5 עצות להתמודדות עם חרדה בימי קורונה 

תוכן עניינים

בשבועות האחרונים נפתחו בישראל, כמו במקומות רבים ברחבי העולם, לא מעט מוקדי חירום טלפוניים המעניקים עזרה ראשונה5 עצות להתמודדות עם חרדה בימי קורונה  נפשית. זאת כיוון שמגפת הקורונה, מעוררת חרדה של ממש בקרב רבים, שיכולה להגיע לכדי פגיעה של ממש באיכות החיים ובתפקוד היומיומי. ישנו מגוון רחב ביותר של גורמים לכך שמגפת הקורונה מעוררת ברבים מאתנו חרדה גדולה כל כך. 

בין היתר תורמת לכך העובדה שמדובר באיום מסוג חדש ושמדי יום מגיעים דיווחים על אלפי קורבנות חדשים. אך חשוב לזכור שבנוסף לאיום הנשקף לבריאותנו ולבריאותם של יקירנו, נשקפת גם סכנה משמעותית למקורות הפרנסה שלנו ובמובן מסוים לחיים כפי שהכרנו אותם. אך במאמר שלפניכם לא נעסוק בסיבות הרבות לחרדה אלא דווקא בדרכי ההתמודדות אתה. 

1 – שמרו על השגרה הקבועה 

הקפידו להתעורר מדי יום באותה השעה וללכת לישון גם כן בשעה קבועה. ומה לגבי הארוחות? ובכן, גם אותן מומלץ כמובן לאכול בשעות קבועות מדי יום ביומו. הרגלים קבועים ושגרת יום מסודרת, מסייעים לחיזוק תחושת הביטחון ומונעים הידרדרות במצב הרוח. אז נכון, יתכן שעל פניו אין יותר מדי מה לעשות מחוץ למיטה, אך האמת היא שזה בדיוק הזמן להתפנות לכל אותם דברים שדחיתם: התחביב החדש, השיחה שדחיתם, הספר שלא קראתם ועוד. אז אנא מכם – צאו מהמיטה בשעה קבועה מדי בוקר ואל תשכחו גם לסדר אותה, כן?

2 – הישארו פעילים ואקטיביים

ככול שנשהה יותר זמן בבית, כך גדל הסיכוי שנהפוך ל"בטטות כורסה".  אז נכון – אמנם כעת יש זמן לצפות בכל אותן סדרות שלא הספקתם לצפות בהן. אך ההמלצה הטובה ביותר היא דווקא להגביל את שעות הבהייה במסך. תחת זאת חשבו על פעילויות שמניעות את הגוף. בעקבות המצב, אינספור מדריכי ומאמני כושר מעבירים אימונים בחינם לגמרי ברשתות החברתיות. ולא רק הם – גם מאמנות זומבה, יוגה, פילאטיס והרשימה עוד ארוכה. לכן כל מה שנותר לכם לעשות, זה לבחור. זכרו בכל עת שישנו קשר אמיץ בין הגוף לנפש וכאשר הגוף הולך ומתנוון, הנפש לא נשארת הרבה מאחור.  

3 – אל תפחדו להביא לידי ביטוי את הרגשות, החששות והתחושות שלכם 

אם אתם חשים תסמינים של מועקה, חרדה, סטרס או עומס נפשי, אל תהססו לשתף בכך את החברים והקרובים שלכם. רוב הסיכויים שתגלו שאתם לגמרי לא לבד בסיפור הזה. מעבר לכך שלאחר השיתוף תרגישו טוב יותר, היו סמוכים ובטוחים שהתגובות שתקבלו, יחזקו אתכם ויגרמו לכם להרגיש טוב יותר. מובן שאין צורך לשתף כל אדם באשר הוא – בחרו לשתף בעיקר את אלו שגורמים לכם בדרך כלל להרגיש טוב עם עצמכם, שיודעים לתת כתף בעת צרה ולעודד במצבי משבר. 

4 – שמרו על פרספקטיבה

אין ספק שמדובר במגפה שכמוה לא חווינו במאה השנים האחרונות. עם זאת, כשבוחנים את הנתונים ברוגע ובהיגיון, מגלים כי לרובנו המוחלט לא נשקפת כל סכנה של ממש. החיים אמנם לא יחזרו למסלולם מהר כל כך ואת השלכות המשבר נרגיש עוד זמן רב. עם זאת, רוב הסיכויים שלכם ולילדיכם לא נשקפת סכנה ממשית. מובן שאין לזלזל בסכנה שבנגיף הקורונה. אך מצד שני, אין כל טעם להתמקד או להשקיע זמן בנבואות זעם על "סוף העולם". 

5 – במידת הצורך, פנו לטיפול מקצועי

אם אתם חשים שהמצב הנפשי שלכם צפוי להידרדר, שהעול הרגשי גרם לפגיעה של ממש באיכות החיים שלכם ושאין דרך שתוכלו להשתלט על המצב בכוחות עצמכם, זה הזמן לפנות לקבלת עזרה מקצועית. בדיוק כפי שלא תנסו לפתור בעיה פיזית הדורשת מעורבות של גורם רפואי בעצמכם, כך גם אין סיבה שתנסו להתמודד לבד עם בעיה המצריכה התייעצות עם גורם מתחום בריאות הנפש – מטפלים, פסיכולוגים, פסיכיאטריים, עובדים סוציאליים. 

זה הזמן להתייעץ עם אלו שאתם סומכים עליהם, לקרוא ביקורות גולשים ולאתר איש מקצוע שמקיים פגישות באמצעות סקייפ, זום או ווטסאפ. לעיתים די בפגישת ייעוץ אחת או מספר פגישות בודדות, בשביל ליהנות משיפור משמעותי במצב הנפשי.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

עד כמה ישראל ערוכה לטיפול בפגועי נפש שילקו בנגיף הקורונה? – תמונת מצב עדכנית