טיפול קבוצתי בחרדה

תוכן עניינים

חרדה היא שם כולל לקבוצה של הפרעות שמאופיינות ברמה גבוהה של עוררות, ותחושה של פחד הנובעת מגורמים שבדרך כלל אינם מפחידים את רוב האנשים, או שרוב האנשים מצליחים להתעלם או לא לחשוב עליהם במשך רב הזמן. הפרעות החרדה כוללות מצבים של פאניקה, פוביות ספציפיות, הפרעות פוסט טראומטיות ועוד.

כולן גורמות לקשיים בהתמודדות, בתפקוד היומיומי, לתחושת מצוקה סובייקטיבית, לקשיים במערכות יחסים ויחסים בינאישיים, לקשיים תעסוקתיים ועוד.

בנוסף, במקרים רבים החרדה מופיעה בקו-מורבידיות (כלומר- תחלואה כפולה) עם הפרעות נוספות, ובראשן הדיכאון. הטיפולים השונים המוצעים למקרים של חרדה כוללים בדרך כלל גם התייחסות לפן זה של ההפרעה.

סיבות לטיפול קבוצתי

בעשורים האחרונים, עולה יותר ויותר קרנו של הטיפול הקוגניטיבי- התנהגותי (CBT) לטיפול בהפרעות החרדה השונות. למרות שיש מקום גם לטיפול דינאמי ומעמיק, ה- CBT נחשב לטיפול ממוקד, קצר יחסית, ויעיל בהקלה על הסימפטומים.

CBT הוא טיפול מובנה, שמתייחס לקוגניציות אופייניות (מחשבות) ולדפוסי התנהגות בעייתיים הנוצרים כתוצאה מרמת החרדה הגבוהה. לכן, אחת הדרכים בהן אפשר לקחת חלק בטיפול מסוג זה הוא בקונסטלציה קבוצתית. בקבוצה אפשר לעבוד במקביל עם מספר אנשים על מחשבות ועל התנהגויות דומות, לקבל פידבק מהקבוצה, לאפשר למטופלים לחוש שהם לא לבדם ואינם חריגים, וללמוד אלטרנטיבות התנהגויות אחד מהשני.

למי מיועד הטיפול הקבוצתי בחרדה

לפני כניסה לקבוצה, יש לבדוק את התאמתו של המטופל לטיפול קבוצתי. בדיקה זו נעשית באמצעות ראיון, בו מתרשמים מנחי הקבוצה האם האדם יכול להיות חלק מקבוצה, לתרום לה ולהיתרם ממנה. כאשר אדם סובל מרמה גבוהה של חרדה, שאינה מאפשרת לו לקחת חלק סדיר בתוך קבוצה, יש צורך בטיפול מקדים (אפשרי גם טיפול תרופתי), על מנת להביא אותו למצב בו הוא יכול להיות חלק מקבוצה ולא תמיד מרכז הטיפול.

פעמים רבות הקבוצות מוקמות בהתייחס לסוג מסוים של הפרעת חרדה (כמו קבוצה לטיפול בפוביות ספציפיות, קבוצה לנפגעי פוסט- טראומה או טיפול קבוצתי לנפגעות תקיפה מינית).

הליך הטיפול

כמובן, שהליך הטיפול תלוי בעיקרו בסוג הקבוצה הטיפולית. בכל קבוצה, השלבים הראשונית מוקדשים ליצירת ברית טיפולית קבוצתית הדדית, בה מסכימים כל חברי הקבוצה על דפוסי העבודה המשותפים, על סודיות הדדית וכד'. בטיפול CBT השלב הבא הוא לימודי בעיקרו, כשהקבוצה לומדת על הפרעת החרדה, על המאפיינים שלה, על הקוגניציות וההתנהגויות האופייניות לה.

בהמשך, לומדים טכניקות של רגיעה, ועובדים עם חברי הקבוצה על קוגניציות והתנהגויות בעייתיות. בקבוצות בעלות אפיון דינמי יותר, השעות הטיפוליות פתוחות לחברי הקבוצה על פי מה שמתעורר בכל פגישה, כאשר לכל משתתף יש אפשרות להציג מעולמו, או להגיב לאנשים אחרים שמדברים.

יתרונות הטיפול הקבוצתי

כאשר הטיפול הקבוצתי מתאים ונכון למטופל, יש לו מספר יתרונות על פני טיפול פרטני. ראשית, שייכות לתוך קבוצה בעלת קשיים דומים מעלה ביטחון עצמי ותחושת מסוגלות אצל מרבית המטופלים. הידיעה ש"אני לא לבד" עשויה להיות משמעותית ביותר עבור רבים. בנוסף, פעמים רבות הפתרונות או הפרשנויות שניתנות על ידי אנשים שסובלים מאותה בעיה, יעילים יותר מאשר הצעותיו של מטפל. בנוסף, טיפול קבוצתי בדרך כלל זול יותר מאשר טיפול פרטני.

השפעות

טיפול קבוצתי יעיל יכול להוריד בצורה משמעותית את רמת החרדה, ולאפשר למטופלים תפקוד טוב ובריא יותר בחברה. לעיתים הקבוצה יכולה להפוך לקבוצת התייחסות או קבוצת חברים אשר תומכים זה בזה לאורך זמן, ומהווים אלטרנטיבה חברתית ליחסים שנהרסו בעבר. בנוסף, תחושה של שותפות בתהליך טיפולי של אנשים אחרים מגבירה את הערך העצמי ואת המוטיבציה לשימור תוצאות הטיפול.