דיכאון פוסט פסיכוטי של סכיזופרניה

דיכאון פוסט פסיכוטיסכיזופרניה מוגדרת כהפרעה נפשית מתמשכת, המתבטאת בסימנים פסיכוטיים.

רוב החולים חווים מספר תסמינים קבועים הכוללים תפיסה שגוייה של המציאות, חשיבה מבולבלת או לא מסודרת, קוגניציה אבנורמלית, מחשבות שווא, שמיעת קולות, עולם רגשי מוגבל והתנהגות בלתי רציונלית שיכולה לבוא לידי ביטוי במגוון רחב של צורות.

כשסכיזופרניה נמצאת במצג נסיגה, עלול להתרחש מצב שנקרא דיכאון פוסט פסיכוטי. אבחון דיכאון מסוג זה חשוב ביותר שכן כך ניתן להעניק טיפול נוסף המסייע לחולה באופן ניכר.

סכיזופרניה: תסמינים חיוביים ושליליים

סכיזופרניה מוגדרת כאוסף של תסמינים חיוביים מחד ושליליים מאידך. התסמינים המכונים חיוביים כוללים הופעה של שיגעון גדלות או פרנויה וכן גם חזיונות שונים. התסמינים השליליים כוללים קשיים חברתיים, יכולת ביטוי דלה לעיתים, קושי לחוות ולהביע רגשות, הזנחה עצמית.

כדי לאבחן חולה בסכיזופרניה, המופיעה לרוב בהתקפים, נחוצה תקופה בת מספר חודשים שבה התסמינים החיוביים או שליליים מופיעים ופוגעים בתפקודו של החולה. יותר ממחצית החולים יכולים להשתפר באופן ניכר בזכות טיפול מודרני, שימוש בתרופות ופסיכותרפיה. עם זאת, יש להיות מודעים לכך כי לאחר שחולף השיא של התקף הסכיזופרניה עשוי להופיע דיכאון פוסט פסיכוטי המחייב טיפול.

דיכאון פוסט פסיכוטי – כיצד נאבחן?

דיכאון פוסט פסיכוטי יאובחן על ידי הימצאותם של תסמינים מגוונים, המעידים על יותר מאשר הפרעת מצב רוח או תקופה של עגמומיות טבעית. דיכאון פוסט פסיכוטי מאופיין על ידי מצב רוח ירוד ביותר, המלווה את החולה לאורך היום כולו. במהלך תקופת הדיכאון החולה איננו חווה כל הנאה, גם מפעילויות שבדרך כלל נחשבות עבורו למהנות.

ידועים מקרים שבהם חלה ירידה משמעותית במשקל, עקב חוסר תיאבון וכן נרשמת אפתיות מעבר לרגיל. ישנם כאלה שמראים התנהגות אחרת, של בולמוסי אכילה המביאים לעליה במשקל. בנוסף, החולה מתקשה מאוד לישון, מתעורר מספר פעמים בכל לילה ולאחר מכן מתקשה לשוב ולהירדם. עם זאת, ידועים מצבים שבהם החולה מרגיש תשוש תמיד למרות שנות שינה מרובות בהרבה מהרגיל.

דיכאון פוסט פסיכוטי – כיצד מטפלים?

לא תמיד קל להבדיל בין דיכאון פוסט פסיכוטי של סכיזופרניה לבין דיכאון שאיינו מקושר בהתקפים פסיכוטיים. לעיתים, האבחון נעשה מדויק כאשר מתברר כי טיפול המתאים לדיכאון שאיננו פסיכוטי איננו עובד וכתוצאה מכך משנים את הטיפול.

חולה הסובל מדיכאון שאיננו פסיכוטי עשוי להשתפר כתוצאה מתרופות אנטי דיכאוניות מקובלות בעוד שתרופות כאלה לא יועילו או יועילו במידה מועטה ביותר לחולה הסובל מדיכאון פוסט פסיכוטי של סכיזופרניה. טיפול אפשרי מבוצע באמצעות תרופות נוגדות דיכאון טריציקליות, TCA, אולם מקובלות כיום בשימוש נרחב יותר תרופות המונעות ספיגה חוזרת של סרוטונין – תרופות ממשפחת SSRI.

תרופות TCA עשויות להציג יעילות בהפרעות דיכאון שונות, שנחשבו עמידות לטיפול בין אם עבור סכיזופרניים ובין אם לחולים דיכאוניים בעלי מאפיינים אחרים. היתרון הגדול של תרופות המונעות ספיגה חוזרת של סרוטונין נובע מכך שהטיפול מלווה בפחות תופעות לוואי. סיבה נוספת להעדפת תרופות על בסיס SSRI הינה הרעילות הנמוכה יחסית של התרופות.

טיפול אפשרי מסוג אחר הוא טיפול בחשמל. בטיפול זה מעבירים הרופאים זרם חשמל מבוקר בראשו של החולה. טיפול זה עשוי לסייע הן בהתקפים פסיכוטיים והן בדיכאון פוסט פסיכוטי. במהלך הטיפול מעניקים לחולה תרופות מרגיעות ולרוב אין צורך בהרדמה.

הטיפול נפרש על פני מספר מפגשים ולא קיימות תופעות לוואי משמעותיות קבועות. תיתכן השפעה השפעה על הזיכרון, החולפת עם הזמן מאליה. טיפול חלופי חדשני שהולך ונעשה מקובל יותר (יתכן שיחליף את השימוש בחשמל) כולל שימוש בשדות מגנטיים מבוקרים.