מהו טיפול קבוצתי אנליטי

תוכן עניינים

קבוצה דינאמית (אנאליטית) היא סוג הנחיית הקבוצות הקלאסי. בסגנון הנחייה זה, המנחה אינו מוביל את הקבוצה ויוזם את התוכן בפגישותיה, אלא חברי הקבוצה הם שמביאים את עצמם לידי ביטוי בקבוצה. הקבוצה משמשת מיקרוקוסמוס לסביבה הטבעית של המטופל, והוא נעזר במערכת היחסים ובאינטראקציות הנרקמות בינו לבין חברי הקבוצה כדי להבין את עצמו ואת מערכות היחסים בחייו ולעבור שינוי.

הגישה הפסיכואנליטית

הגישה הפסיכואנליטית היא הגישה הותיקה והקלאסית בפסיכולוגיה. גישה זו גורסת, בין השאר, כי האישיות של האדם מתפתחת על בסיס מערכות היחסים המוקדמות שלו עם הדמויות המשמעותיות בחייו (בעיקר האם). על בסיס מערכות יחסים בסיסיות אלה, בונה האדם גם את מערכות היחסים בחייו הבוגרים.

הגישה גם גורסת כי האדם משליך את עולמו הפנימי על מערכות היחסים שלו, עובדה המשפיעה על איכות חייו, מידת ההנאה שלו מחייו והדרך בה הוא מתנהל בעולם. הגישה נעזרת במערכת היחסים שיוצר המטופל עם המטפל כדי לקבל תובנה עמוקה וטובה יותר על מערכות היחסים המוקדמות והשפעתן על האישיות ומערכות היחסים המאוחרות, ולעבור שינוי.

בטיפול קבוצתי אנאליטי, משמשת הקבוצה כמיקרוקוסמוס הבא לשקף למשתתף את האופן שבו הוא מנהל את התקשורת שלו עם הסביבה, במטרה לעבור שינוי. כמו כן מסייעת הקבוצה למשתתף לקבל תובנה עמוקה לגבי עצמו, תוך שיקוף של האופן שבו הוא נתפס על ידי אחרים.  במפגשים של קבוצה אנאליטית לעתים המשתתף הבודד יהיה במרכז, ולפעמים הקבוצה והדינאמיקה שבה יהוו את נושא הדיון.

המבנה של קבוצה אנליטית

קבוצה אנליטית כוללת בין 8-9 משתתפים. הפגישות נערכות בין פעם ליותר בשבוע (תלוי במסגרת בה נערכת הקבוצה). מפגש קבוצתי נמשך בדרך כלל בין שעה לשעה וחצי. הקבוצות הן ארוכות טווח, ומשתתפים מתקבלים ויוצאים מן הקבוצה בהתאם למצבם (האם השיגו את מטרתם או שעדיין לא הגיעו לכדי התקדמות ושיפור), התאמתם לקבוצה ועוד. ישנן קבוצות המתקיימות באופן רצוף, כאשר הרכב הקבוצה יכול להשתנות עקב כניסה ויציאה של משתתפים.

מהלך המפגשים

הקבוצה היא המנהלת את הדיון במפגש. לפעמים משתתף יבקש לשתף בחוויה שעבר בין מפגש אחד למשנהו, ולעתים הדיון יתפתח תוך כדי פגישה. לפעמים ידונו המשתתפים במה שקורה ביניהם. הדינמיקה הקבוצתית יכולה להיות עמוקה וסוערת, כאשר פעמים רבות כל אחד מן המשתתפים לוקח עליו באופן לא מודע תפקיד בקבוצה (פעמים רבות, את "תפקיד חייו" התפקיד שהוא נוהג לקחת בכל קבוצה בה הוא נמצא). בין התפקידים: המנהיג, המורד, הליצן, השתקן וכדומה.

חברי הקבוצה נותנים תמיכה זה לזה, משוב על התנהגות, משקפים אחד לשני את האופן שבו דבריו או התנהגותו של כל משתתף משפיעים על אחרים, ומהווים מראה וכלי לתובנה מעמיקה זה לזה.

תפקידו של המנחה הוא לשקף לקבוצה את התהליכים המתרחשים בה, תהליכים שהמשתתפים לא תמיד מודעים להם. שיקופים אלה מעמיקים את ההבנה של המשתתפים ומאיצים את תהליך השינוי. כמו כן המנחה מבטא ביטויי אמפטיה, תמיכה והכלה, ובכך "שומר" על המשתתפים וכן מהווה מודל למשתתפים למתן תמיכה והכלה אלה.

למי מתאימה קבוצה אנליטית?

הדעות לגבי ההתאמה לקבוצה אנליטית שונות בקרב מטפלים ומנחי קבוצות בגישה זו. באופן כללי ניתן לומר כי נדרשת בגרות מסוימת ויכולת ורבלית טובה כדי להשתתף בקבוצה מסוג זה. יחד עם זאת, קבוצות אנליטיות פועלות במגוון של אוכלוסיות: מאושפזים בבתי חולים לבריאות נפש, מטופלים במרפאות לבריאות נפש, וכן בקהילה בקרב קבוצות שונות של אנשים המבקשות עזרה.

קבוצות אנליטיות רבות מתקיימות בקליניקות ובמכונים פסיכולוגיים פרטיים, והמשתתפים בקבוצות אלה הינם אנשים שאינם מרוצים מאורח חייהם, רוצים לעבור שינוי, להבין את עצמם טוב יותר ולחוות חיים מאושרים ומסופקים יותר.