טיפול קבוצתי לנפגעות תקיפה מינית

תוכן עניינים

תקיפה מינית הינה אירוע טראומטי שילווה את האישה הנפגעת במשך כל ימי חייה. טיפול קבוצתי לנפגעות תקיפה מינית מפגיש את הנפגעת עם נשים נוספות במצבה, ומאפשר למשתתפות לתמוך זו בזו ולהציע זו לזו כלים להתמודדות טובה יותר עם הטראומה ודרכים לשיקום.

סוגים של תקיפה מינית

נפגעות תקיפה מינית הוא שם רחב למספר סוגים של פגיעות מיניות.

  • ישנן נשים שנפגעו מינית בילדותן על ידי בן משפחה או אדם קרוב / מוכר. לעתים נשים אלה שמרו את הפגיעה במשך שנים רבות כסוד, ורק בבגרותן הן מעיזות להוציאו החוצה.
  • נשים שנפגעו מינית בבגרותן כרווקות: בדרך כלל מדובר בתקיפה מינית על ידי בן זוג, גבר שיצאו איתו או גבר שהכירו. אך ישנן נשים שנפגעו גם על ידי גבר זר.
  • פגיעה מינית באמהות ונשים נשואות: אישה נשואה ואם שעברה תקיפה מינית בידי גבר אחר חווה קשיים נרחבים בכל מעגלי החיים: בינה לבין עצמה, בזוגיות ובהורות.
  • תקיפה מינית במקום העבודה: תקיפה מינית מסוג זה יש לה השלכות משלה על הדימוי והביטחון העצמי, על היכולת להמשיך ולנהל קריירה, להמשיך ולעבוד וכדומה.

טיפול קבוצתי לנפגעות תקיפה מינית

טיפול קבוצתי לנפגעות תקיפה מינית נמצא כאחת משיטות הטיפול היעילות, המסייעות מאד לאוכלוסייה זו להתגבר על הטראומה ולפתוח בדף חדש. בדרך כלל ממליצים אנשי המקצוע כי טיפול בנפגעת תקיפה מינית ישלב טיפול אישי – פרטני וטיפול קבוצתי.

במקרים רבים ישנה העדפה לבניית קבוצה המורכבת מנשים שנפגעו מאותו סוג של תקיפה מינית. למשל: נשים שנפגעו מינית בילדותן, עקב המכנה המשותף בין נשים אלה, וכן עקב ההבדלים בין קבוצה לקבוצה. אולם ישנם מקרים בהם לא ניתן לגבש קבוצה הומוגנית והמשתתפות הינן קורבנות של תקיפה מינית באשר היא.

המטרות של טיפול קבוצתי לנפגעות תקיפה מינית

  • שבירת מעגל הבדידות: אחת התחושות המרכזיות המלוות נפגעות תקיפה מינית היא הבדידות. לפעמים שמירת הסוד במשך זמן רב. לפעמים נוספות תחושות של בושה ואשמה המונעות מהנפגעת לשתף אחרים במצוקתה. קבוצה של נשים שכולן חלקו את אותה חוויה, שוברת את מעגל הבדידות ומאפשרת למשתתפת לפגוש עוד נשים במצבה ולהיפתח בצורה כנה ושלמה לגבי רגשותיה וחוויותיה.
  • מתן ביטוי לנפגעות: נפגעות רבות אינן מבטאות את תחושותיהן ורגשותיהן בצורה מלאה. הקבוצה מעודדת לדבר, להביע רגשות – גם הקשים והעמוקים ביותר, לתת להם ביטוי, להשתחרר מהם, ולקבל פידבק מנקודת מבט אחרת. בעצם השמעת הקול האישי יש תהליך טיפולי ומרפא.
  • בניה מחדש של הדימוי והביטחון העצמי: תקיפה מינית מרסקת פעמים רבות את הדימוי והביטחון העצמי של האישה. דעות קדומות של הסביבה, הטראומה הכוללת את התחושה שאין לי כל שכבת הגנה, שכל אחד יכול לבוא ולעשות בי כרצונו, בושה ואשמה, גורמים לנשים רבות לאבד את האמון בעצמן, לפתח שנאה עצמית ורגשות שליליים נוספים כלפי עצמן. הכוח שבקבוצה מסייע להן לשקם את הדימוי והביטחון העצמי, להחזיר לעצמן את האמונה בעצמן, דבר שיאפשר בעתיד שיקום ופתיחת דף חדש.
  • להיפטר מתחושות של אשמה ובושה: הדיונים בקבוצה מאפשרים לכל משתתפת להבין, דרך הסיפורים האישיים של המשתתפות האחרות, שהיא לא אשמה במה שקרה לה. שלה אין כל חלק או תרומה למה שקרה, ולהשתחרר מהרגשות הקשים והמשתקים של בושה ואשמה.
  • לבנות אופק חדש לעתיד: הקבוצה מסייעת לכל משתתפת לבנות לעצמה אופק חדש. להעיז לחלום מחדש על בניית חיים תקינים ונורמאליים עם סיכוי לאושר: בניית זוגיות חדשה, חזרה למעגל העבודה, ועוד.