טיפול קוגניטיבי התנהגותי

תוכן עניינים

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) הוא טיפול הנשען על גישה ועל טכניקה ממוקדת בזמן ובמקום, לפתרון של בעיות מוגדרות וספציפיות הפוגעות בתפקודו של האדם. בשנים האחרונות, ככל שעולה הצורך במציאת טיפולים תחומים בזמן, יעילים בהפחתת סימפטומטולוגיה וחסכניים במשאבים, מתגלה ה-CBT ככלי יעיל בפתרון של יותר ויותר בעיות פסיכולוגיות ופסיכיאטריות.

ה-CBT יכול להיות מוכל בשדה הטיפולי במגוון של דרכים, כשאחת מהן היא דרך טיפול קבוצתי. טיפול קוגניטיבי התנהגותי אשר מוענק בסטינג קבוצתי, דומה בשלביו ובתהליכיו לטיפול הפרטני, אך ישנם מאפיינים ייחודיים, יתרונות וחסרונות אשר קיימים בטיפול הקבוצתי, ועליהם יש לשים את הדעת בבחירה האם לפנות לטיפול פרטני או קבוצתי.

למי מתאים טיפול קוגניטיבי התנהגותי בקבוצה

הכותרת כוללת למעשה שתי שאלות. ראשית, המטופל צריך להתאים לטיפול CBT. טיפול זה דורש בדרך כלל מטופלים בעלי בעיה ספציפית ומוגדרת, אשר יש לה מאפיינים בדפוסי החשיבה של הפרט ובהתנהגויות, אותן היה רוצה (או צריך) לשנות. סוג ההפרעות הנפוצות ביותר לטיפול ב- CBT הן הפרעות חרדה (בעיקר פוביות), אך גם ניתן לטפל בהפרעות אחרות כמו דיכאון, הפרעות אכילה ועוד.

שנית, יש לבחון את התאמתו של מטופל מסוים לקבוצה. קבוצת CBT היא קבוצת למידה- עבודה. על המטופל להיות מסוגל לשמור על רמה של קשב וריכוז בתוך אווירה לימודית. בנוסף, עליו להיות מוכן לחלוק את קשייו עם אנשים אחרים, וגם להיות קשוב ואמפתי למצוקותיהם של אחרים.

למה טיפול קבוצתי?

לטיפול CBT קבוצתי מספר יתרונות על פני מקבילו הפרטני:

  • קבוצת התייחסות/תמיכה: הרבה אנשים מגיעים לטיפול כשהם מרגישים שהם לבדם עם הבעיה שלהם. עצם החשיפה לאנשים נוספים שסובלים מבעיות דומות יכול להוות הקלה משמעותית ולתת מוטיבציה גדולה בדרך לפתרון הבעיה.
  • קבוצת חשיפה: בקבוצה המטופלים נחשפים למטופלים אחרים בשלבים שונים של העבודה הקוגניטיבית-התנהגותית. כך הם יכולים לראות מה קורה לאחרים אשר נחשפים למושא החרדה, או עושים דברים שנמנעו מלעשותם בעבר. החשיפה דרך אנשים אחרים עשויה להוות שלב מקדים לחשיפה העצמית.
  • מתן משמעות: אנשים שסובלים מהפרעות שונות מרגישים לעיתים חסרי ערך. נוכחות בקבוצה, הקשבה ותמיכה באחרים יכולה להעלות את הדימוי העצמי, לשפר את הערך העצמי ולהעניק תחושה של משמעות.
  • לא ניתן להתעלם מכך שטיפול קבוצתי הוא בדרך כלל זול יותר מאשר טיפול פרטני.

הליך הטיפול

כאמור, CBT הוא טיפול מובנה יחסית, בעל שלבים ברורים ומוגדרים. עם זאת, יש לבצע התאמות מסוימות על מנת להתאימו לקבוצה. השלב הראשון הוא יצירת סטינג טיפולי, והסכמים בין הקבוצה לבין המטפלים ובין חברי הקבוצה לבין עצמם. חשוב להגדיר את דפוסי העבודה, את היחס בין חברי הקבוצה, את אפשרויות הדיבור והתגובה זה לזה וכו'.

השלב הבא, הוא שלב של הגדרת מטרות. בדרך כלל קבוצת CBT מורכבת מאנשים שסובלים מבעיה דומה, ובכל זאת יש מקום לאפשר לכל אחד לשתף בחוויה הסובייקטיבית שלו, ולהציב לעצמו את המטרות המדויקות לשינויים חשיבתיים והתנהגותיים. העבודה הקבוצתית מאפשרת להרחיב את היריעה, למצוא דברים שלא חשבנו עליהם קודם, ולתת גם רעיונות לאחרים.

השלב הלימודי הוא השלב הדומה ביותר לטיפול הפרטני. המטפל/ים יכולים לעבוד עם כל הקבוצה ביחד על טכניקות של הרגעות כגון נשימות, מציאת מקום בטוח, mindfulness וכד'. בנוסף, אפשר לנתח ביחד קוגניציות המשותפות לכל חברי הקבוצה. שלב החשיפה יכול להתבצע הן באופן פרטני על ידי כל אחד מהמשתתפים מחוץ לקבוצה, הן ברמה הקבוצתית, והן בתתי-קבוצות שנוצרים בתוך הטיפול.

יעילות

מחקרים מראים שאין הבדל בין יעילות של טיפול CBT פרטני לטיפול קבוצתי.