חשיבה חיובית לבניית מיומנויות

תוכן עניינים

חשיבה חיובית לבניית מיומנויותחשיבה חיובית נשמעת כהרגל חיים יעיל, ורוב האנשים מעדיפים להיות חיוביים ולא שליליים.

אך זהו מונח רך שקל להתייחס אליו בזלזול. בעולם האמיתי, לעתים רחוקות הוא נושא את אותו משקל ככפי שיש למונחים כגון "מוסר עבודה" או "התמדה". אך השקפות חיים אלו עשויות להשתנות.

מחקר מתחיל לגלות שחשיבה חיובית נושאת משמעויות שהן מעבר ליכולת לחוות אושר או להציג יחס אופטימי. מחשבות חיוביות אמיתיות יכולות ליצור ערך אמיתי בחייכם ולסייע לכם לבנות מיומנויות המשפיעות הרבה מעבר לחיוך בלבד. השפעת חשיבה חיובית על העבודה, על הבריאות ועל החיים נלמדת על ידי מומחים, ומאמר זה סוקר את הגילויים המדעיים בתחום הפסיכולוגיה החיובית ומשמעותם על בניית מיומנויות חיים.

השפעת חשיבה שלילית על המוח

חוקרים יודעים במשך שנים רבות שרגשות שליליים יוצרים במוח תכנית לנקיטה בפעולה פרטנית. בעיתות פחד, למשל, מתרחשת פעולה. כל ההתמקדות מופנית למקור הפחד והשפעותיו, וכיצד ניתן לברוח ממנו. במילים אחרות, רגשות שליליים מפחיתים את התודעה וממקדים את המחשבות.

באותו רגע, קיימים צעדים רבים בהם ניתן לנקוט על מנת להתמודד עם הפחד, אך המוח מתעלם מכל האפשרויות, היות והן נראות לא רלוונטיות כאשר הפחד נמצא במרכז התודעה. הבעיה היא שהמוח מתוכנן להגיב על רגשות שליליים באמצעות סגירת העולם החיצון והגבלת האפשרויות המעשיות לנקיטה בפעולה.

השפעת חשיבה חיובית על המוח

המדענים שערכו את המחקר בחנו את השפעת הרגשות החיוביים על המוח באמצעות ניסוי קטן, במהלכו חילקו את המשתתפים לחמש קבוצות, והציגו בפני כל קבוצה סרטונים שונים. שתי הקבוצות הראשונות צפו בקליפים שיצרו רגשות חיוביים.

קבוצה אחת צפתה בתמונות שיצרו רגשות שמחה, והקבוצה השנייה צפתה בתמונות שיצרו רגשות שביעות רצון. הקבוצה השלישית הייתה קבוצת הביקורת. המשתתפים צפו בדימויים ניטראליים שלא הובילו לכל רגש משמעותי. שתי הקבוצות האחרונות צפו בקליפים שיצרו רגשות שליליים. הקבוצה הרביעית צפתה בתמונות שיצרו רגשות פחד, והקבוצה החמישית צפתה בתמונות שיצרו רגשות כעס.

השפעות דימויים חיוביים או שליליים על המוח

בהמשך, כל משתתף התבקש לדמיין את עצמו במצב שבו הוא חווה רגשות זהים לתרחישים בסרטונים, ולכתוב כיצד היה מתנהג. כל משתתף קיבל נייר עם עשרים שורות ריקות, שהתחילו עם הביטוי, "הייתי רוצה…".

המשתתפים שצפו בסרטוני פחד וכעס, כתבו תשובות מעטות. בינתיים, המשתתפים שצפו בסרטוני שמחה ושביעות רצון, כתבו מספר גבוה יותר של פעולות בהן היו נוקטים, גם בהשוואה לקבוצה הניטראלית.

חשיבה חיובית מאפשרת טווח רחב יותר של פעולה

במילים אחרות, כאשר אדם חווה רגשות חיוביים כגון שמחה, שביעות רצון ואהבה, הוא מרחיב את תודעתו כך שאפשרויות פעולה רבות יותר מסייעות לו לרכוש את המיומנויות הדרושות לתפקוד תקין ובריא. ממצאים מדעיים אלו היו בין הראשונים שהוכיחו כי רגשות חיוביים מרחיבים את תחושת האפשרויות שלכם ופותחים את מוחכם בפני אפשרויות פעולה נוספות.

אך מחקר זה היה רק ההתחלה. ההשפעה המעניינת של חשיבה חיובית מתרחשת מאוחר יותר, כשאדם מבין שיש לו את הכלים לבנות מיומנויות וכישורי חיים המשנים את התפקוד שלו באופן משמעותי.

השפעת חשיבה חיובית על הכישורים – חוקרי פסיכולוגיה חיובית מאוניברסיטת צפון קרוליינה פרסמו מחקר המספק תובנות מפתיעות לגבי חשיבה חיובית והשפעתה על הכישורים. מחקר זה מצוטט היטב בעולם הפסיכולוגיה ונמצא כשימושי באופן מפתיע בחיי היומיום. אך לפני שמבינים כיצד להתחיל, יש לכוון את התודעה לגיבוש שיטות היצמדות להרגלים טובים והפסקת התמהמהויות.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

אסכולת הגשטלט בפסיכולוגיה – הדרך לשינוי עוברת דרך הבנת דפוסים ותבניות