טיפול קבוצתי בהפרעת דחק פוסט טראומטית

הפרעת דחק פוסט טראומטית PTSD היא הפרעת חרדה המתעוררת אצל חלק מהאנשים אשר עוברים טראומה משמעותית במהלך חייהם. טראומה היא אירוע בו האדם חש חרדה עזה, וחשש לחייו או בריאותו, או לחייהם ושלמותם של אנשים קרובים לו.

בעוד שרוב האנשים מצליחים להתגבר על זיכרון האירוע, אנשים הסובלים מפוסט טראומה אינם מצליחים להשתחרר ממנו, והוא מלווה אותם בשינה ובעירות.

הסימפטומים כוללים חודרנות של האירוע הטראומטי בצורת מחשבות חוזרות, חלומות וסיוטים, כל דבר מזכיר את האירוע. הימנעות הגורמת לאדם להתרחק מכל גירוי שמזכיר לו את האירוע, ובכלל זה מקומות, אנשים ועוד. עוררות יתר גורמת לתסמינים פיזיולוגיים, חשדנות, חששות ותגובות קיצוניות. כל אלה הופכים את חייו של הפוסט-טראומטי לקשים במישורים האישיים, החברתיים, התעסוקתיים ועוד.

סיבות לטיפול קבוצתי

על פניו, נראה שטיפול קבוצתי הוא פתרון בעייתי לסובלים מפוסט טראומה. בטיפול עשויים להיחשף אירועים טראומטיים שונים של אנשים, ומשתתפי הקבוצה נדרשים להקשיב ולהגיב לסיפורים של אחרים. במצב קשה של סימפטומים חודרניים, של צורך גדול בהכלה ובהקשבה למצוקה הפרטית של כל אחד, ההנחה הייתה שיהיה קשה מאוד למטופלים להיות מסוגלים להתמודד גם עם טראומות של אחרים, אך למרבה ההפתעה, מחקרים הראו כי ההפך הוא הנכון.

אנשים הסובלים מפוסט טראומה מוצאים עצמם פעמים רבות בודדים ומבודדים. אנשים לא מצליחים להבין למה הם לא פשוט "עוזבים את זה", למה הטראומה הופכת לחלק כל כך משמעותי בחייהם. בתוך קבוצה טיפולית, האדם פוגש אנשים עם חוויות דומות לשלו, אנשים שמבינים מה עובר עליו. האפשרות להיות חלק מתוך קבוצה של אנשים בעלי מכנה משותף היא משמעותית ביותר בטיפול.

למי מתאים טיפול קבוצתי

הטיפול הקבוצתי מתאים לאנשים שעברו טראומה שלא מרפה מהם – נפגעות תקיפה מינית, נשים מוכות, פצועי מלחמה, שבויים ועוד. כאלה שמחפשים קשר בינאישי, ושקשר זה חסר להם וחשוב להם. הקבוצה עשויה להוות גשר לחזרה ליחסים בינאישיים וחברתיים תקינים, ולתפקוד נורמאלי. כמו כן, חשוב לבדוק (בראיון מקדים) שלאדם יש יכולת להיות קשוב גם לאנשים אחרים, ולהגיב אליהם בצורה מותאמת באופן יחסי. יש לבדוק גם את הסכנה שחשיפה לאירועים טראומטיים של אחרים תהווה טראומה משנית.

הליך הטיפול

כל קבוצה נפתחת בהסכמה לגבי הנורמות הקבוצתיות, הדרישות והציפיות מכל אחד מהמשתתפים. המשך התהליך תלוי בסוג הטיפול ובאוריינטציה של המטפלים, אך בסך הכל הרעיון הוא לאפשר למטופלים לחשוף את סיפוריהם הייחודיים, ואת הקשיים עימם הם נתקלים בחיי היומיום, ולתת לקבוצה להגיב ולדבר על התכנים שעולים.

חברי הקבוצה עשויים להיות משענת חשובה, להעניק לכל אחד מחבריה תחושה של נורמאליות, לשקול ולבדוק תגובות שונות והתנהגויות שונות מבחינת יעילות וסכנה, ולהוות מודל חיקוי ולמידה של התנהגויות יעילות ומתאימות יותר.

יתרונות הטיפול הקבוצתי

כאמור, מחקרים הראו שקיומה של קבוצת התייחסות, קבוצת שווים של אנשים המכירים את החוויות זה של זה, ומקבלים אחד את השני ללא ביקורתיות ושיפוטיות המאפיינת את החברה הרחבה, היא היתרון העיקרי של הטיפול הקבוצתי. פעמים רבות השתתפות בקבוצה עשויה למתן את הסימפטומים הפוסט טראומטיים, ולאפשר לאדם לחזור בהדרגה לתפקוד תקין, יחד עם המקום שמאפשר עיבוד והתמודדות טובה יותר של הטראומה שחווה, ועם מתן מקום לקשיים ולמצוקות שעולות.

השלכות הטיפול

טיפול קבוצתי עשוי להעניק למטופלים תחושה של שייכות, ושל יכולת התמודדות. המטופל לומד שתגובתו היא "תגובה נורמאלית לחוויה לא נורמאלית", ולומד דרכי חשיבה והתנהגות יעילים יותר בחיי היומיום, יחד עם תחושה של הכלה של הרגשות הקשים שהוא עשוי לחוות. תחושת החמימות והמסירות שנוצרת בקבוצה היא האלמנט המשמעותי ביותר.