טיפול קבוצתי בחולי נפש

תוכן עניינים

נפגעי נפש חווים קשיים חברתיים ורגשיים רבים. תחושות של דחייה חברתית, שונות, קושי להשתלב, סטיגמות שונות, קשיי ההתמודדות עם המחלה עצמה ועוד. על מנת לסייע לחולים לצאת מתחושת הבידוד החברתי ולקבל תמיכה והעצמה, מתקיימות קבוצות טיפוליות לחולי ונפגעי נפש הן בבתי החולים הפסיכיאטריים והן בתחנות לבריאות הנפש בקהילה.

למי מיועדות הקבוצה?

המונח נפגעי נפש הינו מונח כולל לאנשים שלקו בנפשם בצורות שונות. קהל היעד של הקבוצות הינם אנשים המטופלים על ידי רופא פסיכיאטר, כאשר רוב המשתתפים הינם אנשים הנדרשים ליטול תרופות כדי להימנע מהתקפים הקשורים במחלה.

נפגעי נפש סובלים ממחלות והפרעות פסיכיאטריות שונות: מחלת נפש כסכיזופרניה, דיכאון קליני כולל אנשים שחוו מחשבות ואף ניסיונות אובדניים, מאניה דיפרסיה, חרדות קשות והפרעות נפשיות קשות נוספות המקשות על התפקוד היום יומי ופוגעות בו.

מחלת נפש, כאמור, פוגעת בכל רובדי החיים. יכולות רבות ותפקודים רבים נפגעים בעקבות המחלה: היכולת לעבוד ולהתפרנס, היכולת לבנות זוגיות או לנהל זוגיות תקינה, יכולות של הורות וניהול סדר יום תקין. לעתים האדם מתקשה בביצוע פעולות היום יום הפשוטות ביותר: שמירה על היגיינה קבועה, נטילת תרופות, ניהול משק בית תקין. לכל הקשיים האלה השלכות עמוקות על הדימוי העצמי, הביטחון העצמי, יכולת השיקום ומיצוי הפוטנציאל האישי ועוד.

סוגים של קבוצות לנפגעי נפש

  • קבוצות תמיכה: קבוצות תמיכה מתקיימות בבתי חולים פסיכיאטריים עבור חולים המאושפזים בבתי החולים, וכן בתחנות לבריאות נפש בקהילה, עבור חולים שהשתחררו מאשפוז וחזרו לקהילה. מטרת הקבוצות היא לבנות רשת של תמיכה חברתית עבור החולים. בקבוצה החולה הוא "כמו כולם". הוא פוגש עוד אנשים במצבו. הוא יכול לחלוק בכאב, בתחושת החריגות ובכל מה שעובר עליו, עם אנשים שיבינו בדיוק על מה הוא מדבר. התמיכה של הקבוצה נותנת למשתתף הרבה כוח, משקמת מחדש את הדימוי והביטחון העצמי. קבוצת תמיכה גם יכולה לסייע למשתתפים לגבש דרכי התמודדות עם סיטואציות שונות: התמודדות עם בני המשפחה, התמודדות עם קשיי פרנסה והשתלבות בשוק העבודה, התמודדות עם הקושי בתלות בתרופות ועוד.
  • קבוצות ממוקדות מטרה: גופים שונים מקיימים עבור נפגעי הנפש קבוצות ממוקדות מטרה, שמטרתן להתמקד באחד האספקטים של מחלת הנפש ולשפר אותו. דוגמאות:

1. קבוצה ללימוד מיומנויות חברתיות ומיומנויות תקשורת: חולי נפש רבים מתקשים ביצירת קשרים חברתיים תקינים ובשמירה עליהם לאורך זמן. הם מסוגלים ליצור קשרים של תלות, ניצול, קשרים קונקרטיים ושטחיים, או להתקשות לגלות אמפטיה לזולת, להתקשות בשליטה בכעסים, להגיב בצורה קיצונית לסיטואציות יום יומיות ועוד. קבוצות ללימוד מיומנויות חברתיות לחולי נפש, מיועדות לסייע למשתתפים לבנות קשרים תקינים יותר אותם יצליחו לשמר לאורך זמן, או לנהל תקשורת בונה וחיובית עם הסביבה כדי להשיג את מטרותיהם. הקבוצות עובדות על פירוש והבנה של מצבים חברתיים, שליטה בכעסים ובדחפים, הבנת קשר מתי הוא טוב לי ומתי הוא מזיק לי. מתי מנצלים אותי ומתי אני צריך להציב גבולות, ועוד.

2. קבוצות לשילוב בשוק העבודה: חולי נפש רבים מתקשים להשתלב בשוק העבודה. המחלה עצמה פוגעת במיומנויות בסיסיות והכרחיות לעבודה: ריכוז, זיכרון, יעילות, אחריות, עמידה בזמנים, יחסים עם מנהל וחברים לעבודה, ועוד. ישנם גופים טיפוליים המכשירים חולי נפש לחזרה למעגל העבודה, כל אחד בהתאם ליכולתו. ישנם חולים אשר יוכלו לעבוד רק בעבודה מוגנת שמטרתה יותר תעסוקה ושיקום הדימוי העצמי ופחות פרנסה, וישנם חולים שיוכלו לחזור ולהשתלב בשוק העבודה באופן חלקי או מלא. קבוצות אלה מקנות הרגלי עבודה ומסייעות בשיפור מיומנויות חיוניות לעבודה.

טיפול קבוצתי לחולי נפש מהווה מקור תמיכה לחולים ומקנה כלים להתמודדות בקהילה.