הפרעות מצב רוח בבני נוער

הפרעות מצב רוח במתבגריםהפרעות במצב הרוח אצל מתבגרים הן עניין נפוץ וחלק בלתי נפרד מהגיל. לאור השינויים הפיזיים והנפשיים הרבים החלים על בני הנוער, הם מוצאים עצמם מתמודדים עם אתגרים מורכבים רבים, המשפיעים באופן ישיר על מצב רוחם.

אך כשמדובר במצבי רוח קיצוניים ביותר, המשפיעים באופן משמעותי על התנהגות המתבגר ומלווים בסימפטומים שונים, ייתכן שמדובר בהפרעה התנהגותית המצריכה טיפול מתאים.

גורמים להפרעות מצב רוח בבני נוער

מומחי גיל ההתבגרות סבורים שהגורמים להפרעות אלו קשורים לחוסר איזון כימי במוח. כשהנוירוטרנסמיטורים  האחראים על וויסות מצב הרוח אינם מאוזנים בכמותם, מתרחשת השפעה ישירה על מצב רוחו של המתבגר.

לעיתים מדובר באירועי חיים שונים, הגורמים גם הם לתנודות הקיצוניות של מצבי הרוח. גם מתח כרוני משפיע ועשוי לגרום להפרעה. בחלק מהמקרים מדובר בגנטיקה. ישנם בני נוער שקיבלו בתורשה מהוריהם את ההפרעה.

כשהאם סובלת מהפרעות מצב רוח, הסיכוי שבתה תפתח את אותה ההפרעה הוא גבוה יותר, ובמידה והאב סובל מהפרעה במצב הרוח הסיכוי שהבן יפתח הפרעה כזו גבוה יותר מהסיכוי שהבת תפתח אותה.

תסמיני הפרעות מצב רוח במתבגרים: עוצמות ומאפיינים שונים

ההפרעות מושפעות מגיל המתבגר וממצבו הנפשי והבריאותי הכללי. לרוב מדובר בתסמיני הפרעות רגשיות הכוללים:

• תחושת חוסר אונים או חוסר תקווה, מחשבות על מוות ומחשבות אובדניות באופן כללי.
  • הערכה עצמית נמוכה.
  • תחושות עצב.
  • העדר עניין בקשרים ומפגשים חברתיים.
  • הפרעות שינה.
  • ירידה באנרגיה.
  • שינויים בתיאבון (עודף תיאבון או חוסר תיאבון) ותנודות במשקל,.
  • תחושת אשמה מוגזמת.
  • קשיים בריכוז.
  • קושי לקבל החלטות.
  • תוקפנות.
  • עוינות ועצבנות.
  • קשיים בלימודים ובבית הספר בכלל.
  • התנהגות מרדנית.
  • רגישות רבה לכישלון או לדחייה.
  • קשיים חברתיים.
  • בעיות עם בני המשפחה.
  • איומים לברוח מהבית ולעיתים בריחה בפועל.

תסמינים אלה, בחלקם, אופייניים לגיל ההתבגרות אולם במקרים מסוימים הם יכולים להיות רמז לבעיות פסיכיאטריות המצדיקות פנייה לרופא מומחה כדי לאבחן את הבעיה ולקבל, בהתאם, את הטיפול הטוב ביותר.

אבחון ההפרעה הוא חלק חשוב מהטיפול עצמו

על ההורים ועל הסביבה כולה לזכור שייתכן שמדובר במצב בריאותי של ממש ולא במצב רוח חולף. את האבחון יכול לבצע פסיכיאטר או פסיכולוג המתמחה בטיפול בילדים ובבני נוער והוא כולל הערכה מקיפה, תוך התייחסות למצבו הכללי של המתבגר, לסימפטומים שמהם הוא סובל, לקשר שלו עם הוריו ובני משפחתו האחרים ולהתנהלותו בסביבה.

שיטות טיפול

לאחר האבחון מרכיב הפסיכולוג או הפסיכיאטר תכנית טיפול פרטנית, המותאמת נקודתית למצבו של המתבגר. לעתים נדרש טיפול רפואי משלים, כמו תרופות פסיכיאטריות ולעתים טיפול פסיכותרפי מספיק.

הפסיכותרפיה ידועה כיום כאחת משיטות הטיפול היעילות ביותר במקרים של הפרעות במצב הרוח בקרב בני נוער ומתבגרים, ומסייעת לשינוי התפיסה העצמית והסביבתית המעוותת.

פסיכולוג עובד עם המתבגר בשיטת טיפול התנהגותי קוגניטיבי לשיפור מערכות יחסים בעייתיות ומסייע להם לזהות ולהימנע ממצבים מלחיצים. במרבית המקרים מוצע גם טיפול משפחתי על מנת להקיף את כל הבעיות הקשורות להפרעות מצב הרוח.