טיפול קבוצתי בדיכאון

תוכן עניינים

דיכאון היא הפרעת מצב רוח אשר גורמת לתחושה סובייקטיבית קשה של עצבות, דיספוריה, חוסר תקווה והעדר הנאה בחיים.

דיכאון יכול לגרום לאנשים לצמצם באופן משמעותי את חייהם בכל התחומים – הם מפסיקים ליהנות מפעילויות שהסבו להם הנאה בעבר, מצמצמים מגעים חברתיים, ולעיתים חוסר האנרגיה גורם לצמצום פעילויות יומיומיות כמו הליכה לעבודה, טיפול בילדים וכד'.

הדיכאון פוגע בדפוסי השינה והאכילה, בחשיבה וביכולת לקבל החלטות, ויוצר מצוקה משמעותית. לעיתים קרובות המצוקה מתבטאת במחשבות חוזרות על המוות, ובמקרים רבים גם מחשבות אובדניות או ניסיונות אובדניים- מה שהופך את המחלה למסכנת חיים.

סיבות לטיפול קבוצתי

קיימות גישות רבות לטיפול בדיכאון, החל מטיפול פסיכיאטרי, דרך טיפולים פסיכותרפוייטים פרטניים בגישות שונות, טיפולים אלטרנטיביים וטיפולים קבוצתיים. טיפול קבוצתי מומלץ לחולי דיכאון כאשר קיימת תחושה שהם יכולים להרוויח משיתוף מצוקותיהם והקשבה לאנשים בעלי מצוקות דומות לשלהם. לעיתים, קבוצה היא אלטרנטיבה מתאימה יותר מטיפול פרטני, משום שהתחושה של הפרט שהוא אינו חריג, שהוא גם תומך באחרים ושיש לו משמעות בתוך קבוצה, יכולה להקל עליו להמשיך ולהתמיד בתוך הטיפול.

למי מיועד טיפול קבוצתי בדיכאון

כדי להתאים לקבוצה טיפולית, מתקיים בדרך כלל ראיון מקדים לפני ההצטרפות לקבוצה. מטרת הראיון לבדוק האם האדם מסוגל להיות חלק בקבוצה, בה הוא נדרש להיות חלק שגם משמיע, אך גם שומע ותומך באחרים.

על האדם להיות בתפקוד מספיק כדי להתחייב להגיע לקבוצה באופן סדיר (גם אם באמצעות סיוע תרופתי), להיות מסוגל להקשיב בצורה אמפתית לאנשים אחרים, ולהיות מעוניין ומסוגל לשתף אחרים בחוויותיו ותחושותיו הפנימיות. מחקרים מראים שהטיפול הקבוצתי מותאם בעיקר לצעירים באפיזודה הדיכאונית הראשונה שלהם.

הליך הטיפול

הליך הטיפול תלוי בסוג הקבוצה אליה מצטרף המתמודד. ישנן קבוצות טיפול דינמיות, בהן בכל פגישה מעלה אחד המשתתפים נושא (או שמועלים מספר נושאים לאורך הפגישה), וחברי הקבוצה יכולים להגיב, לשתף בחוויותיהם , ולקבל תגובה זה מזה וממנחי הקבוצה. קבוצות אחרות עובדות בשיטה הקוגניטיבית התנהגותית (CBT), כאשר הקבוצה מהווה בעצם קבוצת למידה משותפת, וגם מקום תרגול בטוח למשתתפים.

קבוצה טיפולית יכולה להיות מורכבת רק ממתמודדים עם דיכאון, או להיות מעורבת עם הפרעות נפש אחרות, ובכל מצב התהליך הקבוצתי יקבל אופי שונה מעט.

יתרונות הטיפול בקבוצה

היתרון העיקרי בטיפול הקבוצתי בדיכאון הוא יצירת מסגרת חברתית התייחסותית לאנשים שיכולתם ורצונם להתקרב להיות בתוך מערכת יחסים נפגעה. בקבוצה, המתמודדים לומדים שהם אינם היחידים שחשים תחושות קשות, שתפקודם נפגע ושההתמודדות היום יומית קשה להם.

הם שומעים אחרים, נתמכים על ידי אנשים שחולקים אותם את החוויות הרגשיות הקשות. בתוך קבוצה, יש למטפלים אפשרות להסתמך על חוויות ותחושות של מספר אנשים, ולפתח רעיונות שעולים בתוך קבוצה, ולא בהכרח היו עולים בטיפול פרטני.

בנוסף, הקבוצה מאפשרת חוויה "in vivo", דוגמא חיה למה שקורה לאדם בתוך מערכות יחסים. תכנים בינאישיים שעולים בתוך הקבוצה יכולים להיות מובאים לדיון, ולאפשר עבודה על התחושות הקשות שעולות לאדם הדיכאוני בתוך ההקשר החברתי בצורה חייה של כאן ועכשיו.

השפעות

כמו כל טיפול, ישנם אנשים שהטיפול הקבוצתי מתאים להם יותר, וישנם אנשים שירוויחו יותר אם יפנו לטיפול פרטני. כאשר הגישה הקבוצתית מותאמת לקשיים, לכוחות ולאופיו של המטופל, השפעתה יכולה להיות משמעותית ביותר בהתמודדות עם הדיכאון ועם השלכותיו על החיים היומיומיים. ההשתתפות בקבוצה יכולה הן לשפר את תחושותיו של המתמודד, לתת לו תחושה של ערך ומשמעות (בהיותו מסייע בתהליך הטיפול באחרים), לעזור לו ללמוד דרכי התמודדות חדשים ועוד.

אולי יעניין אותך גם:

טיפול קבוצתי במשפחות שכולות