טיפול קבוצתי בחרדה חברתית

תוכן עניינים

חרדה חברתית היא אחת מהפרעות החרדה אשר מקשות על הסתגלות ותפקוד תקין בעולם. כמעט כל אחד מאיתנו חש לעיתים "פרפרים בבטן" או התרגשות לקראת הופעה מול קהל, כניסה לתוך קבוצה חדשה או היכרות עם אנשים חדשים. אנשים הסובלים מחרדה חברתית חשים תחושות אלה ביתר שאת, עד כדי שאינם מסוגלים להתמודד עימן.

תחושת החרדה כה חזקה, עד שהאדם מעדיף פשוט להימנע מסיטואציות כאלה. חרדה חברתית היא הפרעה מגוונת. לעיתים החרדה מתעוררת רק כתוצאה מהופעה מול קהל, ובמקרים קשים יותר- כל אינטראקציה חברתית מעוררת את החרדה. למותר לציין, שאנשים שנמנעים ממגע עם אחרים חשים קושי ומצוקה גדולים, ופגיעה ביכולתם להתקדם ותפקד ברמה החברתית, תעסוקתית, בינאישית ועוד.

סיבות לטיפול קבוצתי

אחת הבעיות בהצעת האופציה של טיפול קבוצתי לאדם הסובל מחרדה חברתית, היא הפחד שהצעה כזו תעורר אצל המטופל – הרי להיות בקבוצה זה בדיוק הדבר ממנו הוא מפחד. ויחד עם זאת, לקבוצה כזו יש יתרונות גדולים על פני טיפול פרטני.

בטיפול פרטני אפשר לדבר על מקורות החרדה, על התחושות המתעוררות, ואפילו לתרגל טכניקות של הרגעות וחשיפה לסיטואציות חברתיות. אך קבוצה טיפולית היא "הדבר האמיתי" – המטופל נחשף לסיטואציה חברתית ועליו להתמודד עם החרדה in vivo. החשיפה נעשית בקבוצה שווה, תחת פיקוח, הדרכה והגנה של איש מקצוע.

למי מיועד טיפול קבוצתי בחרדה חברתית

הטיפול הקבוצתי מתאים למטופלים שרמת החרדה שלהם אינה מפרקת אותם עד כדי כך שאינם יכולים לעמוד כלל במגע החברתי. מטופלים אשר חשים חרדה לקראת מפגש חברתי, אך מרגישים שבעזרת החברים והמנחים יוכלו להתגבר ולהיות נוכחים בקבוצה, הם מטופלים מתאימים.

כמובן שבראיון הקבלה לקבוצה יש לבדוק גם מאפיינים אישיותיים אחרים, על מנת להבטיח שהמועמד מסוגל להיות בקבוצה, להיתמך ולתמוך באנשים אחרים בצורה מועילה ופרודקטיבית. לעיתים מה שמאפשר למטופלים להתגבר על החרדה המתעוררת מעצם החשיפה לקבוצה הוא טיפול פרטני מקדים או טיפול תרופתי.

הליך הטיפול

נראה כי טיפול בחרדה חברתית נעשה מעצם קיומה של הקבוצה. מחקרים מראים שחשיפה לאובייקט מעורר החרדה בנסיבות בטוחות היא אלמנט משמעותי ביותר בהתגברות על הפרעות חרדה. הטיפול הקבוצתי מתחיל ביצירת היכרות וברית טיפולית בין חברי הקבוצה ובין המטופלים למנחים.

הברית כוללת את דפוסי העבודה, סדר היום, התחייבות לסודיות וכד'. המשך התהליך תלוי בסוג הקבוצה הטיפולית. בטיפול קבוצתי דינמי הדיבור חופשי יותר, כאשר כל אחד רשאי לחשוף מעולמו או להגיב לדברי האחר. בקבוצות מובנות יותר (כמו CBT) תפקידם של המנחים בהדרכה, לימוד והנחייה משמעותי יותר.

יתרונות הטיפול בקבוצה

כאמור, היתרון הגדול ביותר של טיפול בקבוצה הוא ההתנסות החיה ביחסים בינאישיים וחשיפה לחברה. המטופלים יכולים לתרגל במקום בטוח דברים שהם חוששים מהם כמו דיבור מול קהל, שיחה אחד על אחד ועוד. בנוסף, טיפול קבוצתי חושף את המשתתפים לכך שהם לא היחידים בעולם, ובכך יכול להוביל לשיפור בביטחון העצמי ובתחושת הערך העצמי. לכך יש להוסיף את העובדה שטיפול קבוצתי בדרך כלל זול יותר מאשר טיפול פרטני.

השפעות הטיפול

טיפול קבוצתי בחרדה חברתית עשוי להפחית במידה משמעותית את רמת החרדה המתעוררת בחשיפה לסיטואציות חברתיות. לאחר האימון שנעשה בקבוצה, אנשים מרגישים שיש להם יכולת גבוהה יותר לעמוד בסיטואציות מסוג זה.

בנוסף, חברי הקבוצה עשויים להפוך לקבוצה קרובה ומשמעותית, אשר מהווה תחליף או תוספת ליחסים חברתיים קודמים שנפגעו כתוצאה מההימנעות המאפיינת את הסובלים מהפרעת חרדה חברתית. כדי שכל זה יקרה, חשוב שהמנחים ישמרו על קבוצה תומכת ומכבדת, שלא תאשר את חששותיהם של המשתתפים מפני התמודדויות חברתיות.

ראו גם:
טיפול קבוצתי בסכיזופרניה