רשלנות רפואית של פסיכיאטר

תוכן עניינים

רשלנות רפואית אינה נושא שעולה לכותרות מדי יום, אך היא מתרחשת יותר מכפי שהציבור יודע. זהו מצב חמור המהווה עילה לתביעות משפטיות ותביעות ביטוח, וחשיפת רופאים מזויפים. בעוד שרשלנות רפואית עלולה להוביל למות החולה, יש להבין את ההשלכות גם כשמדובר ברשלנות רפואית בתחום בריאות הנפש.

בריאות נפשית היא מצב המשפיע על החיים, מערכות יחסים והתפקוד היומי, אפילו יותר מהבריאות הפיזית. בריאות הנפש כוללת אף את יכולת אדם ליהנות מהחיים ולהשיג איזון בין פעילויות החיים לבין השגת חוסן נפשי.

סכנות העדר אבחון פסיכיאטרי

כשאדם סובל ממחלה נפשית ואינו מאובחן, הוא מאבד את האמפתיה לעצמו. במקום ללמוד על מקורות הכאב והסבל הנפשי שלו ולזהותם, הוא מתעלם ממצבו בזכות קביעה של איש מקצוע הגורסת שלמעשה אינו סובל מכל מחלה נפשית. כדי שאדם יבין את טבעה של ההפרעה או המחלה הנפשית ממנה הוא סובל ויוכל לסייע לעצמו, עליו להבין את פרטי ההפרעה כדי להתאושש ממנה.

העדר אבחון פסיכיאטרי אינו מאפשר לאדם להבין את מצוקתו הרגשית ולהתגבר עליה כדי להצליח בחיים. הוא אינו מבין מה קרה לו בילדות וכיצד תרחישים מהעבר משפיעים על מצבו הנפשי בהווה, והפסיכיאטר נכשל, או התרשל, בהבנת הטראומה או ההתעללות אותה מציג המטופל.

העדר האבחון אינו מאפשר למטופל לתקן את חייו על מנת שיוכל לתפקד כראוי ולחיות חיים יותר אחראיים, רציונאליים ושפויים. לפחות במידת האפשר.

סכנות רשלנות רפואית באבחון פסיכיאטרי

פסיכיאטר מורשה לטפל במגוון נרחב של בעיות נפשיות ורגשיות כולל דיכאון, חרדה או פאניקה, הפרעה דו קוטבית, סכיזופרניה, הפרעות אכילה, התמכרויות, הפרעות אישיות, פוסט טראומה, בעיות התנהגות, אירועי חיים כגון גירושין, צער, פרישה מהעבודה, נכויות התפתחותיות, ומחלות כרוניות. טיפול פסיכיאטרי משפר את איכות החיים, אך התנהגות שאינה אתית ומסוכנת עלולה לגרום לנזק משמעותי למטופל.

אבחון פסיכיאטרי מעניק למטופל מידע חשוב לגבי עצמו והמחלה הנפשית או הרגשית ממנה הוא סובל. הוא קובע את המפתח לתכנית הטיפול הדרושה.

רשלנות רפואית באבחון פסיכיאטרי שגוי היא סוג של פרופיל רוחני העלול להרוס את חיי המטופל. בתרחיש הגרוע מכל, אבחון פסיכיאטרי שגוי עלול להוות עילה לרשלנות רפואית כיוון שהוביל באופן כמעט בלתי נמנע לקביעת תרופות פסיכיאטריות העלולות לגרום לחוסר איזון ביוכימי חמור במוח.

התבוננות שגויה על העולם

חוות דעת פסיכיאטרית שגויה זהה להתבוננות על העולם מהצד הלא נכון של הטלסקופ הרוחני. במקום שהפסיכיאטר יבין בדיוק את מה שעובר על המטופל, הטעויות אותן הוא מבצע באבחון רשלני, ובחירת הטיפול השגוי אותו הוא קובע, מובילים לשיבוש חיי המטופל והחמרת מצבו הנפשי.

אבחון פסיכיאטרי חייב להעריך במדויק את המחלה או הבעיה הנפשית של המטופל, על מנת לכתוב חוות דעת הולמת.

רשלנות בכתיבת חוות דעת פסיכיאטרית אינה מאפשרת למטופל לקבל את הזכויות המשפטיות להן הוא זכאי, ואת דמי הביטוח המגיעים לו. אם חוות הדעת קובעת, למשל, שהמטופל סובל מהפרעת הסתגלות בלבד, ולא מהפרעה דיסוציאטיבית, כשהוא סובל למעשה מהפרעת אישיות גבולית, מתעוררות מחלוקות משפטיות והמטופל אינו מקבל את זכויותיו.

חלק מהפסיכיאטרים אינם מאמינים למצב הנפשי עליו מדווח המטופל או בני משפחתו ופשוט נוקטים בעמדה שגויה או רשלנית בכתיבת חוות הדעת. מצב זה מחמיר את מצבו של המטופל מבחינה נפשית, מבחינת העדר הטיפול המתאים לו ומבחינת שלילת זכויותיו.