תסמינים להתקף חרדה – בדקו האם זה קורה לכם?

טראומטופוביההתקף חרדה הוא אירוע פיזיולוגי אינטנסיבי ביותר. גל פחד המופיע ללא הזהרה מוקדמת או סיבה נראית לעין. למרות זאת העוצמה של התקף חרדה כה עזה, שהיא מתישה ומשתקת. למעשה ההתפרצות הפתאומית של חרדה אקוטית יכולה לגרום לך לחשוב שאת/ה משתגע/ת או אפילו הולך/ת למות.

יש החווים רק התקף חרדה אחד כל ימי חייהם ויש שיחוו אפיזודות חוזרות אשר נובעות ממצבים מסוימים המעוררים רגשות פחד וסכנה כאשר התחושה היא שאין מוצא או כל אפשרות של בריחה.

מצבים מעוררי חשש וחרדה יכולים להיות רבים ושונים מאדם לאדם והם כוללים בין היתר פחד מדיבור בציבור, פחד פני מקומות סגורים כמו מעליות למשל או הפחד מפני חציית גשרים או עליה למטוס וטיסות בכלל.

להלן הסימפטומים והסימנים של התקף חרדה

• קוצר נשימה
  • מחנק
  • כאבים בחזה
  • חולשה
  • סחרחורת
  • הרגשת עלפון
  • דופק לב מואץ
  • גלי חום וגלי קור
  • עקצוצים
  • חוסר תחושה בידיים ואו ברגלים
  • בחילה
  • הרגשה של ניתוק מהמציאות
  • רעד בכל הגוף
  • הזעה
  • לחץ בדרכי השתן

התקף חרדה בדרך כלל נמשך עד כ 10 דקות הוא מגיע לשיאו בו התסמינים בשיא עוצמתם. לאחר מכן, דפיקות הלב המואצות פוחתות וקוצר הנשימה נעלם, אך תחושת אי הנוחות עדין ממשיכה להטריד.

כאמור התקף חרדה מופיע לכאורה בהפתעה גמורה והוא יכול לקרות בכל מקום בארץ או תוך כדי טיול מחוץ לארץ: ברחוב, בבית ואפילו מתוך שינה.

אם אתם מרגישים שהחרדה משתלטת לכם על החיים ומשבשת את חיי היום יום ואת היכולת לתפקד ולעבוד כראוי – כדאי שתשקלו טיפול בחרדה. כיום ישנם מגוון טיפולים כאשר הבולט בהם הינו טיפול CBT.

מהו הטיפול בהתקף חרדה?

התקף חרדה הוא בר טיפול ולכן רצוי לפנות לגורמים המוסמכים לעסוק בטיפול מסוג זה. ממומלץ לפנות לעזרה בהקדם האפשרי ללא קשר אם האדם שעבר התקף חרדה הוא בדרך כלל אדם שמח ובריא או שהתקף חרדה הוא חלק ממצב נפשי מורכב יותר והוא מהווה מקרה של הפרעת חרדה, חרדה חברתית או דכאון.

קיימות טכניקות התמודדות בהן ניתן להיעזר על מנת להתגבר על הסימפטומים של התקף חרדה. טכניקות נלמדות אילו  מסייעות בהחזרת השליטה על החיים.

הטיפול המבוסס על CBT כולל את השלבים הבאים

• השלב הפסיכו חינוכי בו במטפל/ת מספקים מידע מקיף על הסימפטומים, מעגל החרדה, גורמים המשמרים את החרדה, ההשפעות הפזיולוגיות והדרך שבה הגוף מגיב למחשבות ולהימנעות הקשורים בחרדה. את המידע הזה אנו המטפלים מעבירים בצורה שקופה וברורה, בין השאר על ידי הפניה לסרטים, ספרים, פודקסטים ומאמרים בנושא.
  • השלב השני כולל זיהוי ואיתגור המחשבות המיצרות ומשמרות חרדה. המטרה היא לשנות, לעדן, למתן את החשיבה לפי הצורך ורצון המטופל/ת.
  • השלב השלישי הוא הטיפול המתמקד בשינוי ההתנהגות הנמנעת וחשיפה להתנהגות המאפשרת להפגש עם החרדה וללמוד להכיל ולשמור על "קור רוח" מולה מבלי להיכנס למעגל של המנעות והעצמת החשיבה החרדתית.

כמו כן, ניתן להפעיל טכניקות להרפיה המסייעות להתמודד עם התסמינים. טכניקות אילו ניתן ללמוד במסגרת טיפולים בעיקר קוגניטיביים התנהגותיים, ולכן מומלץ לפנות לעזרתם של פסיכולוגים המתמחים בתחום.

מאת: מכון חיבורים, המכון הישראלי לטיפול בחרדה

מכון חיבורים עם 25 בעלי מקצוע מומחים בעלי השכלה רחבה וניסיון רב, ידעו לטפל בך ברגישות ומסירות. מוזמנים לפנות אלינו ולקבל הכוונה אודות הטיפול המתאים לכם ביותר 072-2172234

מקורות מידע:

ראו גם: