חוסר איזון כימי

תוכן עניינים

חוסר איזון כימי הוא הבסיס להפרעות ומחלות נפש. המוח וחוט השידרה מהווים את מערכת העצבים המרכזית בגופנו, אליהם מחוברים בצורה מופלאה רשת של עצבים אשר מחברים בין כל איזור ואיבר בגופנו לבין המוח. בכדי להעביר מידע בין כל חלקים השונים, יש צורך בחומרים מקשרים או בשפה רפואית נוירוטרנסמיטורים, הדואגים להעברת המידע העצבי.

ייצור חומרים אלו תלוי במספר רב של גורמים , כגון תזונה, מצב רפואי ותורשה. הסברה העיקרית בעולם הרפואה היא כי מרבית המחלות וההפרעות הנפשיות הקיימות נובעות מחוסר איזון כימי של החומרים המקשרים בין החלקים השונים.
הנוירוטרנסמיטורים מיוצרים בגופנו מחומרים אחרים, מרביתם הם נגזרות של חומרים הנקראים חומצות אמינו.

חומצות אלו מהוות את חומר הגלם לבניית חלבונים בגופנו ובנוסף כאשר נעשים בהם שינויים כימיים מסוימים, הם הופכים להיות חומרים מקשרים. חלק מחומצות האמינו נבנות מהבסיס בתוך הגוף, ואת חלקן חשוב לקבל מהתזונה כיוון שלגופנו אין היכולת לייצר אותם עצמונית.

נוירוטרנסמיטורים עיקריים במערכת העצבים:

נוראדרנלין (נוראפינפרין) – משוחרר מקצות עצבים בעיקר בעת מצבי מתח, ומזרז את חילוף החומרים במטרה "להכין" את הגוף למצב המוגבר. קצב הלב, רמת הסוכר ופירוק השומן עולה.
  • דופאמין – נחשב למוליך עצבי חשוב מאד, הוא עוזר לגוף להתאזן במצב של מתח, ובנוסף דופאמין משמש כמוליך עצבי באיזורים במוח העוסקים בהתנהגות (לדוגמא התמכרויות), בתנועות אוטומטיות ובשחרור הורמונים מסוימים למחזור הדם.
  • סרטונין – נגזרת של חומצת אמינו הנקראת טריפטופאן. הוא מיוצר באזורים מסוימים בגזע המוח, וחיוני בתחושה ועיבוד רגשות כגון עצב שמחה אימפולסיביות ותוקפנות. בנוסף הורמון זה מאזן תחושות שובע ורעב ולוקח חלק בויסות מחזורי השינה.
  • גאבא (GABA) – מוליך חשמלי נוסף, התורם רבות למנגון ההרגעה ונטרול הכאב של הגוף. חומר זה למעשה גורם להורדה של מעבר שדרים עצביים.

הערה: נוראדרנלין ודופמין מיוצרים מאותה חומצת אמינו הנקראת טירוזין.

חוסר איזון בחומרים מקשרים בבעיות נפשיות:

דיכאון

דיכאון נחשבת להפרעה הנפשית הנפוצה ביותר המתאפיינת בירידה במצב הרוח, חוסר עניין ובשינויים בתיאבון או בשינה. ידוע כי במצב זה נוראדרנלין וסרטונין נמצאים בגוף ברמה מופחתת. אחת ההוכחות העיקריות לכך נובעות מהעובדה כי מגנון הפעולה של מרבית התרופות נוגדות הדיכאון פועל על העלאת כמות החומרים הללו,  מצב הגורם לשיפור במצב הרוח וויסות מחודש של מנגנון השינה והתיאבון.

חרדה

חרדה הוא מצב המאופיין בפחד מאיום שאינו הגיוני, המצב לרוב מתבטא בתסמינים גופניים כגון תחושת חנק, דופק מואץ, הזעה מוגברת  וסחרחורות. חרדה היא לעיתים נורמלית, כמו  לפני מבחן חשוב אך יכולה להפוך לסינדרום בפני עצמה, אשר מתאפיין בהתקפות חרדה חוזרות ופוגעות בתפקוד היומי של המטופל.
אחד ההסברים הגופניים למצב הוא ירידה בגאבא, אשר כנזכר מוריד את העוצמה בה עוברים שדרים עצביים.
תרופות אנטי חרדתיות כגון קסנקס מעלות את יכולת ההתחברות של גאבא לקולטנים בקצוות העצבים ועל ידי כך מפחיתות את החרדה. יש לציין כי גם אלכוהול פועל באותה צורה, ולכן בצורה זמנית גורם להפחתה בתחושת חרדה ועצבנות.

סכיזופרניה

סכיזופרניה היא מחלת נפש המאופיינת בהפרעה פסיכוטית הגורמת להזיות ומחשבות שווא. תאוריות התנהגותיות וביולוגיות רבות פותחו על הגורמים למחלה. "תאוריית הדופאמין"  נחשבת למבוססת למדי, ההשערה היא כי עודף בדופאמין באיזור מסוים במוח גורמת לתסמינים.
חלק גדול מהתרופות האנטי פסיכוטיות גורמות להורדת כמות הדופאמין במוח. תופעות הלוואי של תרופות אלו נובעות מהמחסור הנוצר בדופאמין ועלולות לגרום להפרעות בתנועה ולייצור תמונה קלינית הדומה למחלת הפרקינסון,  הנגרמת מירידה ביצור של דופאמין.
קראו עוד: