טיפול קבוצתי בגברים אלימים

תוכן עניינים

בעיית האלימות במשפחה הינה בעיה רווחת המצויה בכל שכבות האוכלוסייה. אצל זוגות רבים עלולים להסתיים קונפליקטים ומריבות באלימות פיזית, בעיקר של הגבר כלפי האישה. פעמים רבות בעזרת טיפול ניתן לעזור לגבר למצוא דרכים אלטרנטיביות וחיוביות לביטוי תסכול וכעס. שיטת הטיפול שנמצאה כיעילה ביותר הינה טיפול קבוצתי לגברים אלימים.

למי מיועדות קבוצות לגברים אלימים?

רוב משתתפי הקבוצות לגברים אלימים הם גברים שנשותיהם הגישו תלונה במשטרה אודות אלימות של הגבר כלפיהן. בדרך כלל הגבר יגיע לטיפול הקבוצתי בהוראת בית המשפט, כחלק מתהליך השיקום. אולם, ישנם מקרים מעטים שבהם גברים מגיעים לקבוצה מיוזמתם, לאחר שהם עצמם נבהלו מההתנהגות האלימה שלהם כלפי בת הזוג המוכה, ופנו לעובדת סוציאלית בבקשת עזרה.

ברוב המקרים הגבר חייב להשתתף בקבוצה במלואה מכורח חוק, אולם במרבית המקרים הגברים עצמם מבינים, תוך כדי התהליך, שהם זקוקים לעזרה זו והופכים להיות מעוניינים בה.

היכן מתקיימות הקבוצות ומה המבנה שלהן?

הקבוצות מתקיימות בלשכות הרווחה ברשויות המקומיות. מנחי ומנחות הקבוצות הינם עובדים סוציאליים אשר הוכשרו לטיפול באלימות במשפחה. הקבוצות פועלות במבנה של מפגש שבועי קבוע אחת לשבוע למשך תקופה קבועה מראש (כמה חודשים, כ – 16 מפגשים בממוצע). בקבוצות משתתפים בדרך כלל 8-12 משתתפים.

באילו תכנים עוסקת הקבוצה?

לקבוצות המיועדות לטיפול בגברים אלימים יש בדרך כלל מבנה ותכנים קבועים. מפגש 1 – מוקדש להיכרות, תאום ציפיות ובניית חוזה טיפולי.

המפגשים הבאים עוסקים בתכנים הללו:

  • הגדרת האלימות, מהי אלימות? וכן הכרות עם סוגים שונים של אלימות (אלימות פיזית, אלימות מילולית, התעללות רגשית ואלימות כלכלית).
  • כוחניות ושליטה באחר – מתי התנהגות מסוימת הינה הפגנת כוח ושליטה? מאיפה זה נובע? מה זה עושה למערכת היחסים?
  • מעגל האלימות – מחקרים מצאו כי אירוע אלים הוא בדרך כלל תוצאה של מעגל ידוע מראש, הכולל התעצמות של תסכול וזעם – האירוע האלים עצמו – ואחר כך בקשת סליחה של הגבר האלים – "ירח דבש" של תקופה רגועה – עד שהמתח מתחיל לעלות מחדש. על מנת ללמוד לאתר את המעגל, ולדעת להפסיקו בזמן, לפני שהאלימות מתפרצת, על הגברים להכיר קודם את השלבים ולהתחבר אליהם דרך הסיפור האישי שלהם.
  • פסק זמן וסימנים גופניים. המשתתפים לומדים טכניקות של שליטה עצמית והימנעות מאלימות. איתור סימנים גופניים המאותתים שהמתח, התסכול והזעם עולים, וטכניקה של לקיחת "פסק זמן" כאשר מרגישים שהמתח עולה: לצאת מהבית, להסתגר במרפסת, ולאפשר לגוף ולנפש להירגע ולחשוב בהיגיון.
  • דיבור פנימי שלילי וחיובי – ההתנהגות שלנו מושפעת מן הדיבור הפנימי שלנו עם עצמנו. הפירוש שאנחנו נותנים להתנהגות של האחר, למשל, משפיע על התגובה. למשל: אם אדם מפרש אמירה מסוימת או פעולה מסוימת שנעשו כדי להעליב אותו, הוא יגיב בכעס. אולם אם הוא יפרש זאת כאמירה שנאמרה בתום לב, התגובה שלו תהיה מתונה יותר. האדם יכול על ידי הדיבור הפנימי להכניס את עצמו למעגל של כעס, אך גם להרגיע את עצמו. המשתתפים ילמדו להאזין לדיבור הפנימי שלהם עם עצמם ולשלוט בו.
  • מבער רגשי – מה מרגיז ומרתיח אותי? המשתתפים לומדים לאתר את הנקודות הרגישות שעלולות להצית את מעגל האלימות.
  • אמפטיה – זהו אחד הנושאים החשובים ביותר בקבוצת טיפול לגברים אלימים. המשתתפים לומדים לגלות אמפטיה לאחר, להבין מה חווה האחר כאשר מופנים כלפיו תוקפנות ואלימות. היכולת לגלות אמפטיה יכולה להוות נקודת מפנה בהתנהגותם של גברים אלימים.

המפגשים האחרונים מיועדים לאינטגרציה של הנושאים שנלמדו, הפנמה, ובחינת השינוי שעברו המשתתפים בעמדותיהם ובהתנהגותם ביחס לאלימות.

היתרונות של טיפול קבוצתי בגברים אלימים

קבוצת שווים מאפשרת לגברים להיות כנים, להיפתח ולספר בכנות על מה שעובר עליהם. מדובר ברגשות ומחשבות שהגברים לא שיתפו בהם איש עד כה, מחמת הבושה, ממחסור במקורות תמיכה ועוד. חברי הקבוצה מחזקים ומעודדים זה את זה. טיפול קבוצתי לגברים אלימים נמצא כטיפול יעיל לבעיה זו.