טיפול קבוצתי במכורים

תוכן עניינים

בעיות של התמכרות הן בעיות מסובכות ורחבות היקף, המשפיעות על תחומים רבים, הן ברמה האישית והן ברמה החברתית. אנשים מכורים למגוון רחב של חומרים ופעילויות: החל בסיגריות, קפה, אלכוהול, הימורים וסקס וכלה בהתמכרות לחומרים כמו קנאביס, ספידים, קוק והירואין. התמכרות לקפה ולסיגריות משפיעה בדרך כלל רק על בריאותו של המכור.

ההתמכרויות הקשות יותר שואבות את המכור לעולם של תת-תרבות של התמכרות, הוא משנה את התנהגותו, את הדפוסים התעסוקתיים והחברתיים שלו, הוא עסוק כל הזמן במושא ההתמכרות, בהשגת המנה הבאה (של החומר את של ההתנהגות), והוא עשוי בדרכו לפגוע באנשים ברמה האישית, ברמה הכלכלית וברמה התרבותית. אנשים מכורים לא תמיד מודעים לרמה שבה הם פוגעים בעצמם בעצם ההתמכרות, בחיים השלמים שהם מפסידים כתוצאה מההתמכרות.

הסיבות לטיפול קבוצתי

התמכרויות גורמות למכור לעבור שני תהליכים מקבילים וסותרים- תהליך של בידוד חברתי, ותהליך של חיברות (סוציאליזציה). תהליך הבידוד מתייחס לקבוצות חברתיות קיימות מלפני ההתמכרות. המכור הולך ומתרחק מחברים קרובים, מכרים ובני משפחה, משום שהם לא מספקים את מושא ההתמכרות, ולעיתים קרובות לא מבינים את ההתמכרות, מתנגדים לה באמירות או במעשים.

המכור לא רוצה לשמוע כל הזמן שהוא לא בסדר, שהוא פוגע בעצמו ובאחרים, והוא פשוט מתרחק מאנשים אלה, ונותר בודד. מצד שני, מתרחש תהליך של חיברות עם אנשים שמבינים את העולם של ההתמכרות, והצטרפות לתוך תת תרבות מאוד מסויימת. מכורים לסמים, למשל, מכירים את סוחרי הסמים, את לקוחותיהם האחרים, לומדים את הסלנג הנרקומני, ומסתובבים בחברת אנשים שיכולו לעזור להם להשיג את הסם. מכורים להימורים נמצאים בחברת מהמרים אחרים, מלווים וכד'.

בטיפול קבוצתי, יכול למצוא המכור המנסה להיגמל תשובה לשתי הבעיות הנ"ל- הוא מוצא קבוצה של אנשים מתת- התרבות המכורה שלו, אנשים שמבינים מה שעובר עליו, מבינים את עולמו ואת דפוסי ההתנהגות שלו, ומצד שני, הם מהווים קבוצה שמקדמת לקראת בריאות וגמילה, ולא להמשך שימוש. במילים אחרות, גמילה פירושה ויתור על קבוצת התייחסות מכורה, ללא אלטרנטיבה זמינה בתרבות הכללית. קבוצת גמילה מהווה גשר בין שתי התרבויות הללו.

למי מתאים טיפול קבוצתי

כשמדובר בהתמכרויות, רוב הטיפולים המוצעים הם בקונסטלציה קבוצתית, גם אם חברי הקבוצה מקבלים טיפולים פרטניים במקביל. קבוצות קיימות במרכזי גמילה, או בתוך הקהילה (כמו AA- אלכוהוליסטים אנונימיים וכד'). ההתאמה לסוג מסויים של קבוצה תלויה בסוג ההתמכרות, בעומקה, ובדרישות הרפואיות של תהליך הגמילה.

הליך הטיפול

ההליך הטיפולי תלוי בסוג ההתמכרות ובסוג הקבוצה. רבות מהקבוצות הטיפוליות בהתמכרויות הן קבוצות רכבת (כלומר- אנשים יוצאים ונכנסים לקבוצה שפועלת לאורך זמן). בקבוצות אלה ישנם כללים ברורים לגבי צורת הדיבור וההתייחסות לכל אחד מהחברים. קבוצות אחרות הן קבוצות קבועות, כשיש התחלה וסוף להתהליך הקבוצתי.

בכל מקרה, הקבוצה מתחילה בקביעת החוקים והנורמות הקבוצתיות. בקבוצות כמו AA או NA ישנם שלבים מובנים שעובר כל אחד מחברי הקבוצה. בקבוצות דינמיות או בקבוצות קוגניטיביות-התנהגותיות, עוברים חברי הקבוצה ביחד תהליכים פנימיים או התנהגותיים שמטרתם שינוי הדפוסים, החלפת התרבות המכורה בתרבות בריאה יותר.

יתרונות הטיפול הקבוצתי

היתרון הגדול ביותר בקבוצה הוא התמיכה שמעניקים חבריה זה לזה, מתוך הבנה אמיתית של המצוקות, הקשיים והכאבים הכרוכים בתהליך הגמילה. מכורים רבים מדווחים על כך שאחד הדברים שעוזר להם להמנע מלחזור להתמכרות הוא המחוייבות שהם חשים כלפי חברי הקבוצה.

השפעות הטיפול

נהוג לומר, שמכור תמיד נשאר מכור- גם כשהוא "נקי". המאבק לא לחזור להתמכרות הוא יומיומי, גם לאחר טיפול מוצלח.