טיפול קבוצתי לנשים מוכות

תוכן עניינים

אלימות במשפחה הינה תופעה אשר חוצה גבולות של מעמד סוציו אקונומי, השכלה או מוצא. היא נמצאת בכל שכבות האוכלוסייה ומציבה נשים רבות בסיכון ואף סכנה בתוך ביתן.

אחד המאפיינים של אלימות במשפחה המקשים על נשים אלה להפסיק את מעגל האלימות, הוא מעגל הבדידות והשתיקה העוטף כל אישה שהיא קורבן לאלימות. טיפול קבוצתי לנשים שחוות אלימות מצד בני זוגן בא לשבור מעגלים אלה ולאפשר למשתתפות להיחלץ ממעגל האלימות בו הן נתונות.

הסיבות לטיפול קבוצתי בנשים מוכות

השאלה הראשונה שעולה הן בקרב נשים שסובלות מאלימות במשפחה והן בקרב הקהל הרחב היא, מדוע בעצם אישה מוכה זקוקה לטיפול? הבעיה הרי איננה שלה, הבעיה היא הגבר האלים והמכה. אולם ישנן סיבות רבות בגינן גם הנשים זקוקות לטיפול ותמיכה, כדי לסייע להן להיחלץ ממעגל אימים זה.

אלימות במשפחה הינה מעגל אימים בו נתונים הפוגע והקורבן. אלא שהקורבן פעמים רבות מתקשה לראות את הדרך החוצה ממעגל האלימות, ולעתים אף מתחיל לפתח תפישות שגויות כגון: אני רעה ולכן מגיע לי להיות מוכה, אני לא שווה ולכן מגיע לי לחיות עם גבר כזה, אני חלשה ואין לי שום יכולת לצאת מן המעגל וכדומה.

על ידי התפישות השגויות ואווירה של פחד, אווירת טרור ואיום, האישה המוכה פוחדת לפנות לעזרה, מתביישת במצבה ואינה משתפת בו איש ובכך אינה מאפשרת לעצמה להיחלץ ממעגל האלימות ולפתוח בחיים שקטים וראויים.

בנוסף, מנגנוני הגנה כגון רציונאליזציה ועוד, גורמים לאישה לחשוב: יש מקרים גרועים יותר, זה לא כל כך נורא, הוא אף פעם לא ילך יותר רחוק מזה (הוא לא ירצח אותי), מחשבות אשר עלולות לסכן את חייהן ולגרום להן לא לראות את הסכנה ההולכת וקרבה.

מדוע טיפול קבוצתי מתאים לנשים מוכות?

לטיפול קבוצתי ישנם מאפיינים ויתרונות רבים המתאימים מאד לטיפול בנשים מוכות:

  • "צרת רבים" – נשים מוכות רבות חשות כי הן לבד עם בעייתן. כי כל הזוגות חיים בהרמוניה ורק הן חיות עם גבר מכה. הן מתביישות וחוששות לשתף אחרים במה שעובר עליהן וכך אינן מצליחות להיחלץ ממצבן. בקבוצה, פוגשות הנשים עוד נשים שסובלות מאותה בעיה. הן רואות שהבעיה קיימת בכל שכבות האוכלוסייה, ושגם נשים שעל פניו הן מצליחות וחזקות עלולות לחוות אלימות מצד בני זוגן. המפגש הקבוצתי נותן הרבה כוח ותמיכה למשתתפות הקבוצה, והבנה שהן אינן אשמות במצבן.
  • תמיכה – הקבוצה מקבלת כל משתתפת וסיפורה כפי שהיא. חברות הקבוצה מגלות אמפטיה והבנה זו לזו. האישה יכולה לספר את סיפורה, לחלוק עם חברות הקבוצה, במקום בטוח, את כל התחושות הקשות, הכאב והפחד, ולקבל הכלה ללא שיפוטיות, מרכיב חשוב מאד בדרך ליציאה ממעגל האימה.
  • הבנת התהליך – בקבוצה מקבלות המשתתפות גם מידע ואינפורמציה מקצועיים, מצד מנחי או מנחות הקבוצה, לגבי תופעת האלימות במשפחה. למה זה קורה? אילו מנגנונים משפיעים על מעגל האלימות? הן לומדות לזהות את המעגל, מקבלות כלים יעילים כיצד להפסיק את התהליך לפני שהתוקפנות הופכת לאלימות, וכן מקבלות מידע על גורמי סיוע והגנה, כגון: תלונה במשטרה, מקלטים לנשים מוכות, סיוע משפטי, ועוד. המידע נותן לנשים כלים להתמודדות. בשעת משבר או סכנה, הן ידעו מה לעשות ולאן לפנות.
  • חיזוק – הקבוצה מסייעת בהפרכת אמונות שגויות. האישה לומדת להבין שאלימות איננה גזירת גורל. שהיא לא חייבת להסכים לחיות תחת איומי טרור ופחד. האישה לומדת שלרשויות יש אמצעים להגן עליה ולעזור לה, ולומדת סיפורי הצלחה של נשים שהצליחו להיחלץ מן האלימות.