרגשית, מסייע לחולה להתמודד היטב עם מחלתו. הדרכה ותמיכה מקצועית הם חלק חיוני מהטיפול, המסייע להבין טוב יותר את מאפייני המחלה, האופן בו המוח עובד, והמתרחש במהלך ההתקף, כך שהחולה יוכל להרגיש בטוח ובשליטה.

הטיפולים היעילים ביותר לבעיות הנפשיות וההתנהגותיות הנפוצות הקשורות לאפילפסיה הם בדרך כלל שילוב תרופות וטיפולים קוגניטיביים התנהגותיים. טיפולים בדיבור חיוניים לפיתוח יכולת התמודדות.

חרדה ודיכאון ניתנים לטיפול יעיל עם תרופות נוגדות חרדה ודיכאון, באמצעות מחלקת תרופות הנקראות מעכבי ספיגה חוזרת של סרוטונין, או SSRI. בעיות קשיי קשב מטופלות עם סוגי תרופות ממריצות מסוימות שהוכחו כיעילות.

יחד עם זאת, יש להבין כי תרופות עשויות לעורר אינטראקציה אם הן נצרכות במשולב. מצב זה עשוי להדאיג במיוחד אנשים הנוטלים תרופות נוגדות פרכוסים לשליטה בהתקפים, ותרופות נוגדות דיכאון וחרדה.

תוספת התרופה החדשה עלולה לגרום לשינויים ברמות ההתקפים או ליצור רמות רעילות בדם. תרופות מסוימות המשמשות לטיפול בהפרעות פסיכיאטריות אחראיות בעצמן לחלק מההתקפים.

לכן יש להתייעץ עם פסיכיאטר טרם תחילת הטיפול בנושאי בריאות הנפש או כל בעיה רפואית אחרת. בנוסף, חשוב ליידע את המומחים לגבי הרשימה המלאה של התרופות הנצרכות בהווה, כולל טיפולים אלטרנטיביים ותוספי ויטמינים.