אסכולת הגשטלט בפסיכולוגיה

תוכן עניינים

אסכולת הגשטלט בפסיכולוגיה שאבה לא מעט השראה מהוגים, פסיכולוגים ואנשי רוח כדוגמת פרויד, יונג, מקס ורטהיימר ורביםאסכולת הגשטלט בפסיכולוגיה אחרים. מי שנתפס עד היום כאחד מאבות השיטה המוצהרים הינו פרדריק פרלס. פרלס, פסיכולוג גרמני ברלינאי שעסק גם בדרמה, היה גם מי שהגה את שמה של האסכולה. שפירושה בגרמנית, תבנית (במשמעות של דפוס או רקע קודם). היכולת לזהות תבניות ולקבל או לדחותן אותן, הינה מעמודי התווך של השיטה. בנוסף, גם העיסוק בעיקר בהווה ואמונה בלתי מתפשרת, בכוחו של הפרט להשתנות, לצמוח. לשנות את החיים בצורה מודעת ומתוך בחירה.

פסיכואנליזה מתרכזת בעבר, ואסכולת הגשטלט?

בניגוד לשיטות פסיכולוגיות קודמות שזכו להכרה, כדוגמת הפסיכואנליזה, במוקד הטיפולי וההתייחסותי נמצא ההווה. ה"כאן ועכשיו" מקבל מעמד בכורה, גם אם לא קיימת התעלמות ממה שאירע קודם לכן בחיים. ההנחה היא שהמיקוד בהווה מסייע למטופל לבצע שינוי משמעותי ובר קיימא.

המיקוד בהווה מאפשר לטיפול ולתקשורת הטיפולית, להתנהל מתוך מקום שוויוני. שיח מקבל והומניסטי שמעודד צמיחה והתפתחות. זהו עיקרון חשוב שראוי לשים עליו את האצבע. אסכולת הגשטלט מדגישה את האלמנט הצומח והמאפשר. לדידה, כל אדם, בכל גיל, יכול להשתנות גם אם קיימים דפוסי פעולה מוכרים ו"נוחים". הרגלים שנראים כמקובעים. במהלך טיפול, חותרים למצוא את הנתיב הפשוט אך המאפשר. המקום שממנו אפשר להתחיל לבצע את השינוי הקטן (שילך ויגדל), בחשיבה, במודעות, בהתנהגות.

מה היא הגישה הטיפולית של אסכולת הגשטלט?

שיטת הגשטלט, שהיא אחת מהגישות המתחזקות של פסיכולוגיה וחשיבה חיובית, זוכה בשנים האחרונות לפריחה של ממש. הטיפול מתקיים במסגרת אישית או במסגרת קבוצתית. הגישה גם קנתה לעצמה אחיזה בתהליכי ייעוץ ארגוניים, בתהליכי אימון אישי (קואוצ'ינג) ובמסגרות בריאות הנפש, חברה וקהילה. בישראל, ניתן לקבל הכשרה באסכולה, הן במסגרת קורסים לקהל הרחב והן במסגרות אקדמאיות. מתקיים גם מסלול ללימודי תואר שני (לימודי מוסמך) לפסיכולוגים, עובדים סוציאליים ומטפלים. אסכולה זו, כגישה טיפולית והתערבותית מסייעת הן לנפגעי נפש והן לקהל הרחב. היא מתאימה ככלי לייעוץ או טיפול זוגי ומשפחתי וכן לשינויים תעסוקתיים ופיתוח קריירה.

שינוי על פי הגשטלט

על פי האסכולה, כולנו חיים על פי תבניות מסוימות. אלה תבניות שמלוות אותנו לאורך כל חיינו והם במידה רבה הכרחיים. התבניות הוכחו במחקרים פסיכולוגיים, אבולוציוניים ונוירולוגיים. הן משרתות אותנו היטב ונתקשה לתפקד בלעדיהן. אבל, הקושי נוצר כאשר אנו מסתמכים על תבניות מבלי להיות ערים להתנהגות הזאת. כאשר אנו מאבדים את התחושה שיש אפשרויות אחרות.

קל מאוד לעשות את הקפיצה מ"זו אפשרות אחת" ל"זו האפשרות היחידה". מטפלים בשיטת הגשטלט נותנים כבוד לחוויה האישית, לסובייקט, לרגשותיו, לדעותיו, לרקע שלו, יחסיו עם עצמו ועם אחרים – מעביד, בן זוג, ילדים, משפחה וכו'. לאחר שמזהים את מקור הקושי, בגישה חיובית עוברים לעיסוק בשינוי. איך לפרק דפוסים שהיו נכונים בעבר אך הפכו למפריעים כיום. איזה שינוי חשיבתי, אפילו מינימלי, יהווה צעד ראשון בדרך להטבה רגשית או לשינוי מעשי בחיים, בהווה, בהוויה.

המטפל – מטפל, לא שופט

אלמנט מרכזי נוסף באסכולה זו הינו הימנעות משיפוטיות. זה לא רק עיקרון חשוב ביחס בין מטפל למטופל אלא גם פנימי, של המטופל עם עצמו. הקשרים ותבניות בדרך כלל מגיעים ביחד עם הסתגרות. מתן פירוט שיפוטי חד ערכי, למציאות שיכולה להיות מורכבת. הגישה מעלה על נס את חיזוק המודעות העצמית לדפוסים שיכולים לנבוע מהנחות מבוססות או לא מבוססות. ממתן משקל עודף לחשיבה אודות מה אחרים אומרים, חושבים או עושים. הכנסת השיפוטיות למקום יותר מוגדר מאפשרת פתיחות ליצירת מסגרות יותר גמישות, תבניות פחות קשיחות, אפשרויות אחרות, בחירות מקדמות.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

טיפול פסיכיאטרי

טיפול תרופתי