טיפול קבוצתי – סוגים

תוכן עניינים

טיפול קבוצתי הוא שיטת טיפול אשר בה קבוצת אנשים, לרוב בעלי מכנה משותף, אך לא בהכרח, משוחחים על קשייהם בהנחיית מנחה מטפל. טיפולים קבוצתיים שונים זה מזה בהתאם לגישה הטיפולית ולתחום הטיפול ממנו מגיע מנחה הקבוצה. כמו כן יש שוני במטרות הקבוצה וביעדים הטיפוליים שלה, דבר המשפיע גם הוא על אופן ההנחיה והטיפול. מאמר זה יסקור כמה מן הסוגים המרכזיים של טיפול קבוצתי.

טיפול קבוצתי דינמי

טיפול קבוצתי דינמי מבוסס על הגישה הפסיכו דינמית. הקבוצה כוללת לרוב 8-10 משתתפים ומנחה. הרכב הקבוצה כולל בדרך כלל אנשים מרקע שונה מתוך כוונה ליצור גיוון בקבוצה, דבר שיאפשר הבנה מעמיקה יותר של תהליכים מזוויות שונות. הפגישה הטיפולית איננה מובנית. המשתתפים הם שמביאים חומרי דיון לקבוצה מתוך החוויות האישיות שלהם.

הקבוצה מהווה מסגרת תומכת לכל משתתף, אך גם משקפת ומהדהדת לכל משתתף את התנהגותו ואת האופן שבו היא נתפשת ומפורשת על ידי אחרים. המנחה מסייע בהבנת תהליכים קבוצתיים ובין – אישיים בעזרת שיקוף ופירושים, שמסייעים לכל אדם להבין את התפקיד שהוא בוחר לקחת במצבים חברתיים.

קבוצות אלה מיועדות למשתתפים בעלי יכולת ורבאלית גבוהה. לאנשים שמעוניינים להבין את עצמם טוב יותר, להרגיש טוב יותר עם עצמם במובן הרחב של המילה, ולעבור שינוי עמוק בתפישה שלהם את עצמם ואת חייהם.

טיפול קבוצתי באמנות

טיפול באמנות הוא שיטת טיפול המאפשרת למטופלים לבטא דרך יצירות אמנות את רגשותיהם, כאביהם, וחוויותיהם ולהבין את עצמם באמצעות יצירות האמנות שלהם. במסגרת הטיפול עוזר המטפל למטופל להבין את המשמעות של יצירות האמנות שלו ודרכן את עצמו, וכן לבטא דברים שקשה למטופל לבטאם במלים.

בטיפול קבוצתי באמנות משתף כל אחד מהמשתתפים את כל הקבוצה ביצירותיו. חברי הקבוצה מביעים דעה וכך כל מטופל מקבל קשת של דעות, רעיונות ומסרים של תמיכה שיכולים לסייע לו בהתמודדות ובצמיחה. כמו כן, המטופל צומח מהתבוננות ביצירותיהם של אחרים ושותפות בתהליך שעוברים חברי קבוצה אחרים.

טיפול קבוצתי בגישה הקוגניטיבית – התנהגותית (CBT)

טיפול CBT הוא טיפול קצר מועד וממוקד מטרה. בדרך כלל הוא מסייע לפתור בעיה מסוימת המטרידה את המטופל, למשל: חרדה חברתית, פחד גבהים, הפרעות קשב וכדומה. מטרת הטיפול היא להכחיד את ההתנהגות הבעייתית.

בטיפול קבוצתי בשיטת CBT יקובצו בדרך כלל קבוצת אנשים בעלי בעיה משותפת. במהלך הטיפול יסייע המנחה למשתתפים לשנות דפוסי חשיבה ודפוסי התנהגות הקשורים לבעיה ולעבור שינוי נקודתי בבעיה ספציפית זו. הטיפול מתבסס על תרגולים במסגרת הפגישות הקבוצתיות וכן שעורי בית שעל המשתתפים לבצע בבית בין פגישה לפגישה.

קבוצות תמיכה

קבוצות תמיכה הן קבוצות שמיועדות לסייע לקבוצת אנשים המתמודדת עם משבר או בעיה משותפים. מטרת הקבוצה היא להקל על המשתתפים את ההתמודדות עם המשבר או הבעיה, ולתת כלים לשיקום וצמיחה. שיטת טיפול זו מאמינה בכוח של הקבוצה להקל ולסייע ליחיד, בכך שלעצם שותפות הגורל יש כוח ייחודי, וכי כאשר אדם נמצא עם אנשים הסובלים מבעיה דומה משלו הוא יגלה בעצמו כוחות התמודדות, ועל ידי תמיכה וסיוע לאחרים יצמח גם בעצמו.

סוגים של קבוצות תמיכה: הורים לילדים חולי סרטן, בני זוג של חולים במחלות שונות, קבוצות של חולים המתמודדים עם אותה מחלה, קבוצות לאלמנים ואלמנות, קבוצות של נוער בסיכון, קבוצות לבני משפחה של חולי נפש, קבוצות לבני משפחה של משתמשים בסמים, קבוצות לילדים שעדים לאלימות במשפחה, ועוד.

קבוצות טיפוליות מתקיימות במסגרות טיפוליות המיועדות לטיפול באוכלוסייה הספציפית: בתי חולים, מחלקות רווחה, מרפאות לבריאות נפש, עמותות שונות ועוד.

טיפול קבוצתי בריפוי בעיסוק

ריפוי בעיסוק מיועד בעיקר לילדים ומבוגרים המתמודדים עם קשיים מוטוריים, ביצועיים ותנועתיים. אצל ילדים נדרש הטיפול פעמים רבות עקב קושי התפתחותי, ואצל מבוגרים בעקבות פגיעה, תאונה או נכות. מטרת הטיפול היא לסייע למטופל לשפר את ביצועיו בתחומים אלה.

טיפול קבוצתי בריפוי בעיסוק נעזר בכוחה של הקבוצה כדי לסייע בטיפול גם בקשיים משניים הנלווים לקושי הביצועי המרכזי. קשיים אלה כוללים: דימוי עצמי נמוך, פגיעה בביטחון העצמי וכדומה, קשיים שנוצרו בעקבות הקושי הביצועי. הטיפול הקבוצתי מניח כי מפגש של המטופל עם אנשים המתמודדים עם אותה בעיה יחלץ אותו מתחושת הבדידות, ויחשוף אותו לדרכי התמודדות שונות ונוספות עם הבעיה. גם יכולתם של המשתתפים לתמוך ולסייע זה לזה משמשת כגורם טיפולי, שיקומי ומחזק.

ישנם, אם כן, סוגים רבים ושונים של טיפול קבוצתי, בעלי מטרות שונות.