מהו טיפול קבוצתי דינמי

תוכן עניינים

טיפול קבוצתי דינמי הוא הטיפול הקבוצתי הקלאסי. הטיפול נשען על עקרונות הגישה הפסיכו-דינמית בפסיכולוגיה. גישה זו מאפשרת להעלות למודעות תהליכים שהיו עד כה בלתי מודעים ובכך לעבור שינוי.

בטיפול פסיכו-דינאמי פרטני, עושה המטפל שימוש ביחסי ההעברה של המטופל כלפיו ובפירושם, כדי לאפשר למטופל לקבל הבנה מעמיקה יותר לגבי עצמו ולגבי חייו.

בטיפול קבוצתי דינמי, תהליכי ההעברה הם בעיקר בין המשתתף לבין חבריו לקבוצה, כאשר המטפל (המנחה) עוסק בעיקר בשיקוף תהליכים שמתרחשים בחדר. המשתתף נעזר בחברי הקבוצה להבנה עצמית מעמיקה יותר ושואף לעבור שינוי באמצעותם.

מה כולל טיפול קבוצתי דינמי?

טיפול קבוצתי דינמי כולל בין 6-8 משתתפים. הקבוצה נפגשת פעם בשבוע ולפעמים גם יותר. המנחה הוא מטפל דינמי (לרוב: פסיכולוג, עובד סוציאלי או פסיכותרפיסט). הקבוצה דנה בתכנים שמביאים המשתתפים למפגש. לעתים דנים במשתתף אחד המבקש לשתף בחוויה, תחושה או אירוע, ולעתים דנה הקבוצה ביחסים הבין אישיים בין המשתתפים.

תפקידו של המנחה הוא לשקף למשתתפים את מה שקורה, על מנת לאפשר להם להגיע לתובנות עמוקות יותר ואף לעבור שינוי. כמו כן, המטפל מהווה מודלינג להכלה ותמיכה עבור חברי הקבוצה. לעתים מהווה המנחה גורם עליו המשתתפים משליכים חלק מחוויותיהם או רגשותיהם, או דמות בה הקבוצה "משתמשת" כחלק מהתהליך הדינמי.

בקבוצה דינמית שעובדת כראוי עובר תפקיד המנחה שינויים בזמן מהלך הקבוצה. במפגשים הראשונים תפקידו של המנחה הוא די מרכזי. הוא מתווה את התנהלות הדיון, את מטרות הקבוצה והגדרת כללי ההתנהגות בקבוצה. עם הזמן, ככל שהקבוצה מתגבשת ומתחילה להתנהל דינמיקה עצמאית בין חברי הקבוצה, המנחה נסוג לאחור, לתפקיד של משקף ומכיל, כאשר הוא נותן לקבוצה "לעשות את העבודה".

איך זה עובד?

הגישה הדינאמית גורסת כי אנו פועלים ומתנהלים, בין השאר, על סמך הניסיון שלנו והדפוסים שפיתחנו בגילאים המוקדמים של החיים במסגרת מערכות היחסים הראשונות שלנו (לרוב עם האם).

במהלך שנות החיים אנו חוזרים ומשחזרים את אותם דפוסים שהפנמנו בגיל צעיר בכל מערכת יחסים באופן בלתי מודע. מכיוון שאין אנו מודעים לדפוסים שלנו, אנו חוזרים על אותה התנהגות שוב ושוב, וכך לעתים יכולים להיקלע למעגל סגור של התנהגות חברתית שלא עושה לנו טוב, אך איננו יודעים איך לצאת ממנו.

כמו כן מאמינה הגישה כי אנו נוהגים להשליך רגשות, מחשבות ופרשנויות מתוך העולם הפנימי שלנו על אנשים שעמם אנו באים במגע.  תכונה אנושית זו עלולה לגרום לנו לפרש מעשים של אנשים אחרים באופן לא נכון ולפגוע ביחסינו עם האחרים ובאופן שבו אנו תופשים את העולם.

במסגרת הקבוצה, כל אחד מהמשתתפים מתנהג במפגשים כפי שהוא רגיל להתנהג בכל מפגש חברתי, אלא שבקבוצה המשתתפים ישקפו למשתתף את הרגשות שהתנהגותו מעוררת בהם. לפעמים שאר המשתתפים יציעו למשתתף נקודת השקפה שונה מן האופן בו הוא רואה את הדברים. לפעמים המשתתף עצמו, דרך סיפור של מישהו אחר, יעבור בעצמו תהליך של תובנה ושינוי. דרך תהליכים אלה המשתתף יבין את עצמו ואת חייו בצורה מעמיקה יותר ויוכל אף לעשות שינוי בהתנהגותו או בתפישת עולמו.

למי זה מתאים?

קבוצה דינמית דורשת יכולת אינטלקטואלית וורבלית ברמה גבוהה. כמו כן היא דורשת יכולת להקשיב לאחר, לגלות אמפטיה ולנהל דיאלוג. קבוצות דינמיות אינן מתאימות לחולים הנמצאים במצב נפשי אקוטי (במהלך התקף פסיכוטי למשל), לאנשים שאינם מסוגלים לגלות אמפטיה (פסיכופטים), לאנשים בדיכאון קליני קשה, או לאנשים בעלי נטייה אובדנית פעילה.

קבוצות דינמיות מתקיימות בקליניקות פרטיות וכן במסגרות קהילתיות כגון: בריאות נפש, משרד הביטחון, ביטוח לאומי (למשל קבוצות אלמנים / אלמנות או נפגעי פעולות איבה), לשכות רווחה ועוד.

אולי יעניין אותך גם:

סדנאות NLP לקבוצות