טיפול קבוצתי לקשישים

תוכן עניינים

גיל הזקנה מלווה בשינויים וקשיים ייחודיים לו: בעיות בריאות שמתחילות לצוץ, הפרישה לפנסיה והיציאה ממעגל העבודה, אלמנות ועוד. על מנת לסייע להם להתמודד עם הקשיים, מתקיימות קבוצות טיפוליות לקשישים במסגרות רבות כגון: בתי אבות, מועדוני קשישים, לשכות רווחה ועוד. קשישים רבים נעזרים בטיפול קבוצתי ומקבלים תמיכה, העצמה ואף פתרונות שמקלים את ההתמודדות עם הקשיים.

קשיים בגיל הזקנה

  • בעיות בריאות: בגיל הזקנה מופיעות בעיות בריאות הפוגעות בתפקוד היום יומי התקין של הקשיש. אובדן בריאות הגוף מערער את הביטחון, גורם לפחדים וחששות, ומעורר דאגות כגון: תלות בזולת (בני זוג וילדים) חשש מפני העתיד, ועוד.
  • פרישה ממעגל העבודה: הפרישה לפנסיה, שמהווה פעמים רבות שלב לו מייחלים רבים בצעירותם, מהווה עבור קשישים רבים שלב של משבר. קשישים אשר העבודה הייתה כל עולמם, חווים תחושות של דיכאון, חוסר טעם לחיים, אובדן מטרה – "אין בשביל מה לקום בבוקר", ואף ירידה בהכנסות וברמת החיים.
  • שינויים במערכות יחסים קרובות: הגיל גורם לשינויים במערכות היחסים עם האנשים הקרובים, למשל: בן זוג שחלה והופך להיות תלוי בבן זוגו או משתנה, אובדן בן זוג, הורים קשישים הופכים להיות תלויים בילדיהם והאיזון המשפחתי מופר, ועוד.

סוגים של קבוצות טיפוליות לקשישים

ישנם סוגים רבים ושונים של קבוצות טיפוליות לקשישים:

  • קבוצות תמיכה: קבוצות תמיכה באות לתת מקום למשתתפים לספר את סיפורם, לדבר על קשייהם, לקבל משוב ותמיכה ממשתתפי הקבוצה, לקבל חיזוק ועצות לגבי ההתמודדות עם הקשיים. קבוצות אלה אינן עוסקות בנושא מוכתב מראש, אלא מאפשרות לכל משתתף שרוצה לדבר ולשתף, להציג את סיפורו או הדילמה שלו, כאשר ה"סיפור" הופך לשיחת הקבוצה של אותו יום. האחריות על התכנים בקבוצה היא על המשתתפים. קבוצות תמיכה מסוג זה מתקיימות בדרך כלל בבתי אבות, מועדוני קשישים או במחלקות השירות לקשיש במחלקות הרווחה ברשויות המקומיות.
  • קבוצות אלמנים ואלמנות: אלמנות בגיל המבוגר הינה חוויה קשה להתמודדות. אובדן אדם שהיה אהוב ושותף לדרך במשך כל שנות החיים פוער חלל שקשה מאד למלא אותו. קבוצות אלמנים ואלמנות מאפשרות למשתתפים לבטא תחושות של אבל ובדידות, לקבל תמיכה, אמפטיה והכלה, ולמצוא משמעות חדשה ופתח למציאת עניין ותחומים שמכניסים סיפוק ושמחה לחיים, לצד האבל.
  • קבוצות לניצולי שואה: במדינת ישראל עדיין חיים קשישים רבים אשר חוו את השואה. רבים מהם מיעטו להתמודד עם הנושא בינם לבין עצמם במהלך החיים, מתוך חשש לפתוח פצעים ישנים ולחוות שוב את הכאב והטראומה. פעמים רבות בגיל המבוגר הזיכרונות מציפים מחדש או שהקשיש מרגיש בשל להתמודד עם הכאב והטראומה. הקבוצה מאפשרת לקשישים לחלוק זיכרונות, אך בעיקר להסתכל אחורה על דרך השיקום שעשו, ההישגים שהשיגו ולהגיע להשלמה עם הטראומה אך גם עם התקומה האישית שלהם. קשישים רבים מתקשים לחלוק זיכרונות אלה עם ילדיהם, ומוצאים כי הישיבה עם ניצולים נוספים מסייעת להם להיפתח ולספר את סיפורם. קבוצות לניצולי שואה מתקיימות במסגרות לקשישים, בעמותות שעוסקות בטיפול בניצולי שואה, ובלשכות הרווחה ברשויות המקומיות.
  • קבוצות "סיפורי חיים": גיל הזקנה מעורר רצון לעשות סיכום של הדרך שעבר האדם – להביט אחורה, להיזכר בחוויות שונות, קשרים משמעותיים ולראות את ההישגים. קבוצות שונות לקשישים עוסקות בסיפור החיים כאמצעי טיפולי, מעצים ומחזק. קבוצות אלה נעזרות לא אחת בכלים טיפוליים אמנותיים וייחודיים: טיפול קבוצתי לקשישים באמצעות פוטותרפיה – טיפול באמצעות תמונות, ארגון אלבום תמונות מנקודות ציון חשובות בחיים, צילום עכשווי של אנשים ומקומות משמעותיים ועוד. סוג נוסף של טיפול הוא כתיבה – תרפיה, העוסק בכתיבת הסיפור האישי כגון כתיבת ספר זיכרונות.